REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12343
Tytuł: Problem agencji z perspektywy menedżera spoza rodziny na przykładzie wybranej firmy rodzinnej
Autorzy: Kielan, Łukasz
Pełczewski, Maciej Władysław
Słowa kluczowe: teoria agencji
firma rodzinna
konflikt
agency theory
family businesses
agent-principal conflict
Data wydania: 2021
Data dodania: 15-gru-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 4(106) 2021, s. 111-124
Abstrakt: Cel – Celem artykułu jest przedstawienie problemu agencji z perspektywy menedżera zarządzającego firmą rodzinną. Autorzy przedstawili rys teoretyczny, następnie przeanalizowali wyniki badań przeprowadzonych na wybranym przedsiębiorstwie rodzinnym i przedstawili model zarządzania problemem. Metoda badań – W opracowaniu zastosowano metodę monograficzną, studium jednokrotnego przypadku oraz analizę literatury. Wyniki – Przedstawienie perspektywy menedżera spoza rodziny, zarządzającego firmą rodzinną, a także rozwiązań minimalizujących konflikty na linii agent – pryncypał. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – W artykule zaprezentowano szereg rozwiązań, których wdrożenie zapewni ochronę własności rodziny przed oportunistycznym działaniem menedżera z zewnątrz.
Purpose – The purpose of the article is to present the problem of an agency from the perspective of a manager managing a family business. The authors will present a theoretical outline, then analyse the results of research carried out on a selected family enterprise and present a problem management model. Research method – The study uses classical research methods, such as the analysis of the literature on the subject, as well as a single-case study. Result – Presenting the perspective of a manager, from outside the family, managing a family business, as well as solutions minimizing the conflict between agent and principal. Conclusions – In this case, the authors presented the results of research in a company in which part of the management is assigned to the manager. In the light of the already knownresearch of companies in Poland, there are very few such examples, which was a research gap that the authors wanted to fill.
Afiliacja: Łukasz Kielan - Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki
Maciej Władysław Pełczewski - Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki
E-mail: Łukasz Kielan: kielan82@onet.eu
Maciej Władysław Pełczewski: maciej.pelczewski@interia.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/12343
DOI: 10.15290/oes.2021.04.106.09
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-9181-0812
0000-0002-9967-7999
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2021, nr 4(106)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_4_2021_L_Kielan_M_W_Pelczewski_Problem_agencji_z_ perspektywy_menedzera.pdf187,42 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)