REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13031
Tytuł: Geneza, problemy definicyjne i założenia prawa do edukacji w kontekście Konwencji o Prawach Dziecka
Inne tytuły: The genesis, definition problems and assumptions of the right to education in the context of the Convention on the Rights of the Child
Autorzy: Kryński, Marcin
Słowa kluczowe: prawo do nauki
konwencja o prawach dziecka
Janusz Korczak
Ellen Key
the right to education
Convention on the Rights of the Child
Data wydania: 2021
Data dodania: 11-kwi-2022
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 327-338
Seria: Dziecko w historii;1
Abstrakt: Celem artykułu jest przedstawienie prawa do nauki ze szczególnym uwzględnieniem Konwencji o Prawach Dziecka. Analizując pojęcie prawa do nauki należy stwierdzić, że nie ma jednej, ogólnej i spójnej definicji nauki, która byłaby dla wszystkich satysfakcjonująca i oczywista. Wynika to z niejednoznaczności tego terminu, a także różnorodności jego desygnatów. Głosicielem idei upowszechnienia oświaty był między innymi czeski pedagog, filozof i reformator Jan Amos Komeński. Z kolei szwedzka feministka i pedagog – Ellen Key uważała, że wiek XX będzie „stuleciem dziecka”, w którym dojdzie do ukształtowania nowego człowieka, a przez to świat stanie się szczęśliwszy i lepszy. Zwolennikiem emancypacji dziecka w Polsce był Janusz Korczak, którego myśl stała się jednym z fundamentów Konwencji o Prawach Dziecka. Konwencja o Prawach Dziecka powstała z inicjatywy Polski. Zintensyfikowane prace rozpoczęły się w 1978 roku, kiedy Polska przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ projekt Konwencji o Prawach Dziecka. Był to punkt zwrotny w procesie opracowywania kompletnego zestawu praw dziecka, nazwanego już w projekcie „Konwencją”. Następnie Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 1979 Międzynarodowym Rokiem Dzieci. Kapitalistyczne i socjalistyczne poglądy na prawa człowieka ścierały się, dlatego wypracowanie konsensusu w sprawie ostatecznego kształtu Konwencji było skomplikowane. Jednak nasilający się pod koniec lat 80. opór społeczny, który w późniejszych latach doprowadził do upadku reżimu totalitarnego czy komunistycznego, był niewątpliwie czynnikiem, który walnie przyczynił się do prac nad Konwentem. Przewodniczący polskiej delegacji prof. Adam Łopatka nazwał Janusza Korczaka jednym z prekursorów i propagatorów praw dziecka. W sumie, po 11 latach pracy, wydarzenia te zakończyły się przyjęciem 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Konwencji o Prawach Dziecka. W Konwencji tej prawo do nauki zostało bezpośrednio uregulowane w art. 28, a także pośrednio w art. 29.
The aim of this article is to present the right to education with particular emphasis on the Convention on the Rights of the Child. When analyzing the concept of the right to education, it should be stated that there is no single, general and coherent definition of education that would be satisfactory and evident for everyone. This is due to the ambiguity of this term as well as the diversity of its designates. The promoter of the idea of popularizing education was, among others, Czech educator, philosopher and reformer Jan Amos Comenius. In turn, the Swedish feminist and educator – Ellen Key believed that the 20th century will be the “century of the child”, in which the new man will be shaped, and thus the world will become happier and better. An advocate of the emancipation of the child in Poland was Janusz Korczak, whose thought was one of the foundations of the Convention on the Rights of the Child. The Convention on the Rights of the Child was established on the initiative of Poland. Intensified work began in 1978, when Poland submitted to the UN Human Rights Commission a draft Convention on the Rights of the Child. It was a turning point in the process of developing a complete set of children’s rights, already called the “Convention” in the project. Following this, the United Nations declared 1979 the International Year of Children. The capitalist and socialist views on human rights clashed and therefore working out a consensus on the final shape of the Convention was complicated. However, the social resistance intensifying at the end of the 1980s, which in later years led to the collapse of the totalitarian or communist regime, was undoubtedly a factor which strongly contributed to the work on the Convention. The head of the Polish delegation, prof. Adam Łopatka referred to Janusz Korczak as one of the precursors and promoters of children’s rights. Altogether, after 11 years of work, these events ended with the adoption, on November 20, 1989, by the UN General Assembly, of the Convention on the Rights of the Child. In this Convention, the right to education is directly regulated in Art. 28, as well as indirectly in art. 29.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/13031
DOI: 10.15290/dhmgz.01.2021.21
ISBN: 978-83-7431-718-4
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-6610-3673
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krynski_Geneza_problemy_definicyjne_i_zalozenia_prawa_do_edukacji.pdf214,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)