REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12282
Tytuł: Praktycyzm w badaniach naukowych z zakresu glotto- i translodydaktyki
Inne tytuły: Practicality in scientific research in the field of glottodidactics and translodidactics
Autorzy: Zachariasz-Janik, Marta
Słowa kluczowe: praktycyzm
glottodydaktyka
dydaktyka przekładu
practicality
glottodidactics
translodidactics
Data wydania: 2021
Data dodania: 2-gru-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 25, 2021, s. 299-312
Abstrakt: Niniejszy artykuł recenzyjny jest omówieniem monografii Wybrane zagadnienia z glotto- i translodydaktyki pod redakcją Artura Dariusza Kubackiego i Katarzyny Sowy-Baci. Zawiera ona sześć artykułów, z których pierwsze trzy dotyczą takich zagadnień, jak: nauczanie języka obcego w przedszkolu, podsumowanie funkcjonowania jednego z nauczycielskich kolegiów języków obcych oraz lingwistyczne aspekty nauczania przedmiotu historia języka niemieckiego na filologii germańskiej. Pozostałe trzy artykuły w drugiej części monografii koncentrują się natomiast na dydaktyce przekładu, omawiają kreatywne rozumienie i tłumaczenie na przykładzie kognitywnego modelu Kußmaula, kompetencje nauczyciela akademickiego przekładu pisemnego oraz pozaakademickie kształcenie kandydatów na tłumaczy przysięgłych w Polsce. Celem poniższego artykułu jest ukazanie praktycyzmu w badaniach naukowych, zaprezentowanego w omawianej publikacji.
The aim of the present review is the discussion of a monograph entitled “Selected issues from glotto-and translodidactics” edited by Artur Dariusz Kubacki and Katarzyna Sowa-Bacia. The work consists of six articles, of which the first three cover teaching foreign language in kindergarten, a summary of the functioning of a chosen teaching college, and linguistic aspects of teaching the German language at a Faculty of German Philology. The remaining three articles, presented in the second part of the work, focus on translation didactics, in particular on the Kussmaul cognitive model, the competencies of an academic translation teacher, and the non-academic schooling of prospective sworn translators in Poland. The article’s intention is to present practicalism in academic research in the discussed monograph.
Afiliacja: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Neofilologii. Katedra Językoznawstwa Niemieckiego
E-mail: marta.zachariasz-janik@up.krakow.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/12282
DOI: 10.15290/lingdid.2021.25.22
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-1207-8908
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_25_M_Zachariasz_Janik_Praktycyzm_w_badaniach_naukowych.pdf137,3 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)