Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12646
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Flis-Czerniak, Elżbieta | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-25T07:01:13Z | - |
dc.date.available | 2022-02-25T07:01:13Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 533-545 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-63470-56-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12646 | - |
dc.description.abstract | Tematem wystąpienia jest porównanie obrazów wydarzeń rewolucyjnych, rozgrywających się w czerwcu 1905 r. w Odessie, które przedstawione zostały w dwóch wybitnych dziełach: w Kniaziu Patiomkinie Tadeusza Micińskiego (1906) i Pancerniku Potiomkinie Siergieja Eisensteina (1925). Choć różnią się one zasadniczo w warstwie ideologicznej, w ujęciu problemu rewolucji, to wskazać też można pewne zaskakujące zbieżności między dramatem historiozoficznym polskiego modernistycznego poety a filmem propagandowym radzieckiego reżysera. Widaćje zarówno w doborze i kompozycyjnym uporządkowaniu materiału dokumentarnego (podział dzieła na 5 aktów/części, analogiczna scena inicjalna pod pokładem okrętu i finalna ukazująca spotkanie „Potiomkina” z eskadrą floty, wybór tych samych epizodów buntu załogi na pancerniku, centralne w konstrukcji całości usytuowanie wydarzeń w Odessie), jak i w zastosowaniu pewnych technik artystycznych (kondensacja ekspresyjnych scen komponowanych kontrapunktowo, „montaż atrakcji”, naprzemienne operowanie szerokim i bliskim planem). Najciekawsze wydaje się jednak to, że w obu dziełach kluczową rolę odgrywają schody odeskie. Słynna sześciominutowa sekwencja w arcydziele filmowym Eisensteina znajduje swój odpowiednik w utworze Micińskiego, w którym wizja usłanych trupami schodów Richelieu’go stanowi ramę kompozycyjną aktu III, poświęconego wydarzeniom rewolucyjnym w Odessie. | pl |
dc.language.iso | ua | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 | - |
dc.subject | film | pl |
dc.subject | bunt | pl |
dc.subject | rewolucja | pl |
dc.subject | Odessa | pl |
dc.subject | Siergiej Eisenstein | pl |
dc.subject | Tadeusz Miciński | pl |
dc.title | Одеса і потьомкінський бунт. Візії Тадеуша Міцінського і Сергія Михайловича Ейзенштейна | pl |
dc.title.alternative | Odessa i bunt potiomkinowski. Wizje Tadeusza Micińskiego i Siergieja Michajłowicza Eisensteina | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 | pl |
dc.description.Biographicalnote | ELŻBIETA FLIS-CZERNIAK – dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W prowadzonych badaniach koncentruje się na literaturze pozytywizmu i Młodej Polsce, rozpatrywanej zwłaszcza w kontekście tradycji romantycznej. Autorka książki: Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości religijnej i narodowej w twórczości Tadeusza Micińskiego (Lublin 2008). Współredaktorka tomów: Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej (ze Stefanem Krukiem, Lublin 2006), Konflikty i integracje pokoleniowe w świetle literatury i innych dziedzin nauki (z Eugenią Łoch, Lublin 2006), Człowiek wobec epidemii chorób zakaźnych od starożytności po czasy współczesne w świetle literatury i medycyny (z Eugenią Łoch i Grzegorzem Wallnerem, Lublin 2011). Autorka licznych artykułów i szkiców poświęconych twórczości takich pisarzy, jak: Tadeusz Miciński, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz, Eliza Orzeszkowa, Stefan Żeromski, Wacław Berent, Stanisław Brzozowski, Bolesław Leśmian, Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Ostatnio wydała: Błędni rycerze i nauczyciele rozumności. Dialogi z romantyzmem w literaturze polskiej lat 1864–1918 (Lublin 2015). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | pl |
dc.description.references | T. Miciński, Kniaź Patiomkin, w: Utwory dramatyczne, wybór i oprac. T. Wróblewska, t. 1, Kraków 1996. | pl |
dc.description.references | S. Witkiewicz, Formalne wartości dzieł Micińskiego, „Wiadomości Literackie” 1925, nr 12. | pl |
dc.description.references | Karmen, Dzikusy (Dikari). Sceny z życia robotników w porcie odeskim, przekł. A. Buyno, Warszawa 1905. | pl |
dc.description.references | S. Eisenstein, Wybór pism, pod red. K. Grabień, cz. 1, przekł. H. Opoczyńska, W. Zielińska, Warszawa 1957. | pl |
dc.description.references | S. Eisenstein, Nieobojętna przyroda, przedmowa I. Wajsfeld, przekł. M. Kumorek, Warszawa 1975. | pl |
dc.contributor.translator | Maciupa, Olga | - |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 533 | pl |
dc.description.lastpage | 545 | pl |
dc.identifier.citation2 | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
E_Flis_Czerniak_Odesa_ì_potʹomkìnsʹkij_bunt.pdf | 606,84 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)