REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13752
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWalęciuk-Dejneka, Beata-
dc.date.accessioned2022-08-09T06:10:25Z-
dc.date.available2022-08-09T06:10:25Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(12), 2022, s. 9-20pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13752-
dc.description.abstractArtykuł jest próbą spojrzenia na stan badań w Polsce, dotyczący studiów nad kobiecością i kobietami oraz nad źródłami literackimi z tego zakresu. Kobieca koncepcja „bycia-w-świecie” jest autorską wersją wpisującą się w dotychczasowy nurt badań literaturoznawczych, prowadzonych od wielu już lat, a zapoczątkowanych czy zainicjowanych na większą skalę w latach 90. XX w. Obecność kobieca, czyli jej „bycie-w-świecie”, określa żeńskie doświadczenia, role rodzinne, społeczne i narodowe, relacje miłosne, inicjacyjne, buntownicze czy osobiste, a przez to odsyła do zakorzenionych w kulturze mitycznych i stereotypowych zjawisk. To także kobiece poznawanie świata, trwanie w rzeczywistości, w kulturze, w literaturze, najczęściej poprzez pisarstwo, oznaczenie doświadczenia czasu.pl
dc.description.abstractThe article is an attempt to look at the state of research in Poland concerning the study of femininity and women as well as literary sources in this field. The female concept of “being-in-the-world” is an original version, in line with the current trend of literary studies, conducted for many years, and initiated or initiated on a larger scale in the 90s of the twentieth century. The presence of a woman or her “being-in-the world” defines female experiences, family, social and national roles, love, initiation, rebellious or personal relationships, and thus refers to mythical and stereotypical phenomena rooted in culture. It is also about female learning about the world, being in reality, in culture, in literature, most often through writing, marking the experience of time.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana/finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą DIALOG w latach 2019–2021. Jest wynikiem udziału w projekcie badawczym pt. „Ośrodek badań historii kobiet”, nr 0016/DLG/2019/10.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectźródła literackiepl
dc.subjectkobietapl
dc.subjectbadania naukowepl
dc.subjectHeideggerpl
dc.subjectliteratura dokumentu osobistegopl
dc.subjectliterary sourcespl
dc.subjectfemalepl
dc.subjectresearchpl
dc.subjectpersonal document literaturepl
dc.titleKobieca koncepcja „bycia-w-świecie”: źródła literackie i stan badań. Rozpoznania cząstkowepl
dc.title.alternativeThe female concept of “being-in-the-world”: literary sources and the state of research. Partial identificationspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2022.01.12.01-
dc.description.Emaildejnekab@uph.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteBeata Walęciuk-Dejneka – doktor habilitowany, literaturoznawca i folklorysta, pracownik naukowo-dydaktyczny w Zakładzie Literatury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Od roku akademickiego 2016/2017 pełni funkcję dyrektora tego Instytutu. Jest również lektorem języka polskiego jako obcego oraz koordynatorem i kierownikiem Letnich Kursów Języka i Kultury Polskiej Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej dla cudzoziemców, a także kursów języka polskiego i kultury polskiej dla Polonii i Polaków za Granicą (projekty konkursowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych). Od 2018 r. jest ekspertem (też egzaminatorem) w programach dla studentów NAWA. Ukończyła stacjonarne studia magisterskie i doktoranckie na UMCS w Lublinie. W 2016 r. uzyskała habilitację na Wydziale Filologicznym UMK w Toruniu. Ukończyła również studia podyplomowe Collegium Civitas i Instytutu Sztuki PAN w Warszawie w ramach ścieżki „Historia sztuki. Perspektywa społeczna i polityczna”. Jest autorką trzech monografii oraz wielu artykułów naukowych wydawanych w Polsce i za granicą, także w językach angielskim i rosyjskim. Publikuje również tomy (w tym serie dotyczące problematyki kobiecej) pod swoją redakcją. Przynależy do licznych organizacji i stowarzyszeń: IOV (Międzynarodowej Organizacji Sztuki Ludowej, Sekcja Polska), Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (oddział w Warszawie), Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Komisji Historii Kobiet w Warszawie, Instytutu Studiów Kobiecych w Białymstoku. Zainteresowania naukowe i pozanaukowe: związki literatury i folkloru; literatura polska XIX i pocz. XX w.; kultura ludowa polska i słowiańska; tematyka kobieca w literaturze, szczególnie wiek XIX i XX; a ostatnio związki literatury i prawa. Interesuje się ponadto malarstwem, muzyką klasyczną i ludową, jazzem, modą, także pszczelarstwem. Lubi mocną czarną kawę i koty. Mieszka w Warszawie.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcachpl
dc.description.referencesSienkiewiczowa, Maria z Szetkiewiczów. Listy, opracowała, wstępem i przypisami opatrzyła Barbara Szargot, (Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2012), (część druga listów: listy małżeńskie, 111–226).pl
dc.description.referencesCałek, Anita. Nowa teoria listu, (Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2019).pl
dc.description.referencesCieński, Andrzej. Z dziejów pamiętników w Polsce, (Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2002).pl
dc.description.referencesCzapliński, Władysław. „Pamiętnikarstwo jako źródło dla historyka nowożytnego”, Pamiętnikarstwo Polskie, nr 2, 1972, 2–7.pl
dc.description.referencesCzermińska, Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, (Kraków: Universitas, 2000).pl
dc.description.referencesCzermińska, Małgorzata. „O autobiografii i autobiograficzności”, w: Małgorzata Czermińska (red.), Autobiografia, (Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, 2009).pl
dc.description.referencesCzermińska, Małgorzata. „Pomiędzy listem a powieścią”, Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 4, 1975, 28–49.pl
dc.description.referencesCzermińska, Małgorzata. „Rola odbiorcy w dzienniku intymnym”, w: Tadeusz Bujnicki, Janusz Sławiński (red.), Problemy odbioru i odbiorcy: studia, (Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum, 1977), 105–122.pl
dc.description.referencesCzerska, Tatiana. Między autobiografią a opowieścią rodzinną: kobiece narracje osobiste w Polsce po 1944 roku w perspektywie historyczno-kulturowej, (Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2011).pl
dc.description.referencesGautier, Brigitte. „Zaklęcia czarodziejki Vivien, czyli o autobiografii kobiecej”, w: Grażyna Borkowska, Liliana Sikorska (red.), Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, (Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2000),152–158.pl
dc.description.referencesHeidegger, Martin. Bycie i czas, tłum. Bogdan Baran, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010).pl
dc.description.referencesKrzyżanowski, Julian. Henryka Sienkiewicza żywot i sprawy, (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973).pl
dc.description.referencesMartuszewska, Anna: „List, pamiętnik i dziennik w strukturze powieści pozytywistycznej”, Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 4, 1975, 133–134 (cały artykuł – s. 129–147).pl
dc.description.referencesMrozik, Agnieszka. Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, (Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012).pl
dc.description.referencesPekaniec, Anna. Czy w tej autobiografii jest kobieta? Kobieca literatura dokumentu osobistego od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej, (Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2013).pl
dc.description.referencesPekaniec, Anna. „Nie tylko dzienniki. Oryginalne warianty kobiecej literatury dokumentu osobistego (na wybranych przykładach)”, Ruch Literacki, nr 4/5, 2012, 451–463.pl
dc.description.referencesRosner, Katarzyna. Narracja, tożsamość, czas, (Kraków: Universitas, 2003).pl
dc.description.referencesSkwarczyńska, Stefania. Teoria listu, (Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2006).pl
dc.description.referencesTrzebiński, Jerzy (red.). Narracja jako sposób rozumienia świata, (Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002).pl
dc.description.referencesWalęciuk-Dejneka, Beata. „Portret Marii Szetkiewiczówny w panieńskich listach do matki”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(9), 2020, 42–53.pl
dc.description.referencesZębala, Agnieszka. „Problemy autobiografii kobiecej w studiach genderowych”, Ruch Literacki, z. 6, 2005, 539–550.pl
dc.description.referencesZimand, Roman. Diarysta Stefan Ż., (Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum, 1990).pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue1(12)pl
dc.description.firstpage9pl
dc.description.lastpage20pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6034-5129-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2022, nr 1(12)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_1_2022_B_Waleciuk_Dejneka_Kobieca_koncepcja_bycia_w_swiecie.pdf281,34 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons