REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12331
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMatusiak, Agnieszka-
dc.date.accessioned2021-12-14T08:02:05Z-
dc.date.available2021-12-14T08:02:05Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationPolacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymula, Białystok – Odessa 2021, s. 355-365pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-395-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12331-
dc.descriptionPrezentowany tekst jest fragmentem mojej najnowszej książki, zatytułowanej Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wojnowice – Wrocław 2018 – A. M.pl
dc.description.abstractThe article analyzes the depiction of the Ukrainian province, Donbass, in the documentaries Ihor Minajew (Cacophony of Donbass) and Serhij Loznica (Donbass). Minajew, a documentarian from Odessa living in France since the 1980s, took issues with the documentary by Dziga Wiertow (Symphony of Donbass, 1930). His Cacophony of Donbass had its premiere in March 2018 during the Docudays UA festival. Minajew reconstructs the myth of working class – the fundamental element of the Soviet simulacrum, which in his opinion led to the outbreak of conflict in Donbass in 2014. Arguably, in his documentary, Loznica reveals the predatory mental cruelty and essential immorality of neo-Sovietism that affected the Ukrainian communities living in Donbass on the instigation of Moscow and pro-Russian President Wiktor Janukowycz, who imposed on the regionm the logic of simulation that had nothing to do with the logic of facts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;44-
dc.relation.ispartofseriesStudia Odeskie;5-
dc.subjectDonbasspl
dc.subjectdocumentarypl
dc.subjectSerhij Loznicapl
dc.subjectIhor Minajewpl
dc.subjectDziga Wiertowpl
dc.titleOd symfonii do kakofonii. Donbas w filmach Dzigi Wiertowa, Ihora Minajewa i Serhija Łoznicypl
dc.title.alternativeFrom symphony to cacophony. Donbass in the documentary films of Dziga Wiertow, Ihor Minajew and Serhij Loznicapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku 2021pl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Matusiak – prof. dr hab., polska slawistka, badaczka literatury ukraińskiej i rosyjskiej XX i XXI wieku, specjalizująca się w badaniach nad płcią kulturową, tożsamością, kampem, pamięcią i traumą. Kierownik Pracowni Interdyscyplinarnych Studiów nad Posttotalitaryzmami, a także Centrum Transkulturowych Studiów Posttotalitarnych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktorka naczelna serii wydawniczej „Wrocławskie Studia nad Posttotalitaryzmami”. Autorka monografii: Motyw snu w prozie starszych symbolistów rosyjskich (Fiodor Sołogub), Wrocław 2001; У колі української сецесії. Вибрані проблеми творчої поетики письменників «Молодої Музи», Львів 2016; Химерний Яцків. Модерністський дискурс у прозі Михайла Яцкова, Вроцлав-Львів 2010; Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wrocław – Wojnowice 2018; zredagowała między innymi tomy: Постколоніалізм – Генерації – Культура. Теоретичні Ревізії, випуск 4, наук. ред. А. Матусяк, Київ 2014; „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, 2/2014: Postkolonializm – tożsamość – gender. Europa Środkowa, Wschodnia i Południowo-Wschodnia, red. nauk. A. Matusiak, Wrocław 2014.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Wrocławskipl
dc.description.referencesBaudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesMatusiak A., Technologia polityczna ciała, czyli zaproszenie na egzekucję człowieka zbuntowanego w „Sanatoryjnej zonie” Mykoły Chwylowego, „Slavia Orientalis” 2009, nr 4.pl
dc.description.referencesŚwida-Ziemba H., Człowiek wewnętrznie zniewolony: problemy psychosocjologiczne minionej formacji, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesWąs M. , Kronika filmowa: jak propaganda przeszła do legendy, „Gazeta Wyborcza” 13 lutego 2014, http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,129155,15454970,Kronika_filmowa_jak_propaganda_przeszla_do_legendy.html?disableRedirects=true [odczyt: 13.12.2018].pl
dc.description.referencesГоломшток И., Тоталитарное искусство, Москва 1994.pl
dc.description.references«Донбас – місце, де розпадається ритуал». Сергій Лозниця про свою нову картину і війну на Сході, розмовляла І. Довгань, https://style.nv.ua/ukr/donbas-misce-de-rozpadayetsya-ritual-rezhiser-nominovanoho-na-oskar-donbasu-serhij-loznitsja-pro-film-i-vijni-na-skhodi-2500712.html [odczyt: 12.12.2018].pl
dc.description.firstpage355pl
dc.description.lastpage365pl
dc.identifier.citation2Polacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymulapl
dc.conferenceIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", Odessa, 10-11 września 2018 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-0329-1379-
Występuje w kolekcji(ach):IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", 10-11 września 2018 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Matusiak_Od_symfonii_do_kakofonii.pdf257,15 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)