REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14118
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorHučko, Tomáš-
dc.date.accessioned2022-11-28T10:11:51Z-
dc.date.available2022-11-28T10:11:51Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationNa stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, pod red. Alicji Kisielewskiej, Białystok 2014, s. 205-215pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-420-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14118-
dc.description.abstractDuring the last quarter of the century, Slovaks were faced with the problem of identity quite often. First, radical change in the perception of identity occurred right after the fall of the ‘iron curtain’. Isolationism was replaced by a new look at the world; however, the intensifying emancipation resulted in a split up with the Czech Republic and the formation of an independent state (1993). The following decade is characterised by trials and tribulations of a society which tries to join the European Union. The issues of identity are not only still a present element of sociopolitical life, but an interesting issue to many Slovak documentary filmmakers as well. Different concepts of national identity, respect for minorities (especially the Romani’s and Hungarians), social concept of multiculturalism and transculturalism are aptly recognised in documentary films, especially in the first decade of the new century. Filmmakers usually skip urban centres and large cities, focusing their interest on the provinces often located in distant corners of the eastern parts of the country. They present a simple picture of human life – authentic and convincing, but still appealing reflection on identity. We can analyse this phenomenon in the documentaries by Peter Kerekes (66 Seasons, Through the Border), Jaroslav Vojtek (Frontier), and Marko Škop (Other Worlds, Osadné).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectSłowacjapl
dc.subjectwielokulturowośćpl
dc.subjectglobalizacjapl
dc.subjectfilm dokumentalnypl
dc.subjecttożsamośćpl
dc.titleInne światy? Regionalny versus globalny – odmienność jako wartość w wybranych słowackich filmach dokumentalnychpl
dc.title.alternativeOther Worlds? Regional global versus – diversity as a value in selected Slovak documentariespl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2014pl
dc.description.AffiliationUniwersytet św. Cyryla i Metodego w Trnawiepl
dc.description.referencesBranko P., Slovenský dokumentárny a populárnovedný film – náčrt vývinu, „Filmová revue” 1995, nr 4, s. 13-20.pl
dc.description.referencesBranko P., Slovenský dokumentárny film – Generácia ´90, „Film.sk” 2004, nr 2, s. 22-24.pl
dc.description.referencesDudková J., Slovenský film v ére transkulturality, Občianske združenie Vlna, vydavateľstvo Drewo a srd, Bratislava 2011.pl
dc.description.referencesHučko T., Svojbytná slovenská dokumentárna krajina (z času na čas inšpirovaná susedmi), „Film a doba, Čtvrtletník pro filmovou a televizní kulturu” 2010, nr 1, s. 26-31.pl
dc.description.referencesKaňuch M., 1993: lepší začiatok, „Kino-ikon, Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze” 2008, nr 1, s. 83-90.pl
dc.description.referencesTrančík D., Pašteka T., Urc R., Štecko Ľ., Hlasy slovenského dokumentárneho filmu, „Kino-ikon, Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze” 2008, nr 1, s. 115-133.pl
dc.description.firstpage205pl
dc.description.lastpage215pl
dc.identifier.citation2Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, pod red. Alicji Kisielewskiejpl
dc.conferenceKonferencja "Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem", Białystok 12-14 kwietnia 2012pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja "Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem", 12-14 kwietnia 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Hucko_Inne_swiaty_Regionalny_versus_globalny.pdf140,81 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)