Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12331
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Matusiak, Agnieszka | - |
dc.date.accessioned | 2021-12-14T08:02:05Z | - |
dc.date.available | 2021-12-14T08:02:05Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Polacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymula, Białystok – Odessa 2021, s. 355-365 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-395-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12331 | - |
dc.description | Prezentowany tekst jest fragmentem mojej najnowszej książki, zatytułowanej Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wojnowice – Wrocław 2018 – A. M. | pl |
dc.description.abstract | The article analyzes the depiction of the Ukrainian province, Donbass, in the documentaries Ihor Minajew (Cacophony of Donbass) and Serhij Loznica (Donbass). Minajew, a documentarian from Odessa living in France since the 1980s, took issues with the documentary by Dziga Wiertow (Symphony of Donbass, 1930). His Cacophony of Donbass had its premiere in March 2018 during the Docudays UA festival. Minajew reconstructs the myth of working class – the fundamental element of the Soviet simulacrum, which in his opinion led to the outbreak of conflict in Donbass in 2014. Arguably, in his documentary, Loznica reveals the predatory mental cruelty and essential immorality of neo-Sovietism that affected the Ukrainian communities living in Donbass on the instigation of Moscow and pro-Russian President Wiktor Janukowycz, who imposed on the regionm the logic of simulation that had nothing to do with the logic of facts. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;44 | - |
dc.relation.ispartofseries | Studia Odeskie;5 | - |
dc.subject | Donbass | pl |
dc.subject | documentary | pl |
dc.subject | Serhij Loznica | pl |
dc.subject | Ihor Minajew | pl |
dc.subject | Dziga Wiertow | pl |
dc.title | Od symfonii do kakofonii. Donbas w filmach Dzigi Wiertowa, Ihora Minajewa i Serhija Łoznicy | pl |
dc.title.alternative | From symphony to cacophony. Donbass in the documentary films of Dziga Wiertow, Ihor Minajew and Serhij Loznica | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku 2021 | pl |
dc.description.Biographicalnote | Agnieszka Matusiak – prof. dr hab., polska slawistka, badaczka literatury ukraińskiej i rosyjskiej XX i XXI wieku, specjalizująca się w badaniach nad płcią kulturową, tożsamością, kampem, pamięcią i traumą. Kierownik Pracowni Interdyscyplinarnych Studiów nad Posttotalitaryzmami, a także Centrum Transkulturowych Studiów Posttotalitarnych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktorka naczelna serii wydawniczej „Wrocławskie Studia nad Posttotalitaryzmami”. Autorka monografii: Motyw snu w prozie starszych symbolistów rosyjskich (Fiodor Sołogub), Wrocław 2001; У колі української сецесії. Вибрані проблеми творчої поетики письменників «Молодої Музи», Львів 2016; Химерний Яцків. Модерністський дискурс у прозі Михайла Яцкова, Вроцлав-Львів 2010; Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wrocław – Wojnowice 2018; zredagowała między innymi tomy: Постколоніалізм – Генерації – Культура. Теоретичні Ревізії, випуск 4, наук. ред. А. Матусяк, Київ 2014; „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, 2/2014: Postkolonializm – tożsamość – gender. Europa Środkowa, Wschodnia i Południowo-Wschodnia, red. nauk. A. Matusiak, Wrocław 2014. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl |
dc.description.references | Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Matusiak A., Technologia polityczna ciała, czyli zaproszenie na egzekucję człowieka zbuntowanego w „Sanatoryjnej zonie” Mykoły Chwylowego, „Slavia Orientalis” 2009, nr 4. | pl |
dc.description.references | Świda-Ziemba H., Człowiek wewnętrznie zniewolony: problemy psychosocjologiczne minionej formacji, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | Wąs M. , Kronika filmowa: jak propaganda przeszła do legendy, „Gazeta Wyborcza” 13 lutego 2014, http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,129155,15454970,Kronika_filmowa_jak_propaganda_przeszla_do_legendy.html?disableRedirects=true [odczyt: 13.12.2018]. | pl |
dc.description.references | Голомшток И., Тоталитарное искусство, Москва 1994. | pl |
dc.description.references | «Донбас – місце, де розпадається ритуал». Сергій Лозниця про свою нову картину і війну на Сході, розмовляла І. Довгань, https://style.nv.ua/ukr/donbas-misce-de-rozpadayetsya-ritual-rezhiser-nominovanoho-na-oskar-donbasu-serhij-loznitsja-pro-film-i-vijni-na-skhodi-2500712.html [odczyt: 12.12.2018]. | pl |
dc.description.firstpage | 355 | pl |
dc.description.lastpage | 365 | pl |
dc.identifier.citation2 | Polacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymula | pl |
dc.conference | IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", Odessa, 10-11 września 2018 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-0329-1379 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", 10-11 września 2018 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Matusiak_Od_symfonii_do_kakofonii.pdf | 257,15 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)