Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12658
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sucharski, Tadeusz | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-25T09:04:30Z | - |
dc.date.available | 2022-02-25T09:04:30Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 703-720 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-63470-56-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12658 | - |
dc.description.abstract | The aim of the article is to present the vision of Odessa in the works of Jarosław Iwaszkiewicz. The Polish poet was born in Ukraine and he spent there over twenty years of his life. He visited many Ukrainian cities. In Odessa he spent only a few days, but this short stay brought rich artistic results in the prose of Iwaszkiewicz. Odessa appears in several stories by the writer (The Teacher, Voci di Roma). But the most important role in the works of Iwaszkiewicz is played by Odessa in the novel Glory and Vainglory. This book is an epic tale of life in the first half of the 20th century. Iwaszkiewicz pays special attention to the socio-political changes in Central and Eastern Europe. He reconstructs the process of transformation from World War I through times of great Stalinist terror until the Second World War. Iwaszkiewicz reconstructed images of Odessa from autumn 1918 (when he saw the city), but also tried to evoke the finer past of the Black Sea city before World War I. The author of Glory and Vainglory registered successive stages of the progressive degradation of Odessa in the era of the Russian revolutions (The February Revolution, The October Revolution) and the civil war. Finally, he created a description of the city in a state of spiritual agony in the great Stalinist terror. In the evocative description of Odessa of the Stalinist years one can find an unusual diagnosis of the totalitarian world. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 | - |
dc.subject | Odessa | pl |
dc.subject | Jarosław Iwaszkiewicz | pl |
dc.subject | Ukraine | pl |
dc.subject | Glory and Vainglory | pl |
dc.title | Odessa w artystycznej wizji Jarosława Iwaszkiewicza | pl |
dc.title.alternative | Odessa in Iwaszkiewicz’s artistic vision | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 | pl |
dc.description.Biographicalnote | TADEUSZ SUCHARSKI – dr hab., profesor Akademii Pomorskiej w Słupsku, historyk literatury polskiej i rosyjskiej. Zainteresowania naukowe: literatura polska Drugiej Emigracji, związki literatury polskiej z literaturą rosyjską, doświadczenie totalitaryzmu w literaturze, literaturę łagrową (polską i rosyjską), twórczość Dostojewskiego (członek International Dostoevsky Society), poezję dwudziestolecia międzywojennego. Autor książek: Dostojewski Herlinga-Grudzińskiego (2002), Polskie poszukiwania „innej Rosji”. O nurcie rosyjskim w literaturze Drugiej Emigracji (2008). Współredaktor tomów: Przestrzenie lęku. Lęk w kulturze i sztuce XIX-XXI w (2006), Autobiografizm i okolice. Prace ofiarowane Profesor Małgorzacie Czermińskiej (2011), Polska – Ukraina. Dziedzictwo i współczesność. Польща – Україна. Спадщина і сучасність (2012). Publikował w: „Pamiętniku Literackim”, „Kresach”, „Znaku”, „Przeglądzie Rusycystycznym” w pismach rosyjskich, ukraińskich, białoruskich oraz pracach zbiorowych. Laureat Nagrody PAN im. Aleksandra Brücknera w dziedzinie literatury i filologii (2011) za książkę Polskie poszukiwania „innej Rosji”. | pl |
dc.description.Affiliation | Pomeranian Academy in Słupsk | pl |
dc.description.references | J. Iwaszkiewicz, Podróż po Ukrainie, w: tegoż, Utwory nieznane, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | J. Iwaszkiewicz, Sława i chwała, Warszawa 1978. | pl |
dc.description.references | H. Werwes, Jarosław Iwaszkiewicz. Szkic krytyczno-literacki, przełożyła T. Hołyńska, Warszawa 1979. | pl |
dc.description.references | Portret młodego artysty. Listy Józefa Rajnfelda do Jarosława Iwaszkiewicza 1928–1938, oprac. P. Hertz i M. Zagańczyk, Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | I. Szypowska, Łobodowski: od „Atamana Łobody” do „Seniora Lobo”, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 703 | pl |
dc.description.lastpage | 720 | pl |
dc.identifier.citation2 | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
T_Sucharski_Odessa_w_artystycznej_wizji_Jaroslawa_Iwaszkiewicza.pdf | 221,65 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)