REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12592
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBarbaruk, Magdalena-
dc.date.accessioned2022-02-15T09:52:54Z-
dc.date.available2022-02-15T09:52:54Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 19, 2021, s. 121-136pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12592-
dc.description.abstractThis paper proposes a geopoetic interpretation of an unknown thread of Edward Stachura’s biography, related to the Polish writer’s stay in Paris, where he met, among others, the poets Michel Deguy and Edison Simons, participants of the expedition of the so-called traves´ıa de Amereida (1965). The starting point of the discussion is the analysis of a sentence from a Latin American poem Amereida (1967) “hoy soy todos los mendigos / a cuerpo de rey / con / stachura en cuarto menguante” [today I am all the beggars / with the body of a king / with / stachura in the last quarter]. The author interprets the surprising fact of finding “stachura” in a text written during a South American expedition, when a group of poets, architects, and sculptors led by Godofredo Iommi (Godo) explored the unknown “inner sea”. She also draws attention to the role of Juan Pablo Iommi Amunátegui, Godo’s son, in the last years of Stachura’s life. The following interpretation is inspired by the concept proposed by Vinciane Despret. She calls them the dead ”geographers” who establish other places, routes, and stories. It is part of the research on the manifestations of the complicated relations of the living and the dead.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł stanowi rezultat projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki „Trajektorie słowa. Kulturowe oddziaływanie Amereidy” nr 2017/25/B/HS2/00453, kierownik projektu: Magdalena Barbaruk.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectEdward Stachurapl
dc.subjectgeopoetics,pl
dc.subjectAmereidapl
dc.subjectMichel Deguypl
dc.subjectParispl
dc.title„Stachura en cuarto menguante”. Nowe ustanowienie Edwarda Stachury i Amereidypl
dc.title.alternative“Stachura en cuarto menguante”: The New Creation of Edward Stachura and Amereidapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.19.06-
dc.description.Emailmagdalena.barbaruk@uwr.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławskipl
dc.description.referencesAmereida volumen primero (2014), Valparaíso: Escuela de Arquitectura y Diseño, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso [bez autora].pl
dc.description.referencesBarbaruk Magdalena (2020), Epopeja chilijskiego przebudzenia, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 1–2, s. 186–194.pl
dc.description.referencesBarbaruk Magdalena (2018), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferia, Kraków: Pasaże.pl
dc.description.referencesBeczek Jakub [oprac.] (2020), Teraz oto jestem. Edward Stachura we wspomnieniach, Warszawa: Bellona.pl
dc.description.referencesCalasso Roberto (2019), Nienazwana teraźniejszość, przeł. J. Ugniewska, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.pl
dc.description.referencesCzaja Dariusz (2020), Wydrążeni ludzie. Kontynuacje, w: Sejsmografie/Sismografie, red. D. Czaja, Kraków: Pasaże, s. 47–63.pl
dc.description.referencesDeguy Michel (2002), Temu, co się nie kończy. Tren, przeł. F. Cambon, M. Niemiec, Poznań: Biblioteka Telgte Wydawnictwo.pl
dc.description.referencesDespret Vinciane (2021), Wszystko dla naszych zmarłych. Opowieści tych, co zostają, przeł. U. Kropiwiec, Kraków: Karakter.pl
dc.description.referencesDziennik (grupa Amereidy) (2020), przeł. M. Barbaruk, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 4, s. 115–127.pl
dc.description.referencesIommi Godofredo (2020), Zgodność z poezją, przeł. M. Barbaruk, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 4, s. 92–98.pl
dc.description.referencesIwińska Gabriela (2018), Próba własnej filozofii we „Wszystko jest poezja” Edwarda Stachury, „Prace Literackie”, nr 58, s. 315–324.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2018), „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś”, Warszawa: Sic!pl
dc.description.referencesKonończuk Eliżbieta (2020), Edward Stachura – geopoeta, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 311–326.pl
dc.description.referencesMałczyńska Anna (2014), Z padłych wstawanie. O melancholii w pisarstwie Edwarda Stachury, Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesMujica Jolly Victoria (2020), Ludzka wersja Amereidy. Z Victorią Jolly Mujicą rozmawia Magdalena Barbaruk, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 4, s. 128–131.pl
dc.description.referencesPachocki Dariusz (2007), Wstęp, w: E. Stachura, Listy do Danuty Pawłowskiej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 5–15.pl
dc.description.referencesPendleton-Jullian Ann M. (1996), The Road That is Not a Road, and the Open City, Ritoque, Chile, Cambridge, Mass.: The MIT Press.pl
dc.description.referencesPawłowska-Skibińska Danuta (2007), Wspomnienie, w: E. Stachura, Listy do Danuty Pawłowskiej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 17–35.pl
dc.description.referencesPawłowska-Skibińska Danuta (2007), Listy równoległe, w: E. Stachura, Listy do Danuty Pawłowskiej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 383–438.pl
dc.description.referencesPietraszko Stanisław (2012), Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, red. S. Bednarek, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe Atla 2pl
dc.description.referencesSendyka Roma (2015), Od kultury „ja” do kultury „siebie”. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSetlak Wiesław (2018), Żywioł nomadyczny w twórczości Edwarda Stachury (z perspektywy geopoetyki), „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach”, nr 3730, s. 267–281.pl
dc.description.referencesStachura Edward (1984), Wszystko jest poezja. Opowieść-rzeka, w: E. Stachura, Poezja i proza, t. 4, red. H. Bereza, Z. Fedecki, K. Rutkowski, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesStachura Edward (2006), Cała jaskrawość, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesStachura Edward (2007), Listy do Danuty Pawłowskiej, w: E. Stachura, Listy do Danuty Pawłowskiej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 37–380.pl
dc.description.referencesStachura Edward (2010), Dzienniki. Zeszyty podróżne 1, red. D. Pachocki Warszawa: Iskry.pl
dc.description.referencesStachura Edward (2011), Dzienniki. Zeszyty podróżne 2, red. D. Pachocki, Warszawa: Iskry.pl
dc.description.referencesSzyngwelski Waldemar (2003), Sted. Kalendarium życia i twórczości Edwarda Stachury, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.pl
dc.description.referencesWroniszewski Maksymilian (2014), Ołowiana chmurka albo melancholia Stachury, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 5, s. 291–295.pl
dc.description.referencesGodo (2012), film dokumentalny, reż. Nicolas Iommi Amunátegui, Romain Poisson, Paris–Rio.pl
dc.description.referencesEdward Stachura (1992), film dokumentalny, reż. W. Czwartosz, Kraków, Telewizja Polska.pl
dc.description.referencesSiekierezada (1985), reż. W. Leszczyński, Zespół Filmowy Perspektywa i Telewizja Polska.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume19pl
dc.description.firstpage121pl
dc.description.lastpage136pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-6406-2241-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 19

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_19_2021_M_Barbaruk_Stachura_en_cuarto_menguante.pdf157,21 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons