REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12409
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBiałokur, Marek-
dc.date.accessioned2022-01-11T07:42:07Z-
dc.date.available2022-01-11T07:42:07Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationStudia Podlaskie T. 29, 2021, s. 119-149pl
dc.identifier.issn0867-1370-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12409-
dc.description.abstractPrezentowany artykuł stanowi próbę ukazania wyzwań, przed którymi stanęła Polska tuż po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Podstawę źródłową artykułu stanowią wydane pod koniec XX i na początku XXI w. szkolne podręczniki do nauczania historii. Tego rodzaju opracowania należą do najpopularniejszych i najważniejszych książek historycznych, o czym decyduje ich charakter i krąg odbiorców.pl
dc.description.abstractThe presented article is an attempt to show the challenges Poland faced just after regaining independence in 1918. The source of the article are school history textbooks published at the end of the 20th and the beginning of the 21st century. These types of studies are among the most popular and most important history books, which is determined by their nature and audience.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectDruga Rzeczpospolitapl
dc.subjectedukacja historycznapl
dc.subjectpodręczniki szkolnepl
dc.subjectThe Second Republic of Polandpl
dc.subjecthistorical educationpl
dc.subjectschool textbookspl
dc.title„Trzy nierówne połówki” odrodzonej Polski, czyli pierwsze miesiące niepodległości w świetle współczesnych podręczników do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnychpl
dc.title.alternative“Three unequal halves” of reborn Poland, i.e. the first months of independence in the light of modern history textbooks in secondary and post-lower secondary schoolspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/sp.2021.29.07-
dc.description.Emailmbialokur@uni.opole.plpl
dc.description.BiographicalnoteMarek Białokur – profesor w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania naukowe: biografistyka, historia polskiej myśli politycznej XX wieku, dydaktyka historii, historia i symbolika KL Auschwitz-Birkenau. Autor sześciu książek oraz trzystu osiemdziesięciu artykułów naukowych, popularnonaukowych, recenzji i konspektów zajęć edukacyjnych.pl
dc.description.referencesBrzozowski A., Szczepański G., Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Podręcznik do historii dla klasy I liceum i technikum – zakres podstawowy, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesBurda B., Halczak B., Józefiak R.M., Szymczak M., Historia najnowsza. Historia 3. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Wydanie pierwsze, Gdynia 2003.pl
dc.description.referencesBurda B., Halczak B., Józefiak R.M., Szymczak M., Historia najnowsza. Historia 3. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Wydanie pierwsze, Gdynia 2005.pl
dc.description.referencesBurda B., Halczak B., Józefiak R.M., Roszak A., Szymczak M., Historia najnowsza. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2012.pl
dc.description.referencesChoińska-Mika J., Skibiński P., Szlanta P., Zielińska K., Historia. Część 3. Poznać, zrozumieć. Podręcznik dla liceum i technikum, Zakres podstawowy, Wydanie pierwsze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesChwalba A., 1919. Pierwszy rok wolności, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2019.pl
dc.description.referencesCzubaty J., Stola D., Historia. Klasa 2. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesDolecki R., Gutowski K., Smoleński J., Po prostu historia. Zakres podstawowy. Podręcznik do liceum i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesGalik P., Zrozumieć przeszłość. Lata 1815–1939. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Część 3, Nowa Era, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesGarlicki A., Historia 1815–1939. Polska i świat, Podręcznik dla III klas liceów ogólnokształcących, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesGładysz M., Historia II. Część 1: Od oświecenia do 1918 roku, Podręcznik dla klasy drugiej liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Wydanie trzecie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesGładysz M., Historia II. Część 2: Okres międzywojenny i II wojna światowa, Podręcznik dla klasy drugiej liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Wydanie trzecie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesKochanowski J., Matusik P., Człowiek i historia. Część 4. Czasy nowożytne i najnowsze (XIX i XX wiek). Kształcenie w zakresie rozszerzonym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKozłowska Z.T., Unger I., Zając S., Historia. Poznajemy przeszłość. Dzieje najnowsze. Szkoła ponadgimnazjalna. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec Toruń sp. z o.o., Toruń 2012.pl
dc.description.referencesKozłowska Z.T., Unger I., Unger P., Zając S., Poznajemy przeszłość od początku XVIII wieku do 1939 roku, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Zakres podstawowy, Wydanie pierwsze, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich w Toruniu, Toruń 2003.pl
dc.description.referencesKozłowska Z.T., Unger I., Unger P., Zając S., Poznajemy przeszłość od początku XVIII wieku do 1939 roku, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Zakres rozszerzony, Wydanie pierwsze, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich w Toruniu, Toruń 2006.pl
dc.description.referencesKuza J., Krótka historia jednego zdjęcia, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2019.pl
dc.description.referencesMaćkowski T., Poznać przeszłość. Ojczysty panteon i ojczyste spory. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla liceum ogólnokształcącego i technikum, Nowa Era, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesMarkowicz M., Pytlińska O., Wyroda A., Historia i społeczeństwo. Ojczysty Panteon i ojczyste spory. Podręcznik do liceum i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesPankowicz A., Historia 3. Polska i świat 1815–1939, Podręcznik dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesPodstawa programowa z komentarzami, t. 4: Edukacja historyczna i obywatelska w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesPronobis W., Polska i świat w XX wieku, Editions Spotkania, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesPrzybyliński M., Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Historia dzieje najnowsze 1872–2006. Poziom podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesRadziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1871–1939, Podręcznik dla szkół średnich, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1998 [wyd. z 2000].pl
dc.description.referencesRezler M., Polska niepodległość 1918, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2018.pl
dc.description.referencesRoszak S., Kłaczkow J., Poznać przeszłość. Wiek XX. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy. Klasa 1, Nowa Era Spółka z o.o., Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSierpowski S., Historia najnowsza (1918–1997), Podręcznik dla szkoły średniej, Polska Oficyna Wydawnicza – Wydawnictwo Graf-Punkt, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesStola D., Historia. Wiek XX. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSzelągowska G., Dzieje nowożytne i najnowsze 1870–1939. Podręcznik dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesSzymanowski G., Trojański P., Historia z pegazem. Ludzie i epoki, Klasa 3: Podręcznik do historii obejmujący kształcenie w zakresie podstawowym w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum oraz kształcenie w zakresie rozszerzonym w liceum ogólnokształcącym i liceum profilowanym, Znak dla Szkoły, Kraków [2004].pl
dc.description.referencesUstrzycki J., Historia. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2012.pl
dc.description.referencesWróbel J., Odnaleźć przeszłość. Historia od 1815 roku do współczesności, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Kształcenie w zakresie podstawowym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesZając S., Teraz historia. Podręcznik dla szkoły ponadgimnazjalnej. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec Toruń sp. z o.o., Toruń 2012.pl
dc.description.volume29pl
dc.description.firstpage119pl
dc.description.lastpage149pl
dc.identifier.citation2Studia Podlaskiepl
dc.identifier.orcid0000-0002-8475-033X-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Podlaskie, 2021, tom XXIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Stud_Podl_29_2021_M_Bialokur_Trzy_nierowne_polowki_odrodzonej_Polski.pdf253,77 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)