Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12646
Tytuł: | Одеса і потьомкінський бунт. Візії Тадеуша Міцінського і Сергія Михайловича Ейзенштейна |
Inne tytuły: | Odessa i bunt potiomkinowski. Wizje Tadeusza Micińskiego i Siergieja Michajłowicza Eisensteina |
Autorzy: | Flis-Czerniak, Elżbieta |
Tłumacz: | Maciupa, Olga |
Słowa kluczowe: | film bunt rewolucja Odessa Siergiej Eisenstein Tadeusz Miciński |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 25-lut-2022 |
Wydawca: | Wydawnictwo Prymat |
Źródło: | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 533-545 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 |
Konferencja: | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 |
Abstrakt: | Tematem wystąpienia jest porównanie obrazów wydarzeń rewolucyjnych, rozgrywających się w czerwcu 1905 r. w Odessie, które przedstawione zostały w dwóch wybitnych dziełach: w Kniaziu Patiomkinie Tadeusza Micińskiego (1906) i Pancerniku Potiomkinie Siergieja Eisensteina (1925). Choć różnią się one zasadniczo w warstwie ideologicznej, w ujęciu problemu rewolucji, to wskazać też można pewne zaskakujące zbieżności między dramatem historiozoficznym polskiego modernistycznego poety a filmem propagandowym radzieckiego reżysera. Widaćje zarówno w doborze i kompozycyjnym uporządkowaniu materiału dokumentarnego (podział dzieła na 5 aktów/części, analogiczna scena inicjalna pod pokładem okrętu i finalna ukazująca spotkanie „Potiomkina” z eskadrą floty, wybór tych samych epizodów buntu załogi na pancerniku, centralne w konstrukcji całości usytuowanie wydarzeń w Odessie), jak i w zastosowaniu pewnych technik artystycznych (kondensacja ekspresyjnych scen komponowanych kontrapunktowo, „montaż atrakcji”, naprzemienne operowanie szerokim i bliskim planem). Najciekawsze wydaje się jednak to, że w obu dziełach kluczową rolę odgrywają schody odeskie. Słynna sześciominutowa sekwencja w arcydziele filmowym Eisensteina znajduje swój odpowiednik w utworze Micińskiego, w którym wizja usłanych trupami schodów Richelieu’go stanowi ramę kompozycyjną aktu III, poświęconego wydarzeniom rewolucyjnym w Odessie. |
Afiliacja: | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
Nota biograficzna: | ELŻBIETA FLIS-CZERNIAK – dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W prowadzonych badaniach koncentruje się na literaturze pozytywizmu i Młodej Polsce, rozpatrywanej zwłaszcza w kontekście tradycji romantycznej. Autorka książki: Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości religijnej i narodowej w twórczości Tadeusza Micińskiego (Lublin 2008). Współredaktorka tomów: Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej (ze Stefanem Krukiem, Lublin 2006), Konflikty i integracje pokoleniowe w świetle literatury i innych dziedzin nauki (z Eugenią Łoch, Lublin 2006), Człowiek wobec epidemii chorób zakaźnych od starożytności po czasy współczesne w świetle literatury i medycyny (z Eugenią Łoch i Grzegorzem Wallnerem, Lublin 2011). Autorka licznych artykułów i szkiców poświęconych twórczości takich pisarzy, jak: Tadeusz Miciński, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz, Eliza Orzeszkowa, Stefan Żeromski, Wacław Berent, Stanisław Brzozowski, Bolesław Leśmian, Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Ostatnio wydała: Błędni rycerze i nauczyciele rozumności. Dialogi z romantyzmem w literaturze polskiej lat 1864–1918 (Lublin 2015). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/12646 |
ISBN: | 978-83-63470-56-2 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
E_Flis_Czerniak_Odesa_ì_potʹomkìnsʹkij_bunt.pdf | 606,84 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)