REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12313
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNikitorowicz, Jerzy-
dc.date.accessioned2021-12-06T11:45:40Z-
dc.date.available2021-12-06T11:45:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationPolacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymula, Białystok – Odessa 2021, s. 103-116pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-395-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12313-
dc.description.abstractThe author of the article argues that these days we shape our identities in the dynamically changing multicultural context. The identity is understood as a creative effort of each human being in the process of self-development, and, consequently, in the process of shaping the culture of peace, which is directly related to the quality of intercultural education. The author presents the principles that govern intercultural education in a multicultural context, analyzing ideas and attitudes informed by the spirit of tolerance, and the values attached to dialogue carried out both in the domestic and foreign spheres. Such a mindset enables one to acquire the so-called multicultural competence, and to reject dogmatism, xenophobia, or nationalistic stance.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;44-
dc.relation.ispartofseriesStudia Odeskie;5-
dc.subjectmulticulturalismpl
dc.subjectculture of peacepl
dc.subjectmulticultural societiespl
dc.subjectidentitypl
dc.subjecttolerancepl
dc.subjectdialoguepl
dc.titleEdukacja międzykulturowa w kreowaniu kultury pokoju w warunkach wielokulturowościpl
dc.title.alternativeThe role of intercultural education in creating the culture of peace in a multicultural contextpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku 2021pl
dc.description.BiographicalnoteJerzy Nikitorowicz – prof. dr hab., profesor nauk humanistycznych, w latach 2005–2012 rektor Uniwersytetu w Białymstoku. Od 1987 roku zawodowo związany z Filią Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku, od 1997 roku na UwB, na którym w 2005 roku osiągnął stanowisko profesora zwyczajnego. Był kierownikiem Zakładu Edukacji Międzykulturowej, następnie objął funkcję kierownika Katedry Edukacji Międzykulturowej. Zajmował stanowisko dziekana Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Związany również z Katedrą Podstawowych Problemów Wychowania Wydziału Teologicznego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, International Academy of National Minorites Research, sekretarz Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, członek ciał redakcyjnych i programowych periodyków „The Educational Review”, „Pogranicze. Studia Społeczne”, „Europejczycy”. Autor monografii: Uczeń w sytuacjach szkolno-domowych, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego Filii w Białymstoku, Białystok 1990; Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego Filii w Białymstoku, Białystok 1992; Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1995; Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000.pl
dc.description.AffiliationKatedra Edukacji Międzykulturowej, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesSadowski A., Sterowanie wielokulturowością. Dotychczasowe doświadczenia i kierunki przemian (na przykładzie województwa białostockiego), [w:] Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym pod red. J. Nikitorowicza i M. Sobeckiego, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesMucha J., Badania stosunków kulturowych z perspektywy mniejszości, [w:] Kultura dominująca jako kultura obca. Mniejszości kulturowe a grupa dominująca w Polsce, red. J. Mucha, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesCzajka A., Wstęp, [w:] Kultury świata w dialogu pod red. A. Czajki, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesR. Kapuściński, Ten Inny, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesKing Ch., Odessa. Geniusz i śmierć w mieście snów, przełożyła H. Pustuła-Lewicka, Wołowiec 2016, s. 101.pl
dc.description.referencesPiejka A., Kultura pokoju jako wyzwanie edukacyjne, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesWojnar I., Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesRogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Łódź 2017.pl
dc.description.referencesSwieżawski S., O właściwe rozumienie tolerancji, „Znak” 1993, nr 6.pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage116pl
dc.identifier.citation2Polacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymulapl
dc.conferenceIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", Odessa, 10-11 września 2018 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-4371-8322-
Występuje w kolekcji(ach):IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", 10-11 września 2018 r.
Materiały konferencyjne (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Nikitorowicz_Edukacja_miedzykulturowa_w_kreowaniu_kultury_pokoju.pdf322,25 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)