Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/1229
Tytuł: | The Sacrament of Marriage as Vocation |
Inne tytuły: | Sakrament małżeństwa jako powołanie |
Autorzy: | Grondelski, John |
Słowa kluczowe: | małżeństwo Kościół domowy marriage home Church |
Data wydania: | 2012 |
Data dodania: | 10-lip-2014 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 11/2, 2012, s. 35-45 |
Abstrakt: | Sięgając do przyjętego przez Episkopat Polski programu duszpasterskiego
na ubiegły rok pod hasłem Kościół, jest naszym domem należy zwrócić szczególną
uwagę na rolę katolickich małżonków w dziele budowania tego Kościoła.
Kościół jest ich domem ponieważ on, jak i ów Kościół domowy zrodzony
w rodzinie są wzajemnie na siebie zdane, a także ponieważ Pismo Święte mówi
o małżeństwie jako symbolu złączenia Chrystusa z Jego Kościołem, więzi, która
leży u podstaw Kościoła.
Jeśli zadaniem katolickich małżonków jest budowanie Kościoła jako swego
domu, muszą oni przywołać szereg podstawowych prawd. Małżeństwo
jest sakramentem, a każdy sakrament istnieje w Kościele i dla niego. Dlatego
małżonkowie mają szczególne powołanie do budowania Kościoła takiego,
który zarazem wyrasta z sakramentu, jak i rzeczywistości, której ich sakrament
jest uprzywilejowanym symbolem. Małżonkowie muszą także pamiętać, że
sakrament małżeństwa nie jest rzeczywistością statyczną, która załatwia coś
raz na zawsze i spełniając ostatecznie swe zadanie. Małżeństwo jest raczej
sakramentem na co dzień obdarzającym łaską, uzdalniającym małżonków
zarówno w domowym Kościele, jak i w Kościele powszechnym, określanym
jako ecclesia, do budowania Kościoła pośród wszelakich zadań codziennego
życia. Ponieważ wieczność zbudowana jest na wyborach i decyzjach dnia powszedniego
przenikniętego miłością (lub jej brakiem) małżeństwo także ma
swój eschatologiczny wymiar. Fakt, że małżeństwo kończy się wraz ze śmiercią
jednego z małżonków nie przyćmiewa naszej świadomości o trwałym i eschatologicznym
jego znaczeniu. Chrześcijańscy małżonkowie budują Kościół w szczególny sposób, ponieważ
symbolizują oni złączenie Chrystusa z Kościołem, które stanowi źródło kościelnej
tożsamości i mocy. Współczesny człowiek posiada zubożone pojęcie symbolizmu,
co stanowi przeszkodę w uświadomieniu sobie, że małżeństwo, jako
symbol złączenia Chrystusa z Jego Kościołem, jest czymś więcej aniżeli tylko
ciekawą, literacką przenośnią, stanowi ono bowiem rzeczywistą realizacją tej
unii (i jej istotnych cech) w ich własnym życiu małżeńskim. Złączenie Chrystusa
z Kościołem znaczone jest jednością, pełnią, nierozerwalnością i owocnością.
Cechy te jako istotne właściwości małżeństwa są dziś przedmiotem ataków.
Nowoczesny człowiek nie rozumie, że cechy te są czymś więcej niżeli tylko
jakaś spuścizna kulturowa, względnie wynikają z dyscypliny kościelnej, są
one bowiem wewnętrznymi i bezdyskusyjnymi elementami tego, co stanowi
małżeństwo. Artykuł niniejszy rozważa owocność jako cechę małżeństwa. Złączenie
Chrystusa z Kościołem jest zawsze życiodajne (jest to istotne znacznie
nauki o ex opere operato), tak jak małżeństwo winno być otwarte na życie.
Podobnie też, tak jak przeciwdziałanie sakramentom dającym życie jest świętokradztwem,
tak i negacja owocodajności małżeńskiej jest świętokradczym
rozumieniem samego małżeństwa.
W czasie trwania roku duszpasterskiego Kościół powinien skupić się na
dopomożeniu małżeństwom katolickim w zrozumieniu, że te istotne cechy
wyrażające złączenie Chrystusa z Kościołem – jedność, pełnia, nierozerwalność
i owocność – są podobne do istotnych cech, jakie posiada sakramentalne
małżeństwo. W stopniu, w jakim małżonkowie urzeczywistniają te znamiona
w swych małżeństwach, budują oni także Kościół, ponieważ naśladują oni
i urzeczywistniają te same cechy, które wiążą Chrystusa z Kościołem. Małżeństwo
zatem jest czymś więcej aniżeli dyscypliną kościelną lub tradycją kulturową:
złączenie mężczyzny i kobiety w małżeństwie jest istotnym symbolem,
odzwierciedleniem związku Chrystusa z Jego Kościołem. W takim stopniu,
w jakim małżonkowie rozumieją, przeżywają i urzeczywistniają te właściwości
w ich małżeństwie, uczestniczą oni w budowaniu Kościoła. W takim stopniu,
w jakim rozumieją oni, że te właściwości są dla Kościoła istotne, potrafią oni
także lepiej pojąć kościelną doniosłość małżeństwa jako sakramentu dokonującego
się w Kościele, poprzez Kościół i dla Kościoła. Taking into account the Episcopate of Poland’s pastoral programme with its motto: “The Church is our home” we should consider the role of Catholic married couples in the building of the Church. It is their home because both the Church and the ‘home church’ originated in the family are left to each other, because in the Scripture marriage is a symbol of the communion between Christ and His Church and this unity is a foundation of the Church. |
Afiliacja: | Seton Hall University, New Jersey, USA |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/1229 |
DOI: | 10.15290/rtk.2012.11.2.03 |
ISSN: | 1644-8855 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Rocznik Teologii Katolickiej, 2012, tom XI/2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_11.2_2012_Grondelski.pdf | 203,5 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)