REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12585
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZawadzka, Danuta-
dc.date.accessioned2022-02-11T09:47:13Z-
dc.date.available2022-02-11T09:47:13Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 19, 2021, s. 51-80pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12585-
dc.description.abstractThe article is devoted to the mnemohistory of the exodus, bieżeństwo. It refers to the history of the escape of Orthodox peasants from the eastern territories of former Poland from the German front during World War I in 1915. The text takes into account the feminine and peasant aspects of experience and memory. In addition to the interpretation of Aneta Prymaka-Oniszk’s historical reportage Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy [Biezhenstvo 1915. Forgotten refugees] and memory studies, the author draws on her own participant observation during the preparations for the 2018 participatory performance “Bieżenki”, which involved the granddaughters of the bieżeństwo refugees from Białystok and Podlasie. She traces the transgenerational transmission of the bieżeństwo in the three-generation family with an emphasis on the generation of granddaughters. She also draws attention to the parallels between the events of 1915 and 2015 (migration crisis), as well as 2021, present in literature and theater, among others, asking – as did Astrid Erll – about their role as the media of remembrance.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectWorld War Ipl
dc.subjectrefugeespl
dc.subjectmnemohistorypl
dc.subjectmemorypl
dc.subjectfemale perspectivepl
dc.subjectPodlasiepl
dc.titleBieżenki – pamięć wnuczek chłopskich uchodźców z 1915 rokupl
dc.title.alternativeMemory of the Granddaughters of Peasant Refugees of 1915pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.19.03-
dc.description.Emaild.zawadzka@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAleksijewicz Swiatłana (2015), Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesAppleby Joyce, Hunt Lynn, Jacob Margaret (2000), Powiedzieć prawdę o historii, przeł. S. Amsterdamski, Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesAssmann Aleida (2013), 1998 – między kulturą a pamięcią, przeł. M. Saryusz-Wolska, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków: Universitas, s. 143–173.pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta (2018), Resztka. Tożsamość podlaska w obchodach rocznicowych z 2013 i 2015 roku, w: Podlasie. Od terra incognita do white power. Szkice z nowego regionalizmu literackiego, red. D. Zawadzka, M. Lul, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, s. 269–291.pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta, Szerszunowicz Anna [oprac.] (2017), Bieżeństwo – wspólnota pamięci. Kalendarium wydarzeń 2014–2017, w: Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), red. E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad, Białystok: Alter Studio, s. 399–403.pl
dc.description.referencesDiemjaniuk Bożena (2005), Bieżeńcy, Łomża: Wydawnictwo Stopka.pl
dc.description.referencesDuć-Fajfer Helena (2019), Czy prostak ma prawo do narodowości? Etniczność a chłopskość w obrębie dyskursu polskich mniejszości etnicznych, w: Chłopska (nie)pamięć. Dziedzictwo chłopskie w polskiej literaturze i kulturze, red. G. Grochowski, D. Krawczyńska, G. Wołowiec, Kraków: Universitas, s. 127–142.pl
dc.description.referencesEngelking Anna (2019), „Poleszuk” nieoswojony. Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości, w: Chłopska (nie)pamięć, Dziedzictwo chłopskie w polskiej literaturze i kulturze, red. G. Grochowski, D. Krawczyńska, G. Wołowiec, Kraków: Universitas, s. 59–82.pl
dc.description.referencesErll Astrid (2018), Homer: A relational mnemohistory, „Memory Studies”, Vol. 11, Issue 3, s. 274–286.pl
dc.description.referencesErll Astrid (2009), Literatura jako medium pamięci zbiorowej, przeł. M. Saryusz-Wolska, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków: Universitas, s. 211–247.pl
dc.description.referencesFionik Doroteusz (2015), Beżenstvo. Doroga i poworoty. 1915–1922 / Bieżeństwo. Droga i powroty 1915–1922, Studziwody: Stowarzyszenie Muzeum Małej Ojczyzny.pl
dc.description.referencesFriszke Andrzej (2021), Nie ma czegoś takiego jak Polak przeciętny, zwykły i uniwersalny. Wywiad z prof. A. Friszke, „Więź”, 21.10. 2021, https://wiez.pl/2021/10/21/prof-friszke-nie-ma-czegos-takiego-jak-polak-przecietny-zwykly-i-uniwersalny/ [dostęp 1.12.2021].pl
dc.description.referencesGrzebalska Weronika (2015), Od fałszywego uniwersalizmu do fetyszyzacji różnicy. Historia powstania warszawskiego i rewizjonistyczny „zwrot herstoryczny”, „Pamięć i Sprawiedliwość”, nr 2, s. 147–148.pl
dc.description.referencesHirsch Marianne, Spitzer Leo (2010), Ghosts of Home. The Afterlife of Czernowitz in Jewish Memory, Los Angeles: University of California Press.pl
dc.description.referencesHirsch Marianne (2010), Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. E. Domańska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 247–280.pl
dc.description.referencesJulkowska Violetta (2018), Historie rodzinne. Narracje – narratorzy – interpretacje, Poznań: Instytut Historii UAM; Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.pl
dc.description.referencesKurkowska-Budzan Marta (2009), Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków: Historia Iagiellonica.pl
dc.description.referencesLuba Vital’ [red.] (2000), Beˇzanstva 1915 goda, Belastok: Niva.pl
dc.description.referencesPrymaka-Oniszk Aneta (2016), Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesPrymaka-Oniszk Aneta (2020), Bieżeństwo 1915. Doświadczenie „światowe”, opowieść regionalna, w: Naród i regiony. Tradycje regionalizmu literackiego w perspektywie nowoczesności (XIX–XXI wiek), red. D. Zawadzka, K. Sawicka-Mierzyńska, M. Radecka, Kraków: Universitas, s. 385–397.pl
dc.description.referencesPrzeniosło Marek, Sierakowska Katarzyna [red.] (2009), Pamięć historyczna kobiet, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesSawczuk Katarzyna, Kondratiuk Anna, Szerszunowicz Anna [red.] (2017), Jestem, bo wrócili. Przywracanie pamięci w setną rocznicę bieżeństwa, Białystok: Stowarzyszenie OrthNet.pl
dc.description.referencesSawicka-Mierzyńska Katarzyna (2019), „Jestem, bo wrócili”. Autobiograficzna pamięć zbiorowa potomków bieżeńców, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”, nr 1, s. 143–156.pl
dc.description.referencesSchier Katarzyna (2014), Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesSchier Katarzyna (2018), Dziedziczone rany czy dziedziczone blizny. Transgeneracyjny przekaz traumy, w: W relacji. Studia z psychologii klinicznej dziecka 30 lat później, red. M. Święcicka, Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat, s. 131–151.pl
dc.description.referencesScott J. W. (2009), „Gender” jako przydatna kategoria analizy historycznej, przeł. A. Czarnacka, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0064scott.pdf, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego [dostęp 1.12.2021].pl
dc.description.referencesSierakowska Katarzyna (2015), Śmierć – Wygnanie – Głód w dokumentach osobistych. Ziemie polskie w latach Wielkiej Wojny 1914–1918, Warszawa: Instytut Historii PAN.pl
dc.description.referencesSzczepan Aleksandra (2013), Rozrachunki z postpamięcią, w: Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci, red. T. Szostka, R. Sendyka, R. Nycz, Kraków: Instytut Badań Literackich PAN, s. 317–328.pl
dc.description.referencesSzerszunowicz Anna (2017), Pamięć wnuków. „Jestem, bo wrócili” jako książka pokoleniowa i tożsamościowa, w: Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), red. E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad, Białystok: Alter Studio, s. 407–418.pl
dc.description.referencesUbertowska Aleksandra (2013), Praktykowanie „postpamięci”. Marianne Hirsch i widma z Czernowitz, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 281–286.pl
dc.description.referencesWelzer Harald (2009), Materiał, z którego zbudowane są biografie, przeł. M. Saryusz-Wolska, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków: Universitas, s. 39–57.pl
dc.description.referencesWhite Hayden (2014), Przeszłość praktyczna, przeł. E. Domańska, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta (2016), O byciu przemieszczanym. „Tutejszość” podlaska w perspektywie transgranicznej, w: Region a tożsamości transgraniczne. Literatura, miejsca, translokacje, red. D. Zawadzka, M. Mikołajczak, K. Sawicka-Mierzyńska, Kraków: Universitas, s. 129–132.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume19pl
dc.description.firstpage51pl
dc.description.lastpage80pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-0273-2216-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 19

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_19_2021_D_Zawadzka_Biezenki_pamiec_wnuczek_chlopskich_uchodzcow.pdf246,91 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons