REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12646
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFlis-Czerniak, Elżbieta-
dc.date.accessioned2022-02-25T07:01:13Z-
dc.date.available2022-02-25T07:01:13Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationOdessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 533-545pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-56-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12646-
dc.description.abstractTematem wystąpienia jest porównanie obrazów wydarzeń rewolucyjnych, rozgrywających się w czerwcu 1905 r. w Odessie, które przedstawione zostały w dwóch wybitnych dziełach: w Kniaziu Patiomkinie Tadeusza Micińskiego (1906) i Pancerniku Potiomkinie Siergieja Eisensteina (1925). Choć różnią się one zasadniczo w warstwie ideologicznej, w ujęciu problemu rewolucji, to wskazać też można pewne zaskakujące zbieżności między dramatem historiozoficznym polskiego modernistycznego poety a filmem propagandowym radzieckiego reżysera. Widaćje zarówno w doborze i kompozycyjnym uporządkowaniu materiału dokumentarnego (podział dzieła na 5 aktów/części, analogiczna scena inicjalna pod pokładem okrętu i finalna ukazująca spotkanie „Potiomkina” z eskadrą floty, wybór tych samych epizodów buntu załogi na pancerniku, centralne w konstrukcji całości usytuowanie wydarzeń w Odessie), jak i w zastosowaniu pewnych technik artystycznych (kondensacja ekspresyjnych scen komponowanych kontrapunktowo, „montaż atrakcji”, naprzemienne operowanie szerokim i bliskim planem). Najciekawsze wydaje się jednak to, że w obu dziełach kluczową rolę odgrywają schody odeskie. Słynna sześciominutowa sekwencja w arcydziele filmowym Eisensteina znajduje swój odpowiednik w utworze Micińskiego, w którym wizja usłanych trupami schodów Richelieu’go stanowi ramę kompozycyjną aktu III, poświęconego wydarzeniom rewolucyjnym w Odessie.pl
dc.language.isouapl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;21-
dc.subjectfilmpl
dc.subjectbuntpl
dc.subjectrewolucjapl
dc.subjectOdessapl
dc.subjectSiergiej Eisensteinpl
dc.subjectTadeusz Micińskipl
dc.titleОдеса і потьомкінський бунт. Візії Тадеуша Міцінського і Сергія Михайловича Ейзенштейнаpl
dc.title.alternativeOdessa i bunt potiomkinowski. Wizje Tadeusza Micińskiego i Siergieja Michajłowicza Eisensteinapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016pl
dc.description.BiographicalnoteELŻBIETA FLIS-CZERNIAK – dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W prowadzonych badaniach koncentruje się na literaturze pozytywizmu i Młodej Polsce, rozpatrywanej zwłaszcza w kontekście tradycji romantycznej. Autorka książki: Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości religijnej i narodowej w twórczości Tadeusza Micińskiego (Lublin 2008). Współredaktorka tomów: Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej (ze Stefanem Krukiem, Lublin 2006), Konflikty i integracje pokoleniowe w świetle literatury i innych dziedzin nauki (z Eugenią Łoch, Lublin 2006), Człowiek wobec epidemii chorób zakaźnych od starożytności po czasy współczesne w świetle literatury i medycyny (z Eugenią Łoch i Grzegorzem Wallnerem, Lublin 2011). Autorka licznych artykułów i szkiców poświęconych twórczości takich pisarzy, jak: Tadeusz Miciński, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz, Eliza Orzeszkowa, Stefan Żeromski, Wacław Berent, Stanisław Brzozowski, Bolesław Leśmian, Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Ostatnio wydała: Błędni rycerze i nauczyciele rozumności. Dialogi z romantyzmem w literaturze polskiej lat 1864–1918 (Lublin 2015).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.description.referencesT. Miciński, Kniaź Patiomkin, w: Utwory dramatyczne, wybór i oprac. T. Wróblewska, t. 1, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesS. Witkiewicz, Formalne wartości dzieł Micińskiego, „Wiadomości Literackie” 1925, nr 12.pl
dc.description.referencesKarmen, Dzikusy (Dikari). Sceny z życia robotników w porcie odeskim, przekł. A. Buyno, Warszawa 1905.pl
dc.description.referencesS. Eisenstein, Wybór pism, pod red. K. Grabień, cz. 1, przekł. H. Opoczyńska, W. Zielińska, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesS. Eisenstein, Nieobojętna przyroda, przedmowa I. Wajsfeld, przekł. M. Kumorek, Warszawa 1975.pl
dc.contributor.translatorMaciupa, Olga-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage533pl
dc.description.lastpage545pl
dc.identifier.citation2Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutinapl
dc.conferenceI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013pl
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Flis_Czerniak_Odesa_ì_potʹomkìnsʹkij_bunt.pdf606,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)