REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13589
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChojnacki, Marek-
dc.date.accessioned2022-07-08T09:19:31Z-
dc.date.available2022-07-08T09:19:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 7, 2021, s. 43-60pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13589-
dc.description.abstractThe article presents reflections based mainly on three sermons: 80, 81, 82 from the series Super Cantica by Saint Bernard of Clairvaux, a representative of the so-called monastic theology and the twelfth century Renaissance. The Abbot is intrigued by the problem of sin in the life of the Christian community and the evident tendency to commit sins by baptized faithful, endowed with free will. The soul, created in the image and likeness of God, is subject to the fall of original sin. This issue is addressed in two works: De gratia et libero arbitrio and Sermons 80, 81, and 82 on the Song of Songs. The issues are interpreted differently in these works, although the medieval author pointed out that they were: “different (...), but not opposing”.The main source for the article is the critical edition of the saint’s works: Sancti Bernardi opera omnia, vol. I-VIII, Recensuerunt J. Leclercq, H. Rochais, C.H Talbot, Romae 1957-1977. In the Sermons on the Song of Songs, the thought is expressed that man, after original sin, loses integrity, that is, nobility as simplicity (rectitudo), while greatness (magnitudo) remains. It can be said that the soul retains greatness, that is, among other things, immortality, and its vocation to eternal life with God. The likeness to God is indestructible, but it can be darkened, or covered with a “cloak”. The effect of original sin is a soul that tends to the low and earthly things, but that is constantly looking for something that leads to God. The will becomes the slave of sin. The common thought of the two doctrines is expressed in the greatness of man created in the image of God (or the Word); a greatness that can be in the freedom or ability that man has for God. There is also a similarity (similitudo), which in the first doctrine is destroyed but recover able; in the second doctrine it is darkened by a form of “covering dissimilarity”. Only The Lord, by His grace, leads man on the way back to the Father.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectSaint Bernard of Clairvauxpl
dc.subjectmonastic theologypl
dc.subjectcreation in image and likenesspl
dc.subjecthuman soulpl
dc.subjectoriginal sinpl
dc.subjectśw. Bernard z Clairvauxpl
dc.subjectteologia monastycznapl
dc.subjectstworzenie na obraz i podobieństwopl
dc.subjectdusza ludzkapl
dc.subjectgrzech pierworodnypl
dc.titleDusza ludzka stworzona na obraz i podobieństwo Boga. Refleksja na podstawie Kazań 80, 81 oraz 82 z serii Kazań o Pieśni nad Pieśniami świętego Bernarda z Clairvauxpl
dc.title.alternativeThe human soul created in the image and likeness of God. Reflections based on Sermons 80, 81, and 82 from the series of Sermons on the Song of Songs by Saint Bernard of Clairvauxpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/std.2021.07.04-
dc.description.Biographicalnoteo. MAREK PIOTR CHOJNACKI OCist z opactwa mogilskiego (Kraków) – studia podstawowe w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy (w ramach PAT w Krakowie), magisterium z teologii 1992. Licencjat (1997) i doktorat (2002) z teologii dogmatycznej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie, jednocześnie uczestnik szkoły literatury łacińskiej (także PUG Rzym, dyplom 1998). Wykładowca w Instytucie Księży Misjonarzy w Krakowie (2001-2006). Pracownik dydaktyczno--naukowy, a następnie dydaktyczny: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie (wcześniej Papieska Akademia Teologiczna) od 2005 roku. Obecnie adiunkt w katedrze filozofii, Instytutu Teologii Fundamentalnej i Dialogu na wydziale teologicznym UPJPII. Pełnił następujące funkcje w Zakonie: opat mogilski (2000-2020), opat prezes Kongregacji Polskiej Zakonu Cysterskiego (2007-2020). Obszary badań i zainteresowań: eklezjologia, teologia monastyczna i renesansu XII wieku, teologia nadziei.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.referencesBernard z Clairvaux, Sancti Bernardi opera omnia, vol. I-VIII, Recensuerunt, J. Leclercq, H. Rochais, C.H Talbot, Romae 1957-1977.pl
dc.description.referencesBernard z Clairvaux, Sermones de diversis, [w:] tenże, Sancti Bernardi opera omnia VI/1, s. 73-406.pl
dc.description.referencesCasey M., A Tirst for God: Spiritual Desire in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs, Kalamazoo 1988.pl
dc.description.referencesChojnacki M.P., Sacramentis Ecclesiae communicare. Chrzest i Eucharystia jako sakramentalne źródła życia chrześcijańskiego według świętego Bernarda z Clairvaux, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesGastaldelli F., Studi su san Bernardo e Goffredo di Auxerre, Firenze 2001.pl
dc.description.referencesHaskins Ch.H., Te Renaissance of the 12h Century, Cambridge 1932.pl
dc.description.referencesIvánka E. von, La structure de l’âme selon S. Bernard, „Analecta Sacri Ordinis Cisterciensis” 1953, t. 9, nr 3-4, s. 202-208.pl
dc.description.referencesKursa S.P., Forma wydziedziczenia w prawie justyniańskim, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2011-2, t. LXIII, nr 71, s. 65-94.pl
dc.description.referencesLeclercq J., Pierre le Vénérable, Saint Wandrille 1946.pl
dc.description.referencesLeclercq J., S. Bernard et la théologie monastique du XIIe siècle, „Analecta Sacri Ordinis Cisterciensis” 1953, t. 9, nr 3-4, s. 7-23.pl
dc.description.referencesMcGinn B., Freedom, formation and reformation: the anthropological roots of Saint Bernard’s spiritual teaching, „Analecta Cisterciensia” 1990, t. 46, nr 1-2, s. 91-114.pl
dc.description.referencesPerzyński A., Obraz Boży w człowieku według tradycji chrześcijańskiego Wschodu, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2013, t. 22, s. 139-150.pl
dc.description.referencesTichy R., Mistyczna historia człowieka według św. Bernarda z Clairvaux, Poznań 2011.pl
dc.description.volume7pl
dc.description.firstpage43pl
dc.description.lastpage60pl
dc.identifier.citation2Studia Teologii Dogmatycznejpl
dc.identifier.orcid0000-0001-5378-1689-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2021, tom 7

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_7_2021_M_Chojnacki_Dusza_ludzka.pdf297,82 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)