REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14282
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁawski, Jarosław-
dc.date.accessioned2023-01-03T11:08:04Z-
dc.date.available2023-01-03T11:08:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBułgaria i Polska: paralele literackie i kulturowe. Studia, redakcja naukowa Margreta Grigorova i Jarosław Ławski, Białystok - Wielkie Tyrnowo 2022, s. 73-102pl
dc.identifier.isbn978-83-67169-06-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14282-
dc.description.abstractThe article presents the artistic achievement of the Polish artist Dimitr Grozdev. Born in 1946 in Bulgaria, Grozdev graduated from the Warsaw Academy of Fine Arts in 1974. In 1975, he settled down in Bialystok, Podlasie, where he became a well-known artist. His art runs in two currents: the secular and the religious. In the former, he is a painter; a poster artist; a satirist; a cartoonist; a sculptor; a designer of stamps, medals, and logos; a conservator of artworks and books. After 1989, the second current gained importance – Grozdev draws on the tradition of Bulgarian iconography, creating paintings/icons in the technique of assemblage. He designs sculptural installations in Bialystok and paints for Catholic and Orthodox churches. In this current, he tries to reconcile the two branches of Christianity, Rome and Byzantium, in the spirit of what we call Ut unum sint (“that they may be one”). Of Bulgarian descent, Grozdev fi ts perfectly into the multicultural, Catholic and Orthodox traditions of Podlasie, eastern Poland.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;56-
dc.relation.ispartofseriesStudia Polsko-Bułgarskie;1-
dc.subjectDimitr Grozdevpl
dc.subjectBulgariapl
dc.subjectBialystokpl
dc.subjecticonpl
dc.subjectassemblagepl
dc.subjecticon writingpl
dc.titleDymitr Grozdew: szkic z autoportretu artystypl
dc.title.alternativeДимитър Гроздев: щрихи от автопортрета на художникаpl
dc.title.alternativeDymitr Grozdev: a sketch of a self-portrait of the artistpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteJAROSŁAW ŁAWSKI – eseista, krytyk, badacz wyobraźni, twórca Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, edytor, prof. Zainteresowania badawcze: literatura XVIII – XX wieku, faustyzm i bizantynizm, polsko-wschodniosłowiańskie związki kulturowe, relacje geopolityki i kultury, Młoda Polska, poezja polska XXI wieku oraz Adam Mickiewicz, Zygmunt Gloger, Tadeusz Miciński, Czesław Miłosz. Redaktor naczelny Naukowych Serii Wydawniczych: „Czarny Romantyzm”, „Przełomy/Pogranicza”, „Colloquia Orientalia Bialostocensia”, „Prelekcje Mistrzów”, „Pisarze Podlasia i Kresów”. Autor książek, w tym: Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni” (Białystok 1995), Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości. Mickiewicz – Malczewski – Krasiński (Białystok 2003), Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego (Białystok 2006) oraz Mickiewicz – Mit – Historia. Studia (Białystok 2010). Edytor Horsztyńskiego Słowackiego w serii Biblioteki Narodowej, trzytomowych Pism rozproszonych Zygmunta Glogera, czterotomowych Pism rozproszonych Tadeusza Micińskiego. Wydał: Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy (Białystok 2014), tom studiów Ìronìâ, ìstoriâ, geopolìtika: polʹsʹko-ukraïnsʹkì lìteraturnì studìï (Kiiv 2019), Śmierć wszystko zmiecie. Studia o czarnym romantyzmie (II) (Gdańsk 2020), Univeresum Słowackiego. Studia o wyobraźni (Warszawa 2021). Członek Komitetu Nauk o Literaturze Polskiej Akademii Nauk; członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności, członek zagraniczny Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Mieszka w Ełku i Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationKatedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBiałostoccy mistrzowie sztuk pięknych na falach eteru. Reportaże Polskiego Radia Białystok, opr. J. Schmidt, konsultacja M. Pietruszka, S. Wicher, W. Wróbel, opr. graf. B. Suprun, Białystok 2021.pl
dc.description.referencesDymitr Grozdew – artysta wszechstronny, „Kurier Podlaski” nr 67 (1480) z 5 IV 1988 r.pl
dc.description.referencesDymitr Grozdew, Sofia – Warszawa – Białystok. Tożsamość twórcza., projekt, zdjęcia i opr. graf. Bożydar Grozdew, red. Maria Katarzyna Grozdew, Weronika Grozdew-Kołacińska, Białystok 201405pl
dc.description.referencesKoziara A., Trzech i każdy inny, „Gazeta Współczesna”, nr 172, 29–30 VII 1978 r.pl
dc.description.referencesPacewicz O., Ironia i magia, „Gazeta Współczesna”, nr 11685, 7 IV 1989 r.pl
dc.description.referencesPlakat – ulicznica sztuki. Z Dymitrem Grozdewem-artystą plastykiem rozmawiał Andrzej Koziara, „Kurier Podlaski” nr 28 (1187) z 10 II 1988 r.pl
dc.description.referencesRosiński K., Białostoccy Bułgarzy, „Kurier Podlaski”, nr 238 (637)/1985.pl
dc.description.referencesTarr W., Wirus, rysunki D. Grozdew, Białystok 1990.pl
dc.description.firstpage73pl
dc.description.lastpage102pl
dc.identifier.citation2Bułgaria i Polska: paralele literackie i kulturowe. Studia, redakcja naukowa Margreta Grigorova i Jarosław Ławskipl
dc.conferenceMiędzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Polsko-bułgarskie kontakty językowe, literackie i kulturowe. Nowe ujęcia tematyczne i metodologiczne”, Białystok – Wielkie Tyrnowo 9 grudnia 2021 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-1167-5041-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Materiały konferencyjne (WFil)
Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Polsko-bułgarskie kontakty językowe, literackie i kulturowe. Nowe ujęcia tematyczne i metodologiczne”, 9 grudnia 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Lawski_Dymitr_Grozdew.pdf1,2 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)