REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14336
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOczko, Paulina-
dc.date.accessioned2023-01-05T12:27:23Z-
dc.date.available2023-01-05T12:27:23Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 26, 2022, s. 145-161pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14336-
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań w niniejszym tekście jest polski język medycyny (medyczny), natomiast celem jest zaprezentowanie i omówienie wypracowanych na przestrzeni ostatnich 50 lat koncepcji kształcenia polszczyzny medycznej. Praca ma charakter przeglądowy i jednocześnie podsumowujący dotychczasowe osiągnięcia glottodydaktyki polonistycznej. Materiałem źródłowym podjętych analiz są zarówno teksty naukowe dotyczące kształcenia językowo-przedmiotowego oraz nauczania języka specjalistycznego (medycznego), jak i materiały glottodydaktyczne pochodzące z lat 1974–2022. Przegląd dotychczasowych koncepcji nauczania polszczyzny medycznej prowadzi do konkluzji, iż największy nacisk kładziono na opanowanie fachowej terminologii i struktur gramatycznych właściwych dla specjalności zawodowej, a także rozwijanie sprawności czytania i mówienia. Dostrzegano również konieczność kształcenia kompetencji pracy z tekstem, szczególnie jego stylistyką.pl
dc.description.abstractThe subject of the present text is the Polish language of medicine (medical), while the aim is to present and discuss the concepts of teaching medical Polish developed over the last 50 years. The work is both a review and a summary of the achievements of Polish language glottodidactics to date. The analysis is based on both academic texts on linguistic and subject-related education, and on the teaching of specialist (medical) language, as well as on glottodidactic materials from 1975–2022. The review of previous concepts of teaching medical Polish leads to the conclusion that the greatest emphasis was placed on mastering professional terminology and grammatical structures characteristic of the professional speciality, as well as developing reading and speaking skills. The necessity of teaching the competence of working with text, especially its stylistics, was also recognised.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectJPJO do celów specjalistycznych i/lub zawodowychpl
dc.subjectjęzyk polski medycyny (medyczny)pl
dc.subjectkoncepcje nauczaniapl
dc.subjectJPJO for specialised and/or professional purposespl
dc.subjectPolish language of medicine (medical)pl
dc.subjectteaching conceptspl
dc.titleRozwój polskiej myśli glottodydaktycznej nad nauczaniem języka do celów medycznychpl
dc.title.alternativeDevelopment of Polish glottodidactic thought in language teaching for medical purposespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2022.26.10-
dc.description.Emailoczkopana@gmail.compl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Językoznawstwapl
dc.description.referencesAndrejuk K., Migracja lekarzy czy migracja, aby zostać lekarzem? Kraje pochodzenia i trajektorie kariery cudzoziemskiej kadry medycznej w Polsce, „Studia migracyjne. Przegląd polonijny” 2015, R. XLI, z. 1, s. 137–160.pl
dc.description.referencesAndrijewska K., Grzejdziak E., Kształtowanie sprawności językowych na lekcji chemii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1989, t. 2, s. 87–93.pl
dc.description.referencesBarska B., Kalinowski K., Z prac nad materiałami pomocniczymi – język polski na lekcjach chemii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1997, t. 9, s. 69–77.pl
dc.description.referencesBednarek S., Trudności językowe i merytoryczne w nauczaniu przygotowawczym fizyki studentów cudzoziemskich, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1992, t. 4, s. 93–103.pl
dc.description.referencesBorowczyk T., Jurga Z., Rudzińska E., Prezentowanie funkcji i znaczenia komunikacyjnego wybranych struktur językowych na zajęciach z chemii, „Acta Universi tatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 205–214.pl
dc.description.referencesChłopicka M., Pukas-Palimąka D., Założenia lingwistyczne i metodyczne drugiej części podręcznika języka medycznego dla studentów polonijnych, „Przegląd Polonijny” 1988, z. 2, s. 119–128.pl
dc.description.referencesChłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 69–80.pl
dc.description.referencesDanecka-Chwals A., Pukas-Palimąka D., Chłopicka M., Z zagadnień nauczania odmiany specjalistycznej języków obcych (na przykładzie nauczania języka medycznego studentów polonijnych), „Przegląd Polonijny” 1979, R. V, z. 4, s. 73–82.pl
dc.description.referencesDanecka-Chwals A., Pukas-Palimąka D., Chłopicka M., Założenia metodyczne i lingwistyczne podręcznika języka medycznego dla studentów polonijnych, „Przegląd Polonijny” 1981, R. VII, z. 1, s. 60–67.pl
dc.description.referencesDoroszewski J., Język nauki i praktyki medycznej, [w:] Polskie języki: o językach zawodowych i środowiskowych: materiały VII Forum Kultury Słowa, M. Milewska-Stawiana, E. Rogowska-Cybulska (red.), Gdańsk 2010, s. 299–319.pl
dc.description.referencesGębal P.E., Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2016, t. 16, s. 19–33.pl
dc.description.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1–C2, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesKalinowski K., Mendak E., Sprawdzanie wiadomości z zakresu chemii a sprawność językowa studentów w grupach medycznych w SJPC UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 193–203.pl
dc.description.referencesKalinowski K., Słaby-Góral I., Z prac nad „Chemicznym słownikiem minimum” dla cudzoziemców. Problem doboru treści i układu haseł, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1987, s. 162–173.pl
dc.description.referencesKarowicz B., Rola tekstów w nauczaniu chemii w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1987, s. 208–219.pl
dc.description.referencesKijoch A., Badanie potrzeb językowych a nauczanie specjalistycznego języka polskiego dla celów medycznych. Prezentacja projektu empirycznego, [w:] Panorama glottodydaktyki polonistycznej, K. Zioło-Pużuk (red.), Warszawa 2019, s. 57–66.pl
dc.description.referencesKmita M., Kotowska T., Korelacja przedmiotowa między chemią i biologią w przygotowaniu cudzoziemców do studiów medycznych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 237–242.pl
dc.description.referencesKokot U., Klasyfikacja tekstów medycznych, [w:] Języki fachowe – problemy dydaktyki translacji, A. Kątny (red.), Olecko 2001, s. 57–69.pl
dc.description.referencesLaskowska-Mańko A., Młodzież polska ze Wschodu na studiach medycznych, [w:] Kształcenie rodaków ze Wschodu w Polsce, J. Mazur (red.), Lublin 1996, s. 98-100.pl
dc.description.referencesLigara B., Szupelak W., Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesŁawnicka-Borońska M., Kubicka K., Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2016, t. 23, s. 215–234.pl
dc.description.referencesŁawnicka-Borońska M., Rudnik W.J., Wiśniewska J., Kurs języka polskiego jako obcego dla studentów medycyny, [w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Toruń 2011, s. 319–330.pl
dc.description.referencesMagajewska M., Wykorzystanie tekstu specjalistycznego w pracy z grupami na poziomie średnim (B2), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2010, t. 17, s. 457–465.pl
dc.description.referencesMagajewska M, Specjalistyczny język medyczny a multimedialny kurs języka zawodowego dla pielęgniarek, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2016, t. 23, s. 199–213.pl
dc.description.referencesNosko P., Rodzaje ćwiczeń językowych na lekcjach fizyki dla cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 169–175.pl
dc.description.referencesOczko P., Język medycyny (medyczny) – dyskusja nad definicją, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2021, t. 28, s. 207–219.pl
dc.description.referencesOczko P., Koncepcje rozwijania sprawności receptywnych i produktywnych w nauczaniu polskiego języka medycznego, [w:] Komunikacja specjalistyczna w edukacji, translatoryce i językoznawstwie, M. Grygiel, M. Rzepacka (red.), t. 4, Rzeszów 2020, s. 32–43.pl
dc.description.referencesOczko P., Miejsce sprawności językowych na zajęciach języka specjalistycznego (na przykładzie polskiego języka medycznego), „Neofilolog” 2021, nr 57/1, s. 135–150.pl
dc.description.referencesOmulecka A., Z zagadnień pracy z tekstem naukowym i tekstem kierunkowym w grupie medycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1988, t. 2, s. 23–31.pl
dc.description.referencesOmulecka A., Funkcja tekstu na przedmiotach kierunkowych oraz na języku polskim w grupach medycznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 81–88.pl
dc.description.referencesPukas-Palimąka D., Chłopicka M., Dobór materiału językowego do nauczania obcokrajowców polskiego języka medycznego, „Acta Uniniversitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1989, t. 2, s. 28–38.pl
dc.description.referencesSłaby-Góral I., Specyfika nauczania języka polskiego jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Przykłady korelacji międzyprzedmiotowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2016, t. 23, s. 115–125.pl
dc.description.referencesSowa M., Kształtowanie się koncepcji nauczania języka francuskiego dla potrzeb zawodowych, „Lingwistyka Stosowana” 2012, t. 2, s. 155–170.pl
dc.description.referencesSwoboda-Rydz U., Czy możliwe jest zanurzenie w języku specjalistycznym, [w:] Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej. „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce”, P. Potasińska, M. Stasieczek-Górna (red.), Warszawa 2018, s. 203–213.pl
dc.description.referencesTaczyńska K., Językowe dolegliwości lekarzy obcokrajowców, [w:] Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Toruń 2011, s. 293–302.pl
dc.description.referencesWojtczak E., Nauka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Potrzeby studentów w świetle badań ankietowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2016, t. 23, s. 237–248.pl
dc.description.referencesWnuk M., Metody i środki stosowane na zajęciach z biologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 1996, t. 7/8, s. 215–220.pl
dc.description.referenceshttps://rekrutacja.umed.lodz.pl/studia-w-jezyku-polskim-dla-cudzoziemcow/ [dostęp: 15.09.2021].pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage145pl
dc.description.lastpage161pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-3292-020X-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2022, tom XXVI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_26_P_Oczko_Rozwoj_polskiej_mysli_glottodydaktycznej .pdf154,74 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)