REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13804
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorIwanicka, Julia-
dc.date.accessioned2022-09-06T06:55:19Z-
dc.date.available2022-09-06T06:55:19Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 20, 2022, s. 239-257pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13804-
dc.description.abstractThe article aims to show the relationship between the construction of space in Edgar Allan Poe’s The Pit and the Pendulum and the creation of the story’s protagonist – a prisoner of the Spanish Inquisition who suffers elaborate torture. Relying on geopoetics and the concept of focalization as understood by Mieke Bal and Shlomith Rimmon-Kennan, the author analyzes the impact of space on the senses and emotions of the subject in a situation of sensory deprivation. She also addresses various themes, important in Poe’s work and evident in the story, such as teraphobia, gothicism and the ideas of Enlightenment. In the course of the analysis, she argues that the way the prisoner experiences and describes the space of the prison cell becomes the focal point for the construction of the literary subject in this short story.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectliterary spacepl
dc.subjectsensespl
dc.subjectenclosurepl
dc.subjectexperiencepl
dc.subjectemotionspl
dc.titleKonstrukcja przestrzeni i jej rola w kreacji podmiotu opowiadania Studnia i wahadło Edgara Allana Poegopl
dc.title.alternativeThe Construction of Space and Its Role in Creating the Subject of the Short Story The Pit and the Pendulum by Edgar Allan Poepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.20.14-
dc.description.Email315249@uwr.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławskipl
dc.description.referencesAguirre Manuel (1990), The Closed Space: Horror Literature and Western Symbolism, Manchester: Manchester University Press.pl
dc.description.referencesBallengee Jennifer (2008), Torture, Modern Experience, and Beauty in Poe’s “The Pit and the Pendulum”, „Modern Language Studies” 2008, Vol. 38, No. 1, s. 26–43.pl
dc.description.referencesBal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zbiorowe pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesCascella Marco (2016), Taphophobia and ‘life preserving coffins’ in the nineteenth century, „History of Psychiatry”, Vol. 27, No. 3, s. 345–349.pl
dc.description.referencesEngel Leonard W. (1983), Psychological crisis and enclosure in Edgar Allan Poe’s “The Pit and the Pendulum”, „CEA Critic” 1983, Vol. 45, No. 3/4, s. 28–31.pl
dc.description.referencesFisher Benjamin (2008), The Cambridge Introduction to Edgar Allan Poe, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesGrassian Stuart (2006), Psychiatric Effects of Solitary Confinement, „Washington University Journal of Law and Policy”, Vol. 22, s. 327–383.pl
dc.description.referencesHammond Alexander (2008), Subverting Interpretation: Poe’s Geometry in “The Pit and the Pendulum”, „The Edgar Allan Poe Review” 2008, Vol. 9, No. 2, s. 5–16.pl
dc.description.referencesJasionowicz Stanisław (2016), Doświadczenie przestrzeni, w: Obrazy świata, przestrzenie dzieła. Literatura–sztuki plastyczne, red. S. Jasionowicz, Kraków: Imaginarium, s. 5–11.pl
dc.description.referencesKasperski Edward (2009), Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury, „Tekstualia” 2009, nr 1, s. 15–34.pl
dc.description.referencesKasperski Edward, Nalewajk Żaneta [red.] (2010), Edgar Allan Poe niedoceniony nowator, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.pl
dc.description.referencesKavanaugh Aaron, Moe Travis (2005), The Pit and The Pendulum, https://mse.redwoods.edu/darnold/math55/DEproj/ sp05/atrav/ThePitandThePendulum.pdf [dostęp 08.05.2021].pl
dc.description.referencesLawes Rochie (1983), The Dimensions of Terror: Mathematical Imagery in “The Pit and the Pendulum”, „Poe Studies” 1983, Vol. 16, No. 1, s. 5–7.pl
dc.description.referencesLewis Matthew (1998), Mnich: romans, przeł. Z. Sinko, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.description.referencesLundquist James (1969), The Moral of Averted Descent: The Failure of Sanity in “The Pit and the Pendulum”, „Poe Newsletter”, Vol. 2, No. 2, s. 25–26.pl
dc.description.referencesOkopień-Sławińska Aleksandra (1987), Relacje osobowe w literackiej komunikacji, w: Problemy teorii literatury. Seria 1. Prace z lat 1947–1964, wyb. H. Markiewicz, Wrocław: Ossolineum, s. 29–43.pl
dc.description.referencesPoe Edgar Allan, Studnia i wahadło, przeł. B. Leśmian, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/studnia-i-wahadlo.pdf [dostęp 08.05.2021].pl
dc.description.referencesPoe Edgar Allan (1956), Przedwczesny pogrzeb, w: E.A. Poe, Opowiadania, przeł. S. Wyrzykowski, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesPoe Edgar Allan, Zagłada domu Usherów, przeł. B. Leśmian, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/zaglada-domu-usherow.pdf [dostęp 25.04.2022].pl
dc.description.referencesRimmon-Kennan Shlomith (2002), Narrative Fiction: Contemporary Poetics, London–New York: Routledge.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2008), Od poetyki przestrzeni do poetyki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 21–38.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2011), Geografia, literatura, wyobraźnia: w stronę wspólnego słownika, „Tematy z Szewskiej”, nr 1 (5), s. 41–45.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2012), Literatura, geografia: wspólne terytoria, w: Od poetyki przestrzeni do geopoetyki, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 11–25.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSadza Agata (2013), „Narratologia” Mieke Bal, „Przekładaniec”, nr 27, 238–245.pl
dc.description.referencesShu-Ting Kao Justine (2017), Poe’s Dissection of the Mind in The Pit and the Pendulum, Journal of Applied Cultural Studies, Vol. 3, s. 51–70.pl
dc.description.referencesStudniarz Sławomir (2008), Tragiczna wizja. Rzecz o nowelistyce Poego, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”.pl
dc.description.referencesThe Cambridge Companion to Edgar Allan Poe (2002), red. K. Hayes, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesToikkanen Jarkko (2021), At the Cutting Edge: Touch Images in Edgar Allan Poe’s “The Pit and the Pendulum”, „Connotations: A Journal for Critical Debate”, Vol. 30, s. 1–23.pl
dc.description.referencesTuan Yi-Fu (1987), Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesZimmerman Brett (2005), Edgar Allan Poe: Rhetoric and Style, Montreal: McGill Queen’s University Press.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume20pl
dc.description.firstpage239pl
dc.description.lastpage257pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-0481-9497-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 20

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_20_2022_J_Iwanicka_Konstrukcja_przestrzeni_i_jej_rola_w_kreacji_podmiotu.pdf179,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons