REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12646
Tytuł: Одеса і потьомкінський бунт. Візії Тадеуша Міцінського і Сергія Михайловича Ейзенштейна
Inne tytuły: Odessa i bunt potiomkinowski. Wizje Tadeusza Micińskiego i Siergieja Michajłowicza Eisensteina
Autorzy: Flis-Czerniak, Elżbieta
Tłumacz: Maciupa, Olga
Słowa kluczowe: film
bunt
rewolucja
Odessa
Siergiej Eisenstein
Tadeusz Miciński
Data wydania: 2016
Data dodania: 25-lut-2022
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 533-545
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;21
Konferencja: I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013
Abstrakt: Tematem wystąpienia jest porównanie obrazów wydarzeń rewolucyjnych, rozgrywających się w czerwcu 1905 r. w Odessie, które przedstawione zostały w dwóch wybitnych dziełach: w Kniaziu Patiomkinie Tadeusza Micińskiego (1906) i Pancerniku Potiomkinie Siergieja Eisensteina (1925). Choć różnią się one zasadniczo w warstwie ideologicznej, w ujęciu problemu rewolucji, to wskazać też można pewne zaskakujące zbieżności między dramatem historiozoficznym polskiego modernistycznego poety a filmem propagandowym radzieckiego reżysera. Widaćje zarówno w doborze i kompozycyjnym uporządkowaniu materiału dokumentarnego (podział dzieła na 5 aktów/części, analogiczna scena inicjalna pod pokładem okrętu i finalna ukazująca spotkanie „Potiomkina” z eskadrą floty, wybór tych samych epizodów buntu załogi na pancerniku, centralne w konstrukcji całości usytuowanie wydarzeń w Odessie), jak i w zastosowaniu pewnych technik artystycznych (kondensacja ekspresyjnych scen komponowanych kontrapunktowo, „montaż atrakcji”, naprzemienne operowanie szerokim i bliskim planem). Najciekawsze wydaje się jednak to, że w obu dziełach kluczową rolę odgrywają schody odeskie. Słynna sześciominutowa sekwencja w arcydziele filmowym Eisensteina znajduje swój odpowiednik w utworze Micińskiego, w którym wizja usłanych trupami schodów Richelieu’go stanowi ramę kompozycyjną aktu III, poświęconego wydarzeniom rewolucyjnym w Odessie.
Afiliacja: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Nota biograficzna: ELŻBIETA FLIS-CZERNIAK – dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W prowadzonych badaniach koncentruje się na literaturze pozytywizmu i Młodej Polsce, rozpatrywanej zwłaszcza w kontekście tradycji romantycznej. Autorka książki: Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości religijnej i narodowej w twórczości Tadeusza Micińskiego (Lublin 2008). Współredaktorka tomów: Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej (ze Stefanem Krukiem, Lublin 2006), Konflikty i integracje pokoleniowe w świetle literatury i innych dziedzin nauki (z Eugenią Łoch, Lublin 2006), Człowiek wobec epidemii chorób zakaźnych od starożytności po czasy współczesne w świetle literatury i medycyny (z Eugenią Łoch i Grzegorzem Wallnerem, Lublin 2011). Autorka licznych artykułów i szkiców poświęconych twórczości takich pisarzy, jak: Tadeusz Miciński, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz, Eliza Orzeszkowa, Stefan Żeromski, Wacław Berent, Stanisław Brzozowski, Bolesław Leśmian, Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Ostatnio wydała: Błędni rycerze i nauczyciele rozumności. Dialogi z romantyzmem w literaturze polskiej lat 1864–1918 (Lublin 2015).
URI: http://hdl.handle.net/11320/12646
ISBN: 978-83-63470-56-2
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Flis_Czerniak_Odesa_ì_potʹomkìnsʹkij_bunt.pdf606,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)