Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12648
Tytuł: | Motyli przystanek. Odessa Mickiewicza („Dumania w dzień odjazdu”) |
Inne tytuły: | A Butterfly stop: Mickiewicz's Odessa (Dumania w dzień odjazdu) |
Autorzy: | Tomaszewska, Grażyna B. |
Słowa kluczowe: | travel exile poetry postmodernism Adam Mickiewicz |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 25-lut-2022 |
Wydawca: | Wydawnictwo Prymat |
Źródło: | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 555-575 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 |
Konferencja: | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 |
Abstrakt: | The article is an attempt to reflect on the place of Odessa in the biography and works of Adam Mickiewicz (1798-1855), the great Polish Romantic poet. The researcher examines his lyric entitled Dumania na dzień odjazdu (Meditations on the Day of Departure), placing it in the biographical and philosophical context. After the process of Philomaths, in late January 1825, Mickiewicz, together with Franciszek Malewski and Józef Jeżowski moved to a place of exile in Odessa. Already during the trip to the south, Odessa was changed to a further, central governorates of the empire. Therefore, the three friends would strive to stay in Moscow. Jeżowski and Malewski moved to Moscow already in July of that year, while Mickiewicz stayed in Odessa until November 1825. Odessa was, thus, a place almost from the beginning marked by temporariness, a place – a momentary pause – on the way to their due final point of exile. Nevertheless, Mickiewicz spent in Odessa almost nine months, during which he also made a trip to the Crimea. The Odessa period can be considered one of the breakthroughs in his work. According to the author, Mickiewicz's experience of Odessa is a prefiguring of the experience of the postmodern human existence. |
Nota biograficzna: | GRAŻYNA BOŻENA TOMASZEWSKA – prof. dr hab., historyk literatury, pracuje w Instytucie Filologii Polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Zainteresowania naukowe: romantyzm, metodyka nauczania języka polskiego jako przedmiotu, korespondencja sztuk (przede wszystkim literatura a sztuki plastyczne, film). Opublikowała monografie: Mickiewicz – Krasiński. O wyobraźni utopijnej i katastroficznej, Gdańsk 2000, ss. 302; Jak widzi dusza? Estetyka i metafizyka światła w „Panu Tadeuszu”, Gdańsk 2007, ss. 454. Współredaktorka książki: F. Tomaszewski, G. Tomaszewska, 4 X NOBEL, Warszawa 2002, ss. 176. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/12648 |
ISBN: | 978-83-63470-56-2 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
G_B_Tomaszewska_Motyli_przystanek.pdf | 282,22 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)