REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13599
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStrękowski, Stanisław-
dc.date.accessioned2022-07-08T12:05:23Z-
dc.date.available2022-07-08T12:05:23Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 7, 2021, s. 165-179pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13599-
dc.description.abstractThe creation of the world was a highly debated topic in the first centuries of Christianity with the advent of many attempts to synthesize the views of Greek philosophers on cosmogenesis with the biblical tradition. In the fourth century, theological controversy arose which, as in the case of Arius and his followers, treated the Son as a creature, the most perfect indeed, but a creature that did not have the same dignity and majesty as the Father. To the treatise of St. Basil on the six days of creation (Hexaemeron), St. Gregory of Nyssa responds with his own treatise De opificio hominis. Where the deceased brother ends his series of homilies, Gregory of Nyssa begins his interpretation. It was written probably in the years 380-381, so after the death of the Bishop of Caesarea. Most likely, it was intended as a defense, but also as a correction to the more famous homilies on the history of the creation of the world, presented in the first chapter of the Book of Genesis. At the same time, the treatise of St. Gregory of Nyssa contains his own observations on the text of Genesis, which reflect his deep desire to show the coherence between Scripture and the philosophy of his time.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcreationpl
dc.subjectCappadocian Fatherspl
dc.subjectTrinitypl
dc.subjectstworzeniepl
dc.subjectOjcowie Kapadoccypl
dc.subjectTrójca Świętapl
dc.titleStworzenie świata w wybranych pismach Ojców Kapadockichpl
dc.title.alternativeCreation of the world in selected writings of the Cappadocian Fatherspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/std.2021.07.12-
dc.description.Biographicalnoteks. dr hab. STANISŁAW STRĘKOWSKI, prof. UKSW – pracownik Wydziału Studiów nad Rodziną na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; członek Instytutu Nauk Teologicznych UKSW.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesAmbrosius Mediolanesis, De fide ad Gratianum, (ed.) C. Markschies, FC 47, Turnholti 2005, tł. pol., I. Bogaszewicz, [w:] Św. Ambrozy z Mediolanu, O wierze, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesBasilius Magnus, De fide, PG 31, k. 676-692, tł. pol., J. Naumowicz, [w:] Św. Bazyli Wielki, Pisma ascetyczne, t. 1, Kraków 1994, s. 82-95.pl
dc.description.referencesBasilius Magnus, De Spiritu Sancto, (ed.) B. Pruche, SCh 17 bis, Paris 1968, tł. pol., A. Brzóstkowska, [w:] Bazyli Wielki, O Duchu Świętym, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesBasilio di Cesarea, Sulla Genesi (Omelie sull’Esamerone) a cura di Mario Naldini, Milano 1999.pl
dc.description.referencesClemens Romanus, I Epistula ad Corinthios, (ed.) Jaubert, SCh 167, Paris 1971, tł. pol., A. Świderkówna, [w:] Pierwsi świadkowie, Kraków 1998, s. 51-87.pl
dc.description.referencesGregorius Nazianzenus, Orationes, PG 36-37, tł. pol. (zbiorowe), [w:] Św. Grzegorz z Nazjanzu, Mowy wybrane, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesGregorius Nyssenus, De opificio hominis, PG 44, k. 124-256, tł. pol., M. Przyszy chowska, [w:] Grzegorz z Nyssy, O stworzeniu człowieka, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesIraeneus Lugdunensis, Adversus haereses, (ed.) A. Rousseau, L. Doutreleau, Adversus Haereses, Libri I, SCh 263-264, Paris 1979; Adversus Haereses, Libri II, SCh 293-294, Paris 1982; Adversus Haereses, Libri III, SCh 210-211, Paris 1974; Adversus Haereses, Libri IV, SCh 100, Paris 1965; Adversus Haereses, Libri V, SCh 152-153, Paris 1969.pl
dc.description.referencesIustinus Martyr, Dialogus cum Tryphone, (ed.) M. Marcovich, Iustini Martyris Dialogus cum Tryphone, Berlin – New York 1997, tł. pol., L. Misiarczyk, [w:] Justyn Męczennik, 1 i 2 Apologia. Dialog z Żydem Tryfonem, Warszawa 2012, s. 159-318.pl
dc.description.referencesIustinus Martyr, I Apologia, 61,1- 67, 7, tł. pol., L. Misiarczyk, [w:] Pierwsi apologeci greccy, opr. J. Naumowicz, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesOrigenes, De principiis, (ed.) H. Crouzel, M. Simonetti, SCh 252-253, 268-269, 312). Paris 1978-1984, tł. pol., S. Kalinkowski, [w:] Orygenes, O zasadach, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesTatianus, Oratio ad Graecos, (ed.) M. Marcovich, Tatiani Oratio ad Graecos, Berlin – New York 1995, tł. pol. L. Misiarczyk, [w:] Pierwsi apologeci greccy, opr. J. Naumowicz Kraków 2004, s. 311-366.pl
dc.description.referencesTeophilus Antiochensis, Ad Autolycum, (ed.) M. Marcovich, Theophili Antiocheni Ad Autolycum, Berlin 1995, tł. pol., L. Misiarczyk, [w:] Pierwsi apologeci greccy, opr. J. Naumowicz, Kraków 2004, s. 385-477.pl
dc.description.referencesTertullianus, Adversus Praxean, tł. pol., S. Kalinkowski, [w:] Trójca Święta. Ter tulian, Przeciw Prakseaszowi, Hipolit, Przeciw Noetosowi, Kraków 1997pl
dc.description.referencesTertullianus, Adversus Hermogenem, (ed.) Ae. Kroymann, Q.S. Fl. Tertulliani Adversus Hermogenem, CCL 1, Turnholti 1954, s. 319-436, tł. pol., A.M. Filipowicz, [w:] A.M. Filipowicz, Tertulian przeciwko Hermogenesowi, czyli spór o stworzenie świata, Warszawa 2018, s. 139-209.pl
dc.description.referencesTertullianus, De Resurrectione mortuorum, (ed.) J.G. Ph. Borleffs, Q.S. Fl. Tertulliani De resurrectione mortuorum, CCL 2, Turnholti 1954, s. 921-1022, tł. pol., M. Wysocki (fragmenty), [w:] M. Wysocki, Godność ciała ludzkiego w dziele Tertuliana „O zmartwychwstaniu ciała”: wybrane fragmenty, „Forum Teologiczne” 2009, t. 10, s. 215-228.pl
dc.description.referencesBianchi U. (a cura di), La ‚doppia creazione’ dell’uomo negli alessandrini, nei Cap padoci e nella gnosi, Roma 1978.pl
dc.description.referencesCocchini F., Dio negli scritti di Origene, [w:] Dizionario di Spiritualità Biblico-Patristica, t. 14, s. 137-153.pl
dc.description.referencesDanielou J., L’essere e il tempo in Gregorio di Nissa, tł. wł., Roma 1991.pl
dc.description.referencesDesalvo C., L’”Oltre” nel presente. La filosofia dell’uomo in Gregorio di Nissa, Milano 1996.pl
dc.description.referencesKelly J.N.D., I simboli della fede della chiesa antica, Napoli 1987.pl
dc.description.referencesKotkowska E., Nicejskie homoousios w procesie inkulturacji wiary w bóstwo Syna, Poznań 2015.pl
dc.description.referencesKotkowska E., Pomyśleć świat jako całość według św. Grzegorza z Nyssy, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesKuźma A., Św. Ireneusz z Lyonu i jego argumentacja przeciw gnostykom, „Elpis” 2015, nr 17, s. 145-151.pl
dc.description.referencesLombino V., Il Dio unico negli scritti di Tertulliano, [w:] Dizionario di Spiritualità Biblico-Patristica, t. 14, s. 157-182.pl
dc.description.referencesMasson H., Słownik herezji w kościele katolickim, Katowice 1993.pl
dc.description.referencesMrugalski D., Stwarzanie wieczne i poza czasem: filozoficzne źródła koncepcji generatio aeterna Orygenesa, „Verbum Vitae” 2019, t. 35, s. 373-418.pl
dc.description.referencesOsek E., Krytyka kosmologii Arystotelesa w Heksaemeronie Bazylego Wielkiego, Łódź 1999, s. 161-172.pl
dc.description.referencesPenati Bernardini A., Dio nel pensiero dei Padri Cappadoci, [w:] Dizionario di Spiritualità Biblico-Patristica, t. 14, s. 193-206.pl
dc.description.referencesPeretto E., Dio negli scritti di s. Ireneo, [w:] Dizionario di Spiritualità Biblico-Patristica, t. 14, s. 81-114.pl
dc.description.referencesPietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesRizzi M., Dio negli scritti degli apologeti greci, [w:] Dizionario di Spiritualità Biblico-Patristica, t. 14, Roma 1996, s. 66-80.pl
dc.description.referencesSłomka J., Teologiczne podstawy egzegezy Orygenesa i jej aktualność, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 2003, t. 36, z. 2, s. 477-489.pl
dc.description.referencesStarowieyski M., Szymusiak J.M., Nowy słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 2018.pl
dc.description.referencesStrękowski S., Wolność Boga według Tertuliana. Uwagi literackie, „Studia Teologiczne. Białystok. Drohiczyn. Łomża” 1998, t. 16, s. 185-201.pl
dc.description.referencesStrękowski S., Sofiologia św. Grzegorza z Nyssy. Elementy teologii trynitarnej i antropologii w Homiliach do Pieśni nad Pieśniami, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesStuder B., Dio salvatore nei Padri della chiesa. Trinita-cristologia-soteriologia, Roma 1986.pl
dc.description.referencesTaranto S., Gregorio di Nissa. Un contributo alla storia dell’interpretazione, Brescia 2009.pl
dc.description.volume7pl
dc.description.firstpage165pl
dc.description.lastpage179pl
dc.identifier.citation2Studia Teologii Dogmatycznejpl
dc.identifier.orcid0000-0001-9998-8554-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2021, tom 7

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_7_2021_S_Strekowski_Stworzenie_swiata.pdf323,72 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)