REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12339
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPasternak-Malicka, Monika-
dc.contributor.authorDębowski, Tomasz-
dc.date.accessioned2021-12-15T11:33:01Z-
dc.date.available2021-12-15T11:33:01Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 4(106) 2021, s. 57-69pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12339-
dc.description.abstractPurpose – The aim of the article is an attempt to assess the approach of market participants to the sharing economy in the context of own empirical research against the background of surveys of agen-cies and other research centres. Research method – The implementation of the aim required the use of the direct method – question-naires. The research results from 2016-2020 are presented.Result – The obtained results of own research and the data taken from reports of other research centres do not give a clear answer to the question of how the sharing economy will develop in Poland. However, it seems that the growth will be inevitable. The only question is how dynamic the new eco-nomic model and the development of companies based on it will be. Originality / value / implications / recommendations – The publication describes the essence of the sharing economy, and also changes in consumption trends, which are more and more frequently encountered also in Poland. Fragments of own survey research from 2016-2020 involving the issue were presented. In the future, it is necessary to continue research in the marked area.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsharing economypl
dc.subjectpublic financepl
dc.subjectpersonal financepl
dc.titleAwareness of Polish consumers as the basis of development from the sharing economy in the context of own researchpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2021.04.106.05-
dc.description.EmailMonika Pasternak-Malicka: malicka@prz.edu.plpl
dc.description.EmailTomasz Dębowski: t.debowski@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationMonika Pasternak-Malicka - Faculty of Management, Rzeszow University of Technologypl
dc.description.AffiliationTomasz Dębowski - Faculty of Economics and Finance, University of Bialystokpl
dc.description.referencesBegg D., Fischer S., Dornbusch R., 2007, Makroekonomia, PWE, Warszawa.pl
dc.description.referencesBramek E., 2013, Presumpcja w rozwoju systemów informatycznych zarządzania, [w:] Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Knosala R. (red.), Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.pl
dc.description.referencesBywalec Cz., 2010, Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H.Beck, Warszawa.pl
dc.description.referencesBywalec Cz., 2012, Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, WN PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzapiński J., Panek T., 2014, Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, Raport Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej & Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.pl
dc.description.referencesEckhardt G.M., Mark B. Houston M.B., Jiang B., 2019, Marketing in the sharing economy, “Journal of Marketing”, vol. 83(5), pp. 5-27, DOI: 10.1177/0022242919861929.pl
dc.description.referencesE-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska, 2015, Ministerstwo Gospodarki, Izba Gospodarki Elektronicznej, Gemius, Warszawa.pl
dc.description.referencesFelson M., Spaeth J.L., 1978, Community structure and collaborative consumptions: a routine activity approach, “American Behavioral Scientist”, vol. 21(4), pp. 614-624.pl
dc.description.referencesHamari J., Sjöklint M., Ukkonem A., 2015, The sharing economy: why people participate in collaborative consumption, “Journal of the Association for information Science and Technology”, vol. 07, pp.1-13, DOI: 10.1002/asi.23552.pl
dc.description.referencesKamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., 1993, Ekonomia, Fundacja NSZZ Solidarność, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKryk B., 2013, Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów, „Handel Wewnętrzny”, nr 6A, t. 2.pl
dc.description.referencesMały Rocznik Statystyczny Polski 2019, 2020, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesM-commerce. Kupuję mobilnie 2015, 2015, Izba Gospodarki Elektronicznej, Mobile Institute, Warszawa.pl
dc.description.referencesNoga A., 2011, Konsument a triada: właściciel – przedsiębiorca – menedżer w teorii przedsiębiorstw, „Konsumpcja i Rozwój” nr 1, s. 38-46.pl
dc.description.referencesNowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu, 2014, Raport Havas World-wide, Warszawa.pl
dc.description.referencesOlejniczuk-Merta A., 2011, Zmiany w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, [w:] Społeczno-ekonomiczne determinanty konsumpcji w Polsce, Łangowska-Szczęśniak U., Bobrowska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl
dc.description.referencesPrivater konsum und nachhaltige entwicklung, 1999, Leitschuh-Fecht H., Lorek S., Forum Umwelt & Entwicklung, Bonn.pl
dc.description.referencesPuschmann T., Alt R., 2016, Sharing economy, “Business & Information Systems Engineering”, vol. 58(1), pp. 93-99, DOI: 10.1007/s12599-015-0420-2.pl
dc.description.referencesRaport: Kupuję w Internecie 2014, 2014, Izba Gospodarki Elektronicznej, e-Commerce Polska, Warszawa.pl
dc.description.referencesStiglitz J., 2014, Ekonomia sektora publicznego, WN PNW, Warszawa.pl
dc.description.referencesSundararajan A., 2016, The sharing economy: the end of employment and the rise of crowd-based capitalism, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.pl
dc.description.referencesTeigland R., Felländer A., Ingram Bogusz C., 2015, The sharing economy: embracing change with caution, Entreprenörskapsforum.pl
dc.description.referencesZalega T., 2013, Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku, „Konsumpcja i Rozwój”, nr 2(5), s. 3-21.pl
dc.description.referencesZaleśkiewicz T., 2013, Psychologia ekonomiczna, WN PNW, Warszawa.pl
dc.description.referencesZaufanie w relacjach międzyludzkich, 2014, Komunikat z badań CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesZrałek J., 2013, Dekonsumpcja jako przejaw konsumpcji zrównoważonej i jej konsekwencje dla marketingu, „Handel Wewnętrzny”, t. I.pl
dc.description.referenceswww 1,sjp.pwn.pl/słownik [date of entry: 28.03.2021].pl
dc.description.referenceswww 2,http:// informacje.havasworldwide.pl/pr/286856/inteligentna-konsumpcja-i-rola-marek-w-obliczu-ekonomii-w-sam-raz?rss=true [date of entry: 28.03.2015].pl
dc.description.referenceswww 3, https://archives.joe.org/joe/2004october/a1.php [date of entry: 02.04.2021].pl
dc.description.referenceswww 4, http://www.4prm.pl/trendy/teczka_trendow.html [date of entry: 26.06.2021].pl
dc.description.referenceswww 5, https://www.oxygen-consulting.co.uk/collaborative-consumption/ [date of entry: 26.06.2021].pl
dc.description.referenceswww 6, https://www.thepeoplewhoshare.com/blog/what-sharing-economy [date of entry: 26.06.2021].pl
dc.description.referenceswww 7, https://slideplayer.pl/slide/12202/ [date of entry: 26.06.2021].pl
dc.description.number4(106)pl
dc.description.firstpage57pl
dc.description.lastpage69pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-0011-7626-
dc.identifier.orcid0000-0002-3005-0485-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)
Optimum. Economic Studies, 2021, nr 4(106)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_4_2021_M_Pasternak_Malicka_T_Debowski_Awareness_of_Polish_consumers.pdf198,58 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)