REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13793
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGawron, Agnieszka-
dc.date.accessioned2022-08-31T11:01:18Z-
dc.date.available2022-08-31T11:01:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 20, 2022, s. 75-97pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13793-
dc.description.abstractThe paper examines the role of Naples in Elena Ferrante’s works. The regional capital of Campania serves here as a topographical frame for the protagonists’ experiences and, at the same time, as a plane onto which Ferrante inscribes fundamental dimensions of her work, related to autobiography, identity, intertextuality and artistic craft. Central to such poetics of space is the inseparable relationship between Naples, women’s experiences and creativity. The essence of this relationship is defined by such notions as labyrinth, porous, ghettoization, and “smarginatura”. Rewriting the city from the perspective of women’s sensitivity and memory subversively deconstructs its androcentric and oppressive qualities, emphasizing women’s agency as dux feminae facti, marking their own spaces in the urban and artistic topography.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectFerrantepl
dc.subjectNaplespl
dc.subjectfeminist topographypl
dc.subjectlabyrinthinepl
dc.subjectidentitypl
dc.subjectmemorypl
dc.titleFeministyczne topografie miasta – Neapol Eleny Ferrantepl
dc.title.alternativeFeminist Topographies of a City: Elena Ferrante’s Naplespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.20.05-
dc.description.Emailagnieszka.gawron@uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBachelard Gaston (1975), Dom rodzinny i dom oniryczny, w: G. Bachelard, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa: PIW, s. 301–330.pl
dc.description.referencesBachelard Gaston (1994), The House. From Cellar to Garret. The Signifiance of the Hut, w: G. Bachelard, The Poetics of Space, przeł. M. Jolas, Boston: Beacon Press, s. 3–37.pl
dc.description.referencesBell Zoe (2020), Exploring Elena Ferrante’s Italy: A Literary Tour of Naples, 27.10.2020, https://passionpassport.com/ elena-ferrante-tour-naples [dostęp 10.10.2021].pl
dc.description.referencesBenjamin Walter (2010), Tiergarten, w: W. Benjamin, Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków, przeł. B. Baran, Warszawa: Aletheia, s. 17–25.pl
dc.description.referencesBenjamin Walter, Lacis Asja (2020), Neapol, przeł. I. Kania, „Znak”, nr 784, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/walter-benjamin-neapol [dostęp 08.01.2022].pl
dc.description.referencesBłocian Ilona (2005), Jung i Bachelard: problem wyobraźni i mitu, „Analiza i Egzystencja”, nr 1, s. 87–116.pl
dc.description.referencesBullaro Grace Russo, Love Stephanie V. [red.] (2016), The Works of Elena Ferrante. Reconfiguring the Margins, Nowy Jork: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2012), My Brilliant Friend, przeł. A. Goldstein, Rzym: edizioni e/o.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2016), Frantumaglia. A Writer’s Journey, z włos. przeł. A. Goldstein, Nowy Jork: Europa Editions.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2017), Historia nowego nazwiska, przeł. L. Rodziewicz-Doktór, Katowice: Sonia Draga.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2018), Genialna przyjaciółka, przeł. A. Pawłowska-Zampino, Katowice: Sonia Draga.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2018), Historia ucieczki, przeł. L. Rodziewicz-Doktór, Katowice: Sonia Draga.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2018), Historia zaginionej dziewczynki, przeł. L. Rodziewicz-Doktór, Katowice: Sonia Draga.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2018), Obsesyjna miłość, przeł. L. Rodziewicz-Doktór, Katowice: Sonia Draga.pl
dc.description.referencesFerrante Elena (2020), Czas porzucenia, przeł. L. Rodziewicz-Doktór, Katowice: Sonia Draga.pl
dc.description.referencesGrosz Elizabeth (1999), Bodies-Cities, w: Feminist Theory and the Body. A Reader, red. J. Price, M. Shildrick, Edinburgh: University Press, s. 381–387.pl
dc.description.referencesKurkiewicz Juliusz (2016), Autor to tylko nieszczery spektakl, wywiad z E. Ferrante; „Książki. Magazyn do czytania”, dodatek do „Gazety Wyborczej”, 23.02.2016, https://wyborcza.pl/1,75410,19664584,elena-ferrante-autor-to-tylko-nieszczery-spektakl-rozmowa.html#ixzz40vtJSgpb [dostęp 07.10.2021].pl
dc.description.referencesKurkiewicz Juliusz (2016), Kim jest najlepsza pisarka współczesnej Europy, „Książki. Magazyn do czytania”, dodatek do „Gazety Wyborczej”, 23.02.2016, https://wyborcza.pl/1,75410,19664535,elena-ferrante-kim-jest-najlepsza-pisarka-wspolczesnej-europy.html [dostęp 07.10.2021].pl
dc.description.referencesMah Ann (2016), Elena Ferrante’s Naples, Then and Now, „The New York Times”, 14.01.2016, https://www.nytimes.com/2016/01/17/ travel/ elena-ferrante-naples.html [dostęp 10.10.2021].pl
dc.description.referencesMilkova Stiliana (2021), Elena Ferrante as a World Literature, Nowy Jork: Bloomsbury Academic.pl
dc.description.referencesNeapol i syrena Partenope, https://turystyka.plportal.pl/artykuly/warto-zobaczyc-swiat/neapol-i-syrena-partenope [dostęp 15.01.2022].pl
dc.description.referencesRicciardi Alessia (2021), Finding Ferrante. Autorship and the Politics of World Literature, Nowy Jork: Columbia University Press.pl
dc.description.referencesSeymour Sophia (2017), Elena Ferrante’s Naples: a photo essay, „The Guardian”, 07.11.2017, https://www.theguardian.com/ travel/2017/nov/07/ elena-ferrante-naples-footsteps-my-brilliant-friend-photo-essay [dostęp 10.10.2021].pl
dc.description.referencesWergiliusz (1981), Eneida, przeł. T. Karyłowski, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesThe Elena Ferrante Inteview, trans. by A. Goldstein, „Elle” 29.08.2020, https://www.elle.com/ culture/books/a33834141/elena-ferrante-interview-the-lying-life-of-adults [dostęp 28.01.2022].pl
dc.description.referencesWyspa Megaride oraz Castel dell’Ovo, czyli Zamek jajeczny w Neapolu, https://neapol.pl/wyspa-megaride-oraz-castel-dellovo-czyli-zamek-jajeczny-w-neapolu/ [dostęp 15.01.2022].pl
dc.description.referencesZa Eleną Ferrante do Neapolu, https://nonienotak.wordpress.com/2018/04/23/za-elena-ferrante-do-neapolu/ [dostęp 06.11.2021].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume20pl
dc.description.firstpage75pl
dc.description.lastpage97pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-8891-6563-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 20

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_20_2022_A_Gawron_Feministyczne_topografie_miasta_Neapol_Eleny_Ferrante.pdf215,04 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons