REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13027
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDanilewicz, Wioleta-
dc.date.accessioned2022-04-11T09:19:35Z-
dc.date.available2022-04-11T09:19:35Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationDziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 283-299pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-718-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13027-
dc.description.abstractW przeszłości dzieci były aktywnymi uczestnikami migracji międzynarodowych. Dzieliły losy ich rodziców, walczyły o przetrwanie, powodzenie rodziny i własne. Dlatego (od)zyskiwanie pamięci jest powinnością kolejnych pokoleń. Przyczyni się do poszerzenia perspektywy prezentowanych zagadnień, w tym, doświadczanego dzieciństwa. W prezentowanym tekście kieruję uwagę na dwie grupy dzieci i ich doświadczenia migracyjne w przeszłości. W pierwszej – zauważam doświadczenia dzieci, które emigrowały wraz z rodzicami. W drugiej – dostrzegam dzieci, które w pośredni sposób uczestniczyły w procesie migracyjnym ich rodzica/rodziców, tj. dzieci pozostających w kraju. Opieram się na zapisach przeszłości, na listach pisanych przez emigrantów oraz na ich wspomnieniach uwiecznionych w pamiętnikach, zwłaszcza z przełomu XIX i XX wieku.pl
dc.description.abstractIn the past, children were active participants in the international migrations. They shared the fate of their parents, fought for survival, fought for the family and their own success. That is why (re)gaining memory is a duty of the next generations. It will contribute to broadening the perspective on the presented issues, including the experience of childhood. In article, I draw attention to two groups of children and their past migration experiences. In the first one, I notice the experiences of children who emigrated with their parents. In the second one, I discuss children who participated indirectly in the migration process of their parent/parents, i.e. children who remained in the country. I rely on records of the past, i.e. on letters written by emigrants and their memories in diaries, especially from the turn of the 19th and 20th centuries.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesDziecko w historii;1-
dc.subjectdzieciństwopl
dc.subjectmigracjepl
dc.subjectpamiętniki emigrantówpl
dc.subjectchildhoodpl
dc.subjectmigrationpl
dc.subjectmigrants’ diariespl
dc.titlePamiętnikarskie zapisy dziecięcych doświadczeń migracyjnychpl
dc.title.alternativeDiary entries of childhood migration experiencespl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/dhmgz.01.2021.18-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.firstpage283pl
dc.description.lastpage299pl
dc.identifier.citation2Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplickapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7049-4216-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Danilewicz_Pamietnikarskie_zapisy_dzieciecych_doswiadczen_migracyjnych.pdf443,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)