REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13770
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCybort-Zioło, Natalia-
dc.date.accessioned2022-08-17T08:53:56Z-
dc.date.available2022-08-17T08:53:56Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2(16), s. 54-65pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13770-
dc.description.abstractW artykule prezentuję wyniki badań, których celem było poznanie doświadczeń emancypacyjnych nauczycielek pracujących w wiejskich szkołach podstawowych, aby przeanalizować, zinterpretować i wyjaśnić źródła opresji i sposoby jej pokonywania lub osłabiania, a w efekcie wspieranie tej grupy zawodowej w osiąganiu autonomii w poszczególnych wymiarach jej egzystencji. Perspektywę teoretyczną przeprowadzonych badań stanowiły przede wszystkim egzystencjalne tezy Simone de Beauvoir zawarte w rozprawie Druga płeć oraz The Ethics of Ambiguity, a także w jej powieściach, esejach i pamiętnikach. Badania, przeprowadzone przy użyciu metody wywiadu narracyjnego Fritza Schützego, wykazały, że na doświadczaną w polu ekonomicznym, społeczno-kulturowym, historycznym oraz osobistym opresję uczestniczki reagują w sposób niejednoznaczny: godzą się na opresję w określonych obszarach, w innych natomiast walczą o osiąganie nowych praw i pól wolności, przyczyniając się do swojego podmiotowego wyzwolenia, a także emancypacji poprzez edukację uczniów i uczennic.pl
dc.description.abstractIn this article I present the results of research whose aim was to explore the emancipatory experiences of female teachers working in rural primary schools in order to analyse, interpret, and explain the sources of oppression and the ways of overcoming or weakening it and in effect supporting this professional group in achieving autonomy in particular dimensions of their existence. The theoretical perspective of the conducted research was primarily based on the existential theses of Simone de Beauvoir contained in her treatise ‘The Second Sex’ and ‘The Ethics of Ambiguity’, as well as in her novels, essays, and memoirs. The research, carried out using Fritz Schütze’s narrative interview method, showed that the female participants react ambiguously to the oppression experienced in the economic, socio-cultural, historical, and personal fields: they accept oppression in certain areas, while in others they fight to achieve new rights and fields of freedom, contributing to their subjective liberation and emancipation through the education of male and female students.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/pl
dc.subjectegzystencjalizmpl
dc.subjectSimone de Beauvoirpl
dc.subjectpedeutologiapl
dc.subjectexistentialismpl
dc.subjectpedeutologypl
dc.titleDoświadczenia emancypacyjne nauczycielek wiejskich w perspektywie filozofii egzystencjalnej Simone de Beauvoirpl
dc.title.alternativeEmancipatory Experience of Teachers Working in Rural Elementary Schools in the Perspective of Existential Philosophypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2021.16.05-
dc.description.Emailnatalia.cybort@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesAdamiak, M. (2017). Wprowadzenie. W: J. Migasiński, M. Pokropski (red.), Główne problemy fenomenologii. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesAndrew, S. (2006). Beauvoir’s place in philosophical thought. W: C. Card (red.), The Cambridge Companion to Simone the Beauvoir. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesCard, C. (2006). Introduction: Beauvoir and the ambiguity of ambiguity in ethics. W: C. Card (red.), The Cambridge Companion to Simone the Beauvoir. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesChmielewska, B., Zegar, J.S. (2020). Poziom życia na wsi na tle kraju i Unii Europejskiej. W: J. Wilkin, A. Hałasiewicz (red.), Polska wieś 2020. Raport o stanie wsi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesde Beauvoir, S. (2014). Druga płeć. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.pl
dc.description.referencesde Beauvoir, S. (2018). The Ethics of Ambiguity. Nowy Jork: Open Road Integrated Media.pl
dc.description.referencesFreire, P. (2000). „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji. W: K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesFreire, P. (2005). Teachers as Cultural Workers. Letters to those who dare teach. Cambridge: Westview Press.pl
dc.description.referencesMerleau-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl
dc.description.referencesSchütze, F. (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.description.referencesWilkin, J. (2020). Zróżnicowana i zmieniająca się polska wieś – synteza raportu. W: J. Wilkin, A. Hałasiewicz (red.), Polska wieś 2020. Raport o stanie wsi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.issue2(16)pl
dc.description.firstpage54pl
dc.description.lastpage65pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2021_N_Cybort_Ziolo_Doswiadczenia_emancypacyjne_nauczycielek_wiejskich.pdf143,39 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons