REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12217
Tytuł: Na początku było słowo. Król-Duch w wersji Teatru Rapsodycznego (1941, 1946, 1957)
Inne tytuły: In the Beginning was the Word. King-Spirit in the Production by the Rhapsodic Theatre (1941, 1946, 1957)
Autorzy: Ciechowicz, Jan
Słowa kluczowe: Teatr Rapsodyczny
Mieczysław Kotlarczyk
Król-Duch
Juliusz Słowacki
Karol Wojtyła
Rhapsodic Theatre
King-Spirit
Data wydania: 2020
Data dodania: 29-lis-2021
Wydawca: Collegium Columbinum SJ
Źródło: Studia o Królu-Duchu Juliusza Słowackiego, red. nauk. Michał Kuziak, Jarosław Ławski, Kraków – Białystok 2020, s. 455-464
Seria: Przełomy, pogranicza: Studia literackie;43
Studia o Juliuszu Słowackim;4
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Król-Duch Juliusza Słowackiego. Tekst – dzieje lektury – interpretacje – konteksty komparatystyczne”, Białystok, 6–7 maja 2016
Abstrakt: The author of the article analyses three successive versions of the theatrical staging of Juliusz Słowacki’s King-Spirit, performed by Dr. Mieczysław Kotlarczyk at the Rhapsodic Theatre in Kraków in 1941, 1946 and 1957. The premiere of the first performance was conspiratorial in nature and took place on November 1, 1941 in Nazi-occupied Kraków. In this play, Karol Wojtyła, later Pope John Paul II, played the role of an actor. The theatrical struggle with Słowacki’s poem, of which only the first Rhapsody was published in 1847 and the rest remained in manuscripts, was based on a 2-volume edition of the work by Jan Gwalbert Pawlikowski (Lviv 1925). All three performances of King-Spirit realised the idea of “rhapsodic theatre”, in which the art of the living word is cultivated. Its most important means of expression is stage speech, and the repertoire is dominated by poetic works, both dramatic, epic and lyrical, adapted for the stage.
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
Nota biograficzna: JAN CIECHOWICZ (1949–2017), prof. dr hab., teatrolog, historyk teatru, krytyk teatralny i literaturoznawca. W roku 1972 rozpoczął pracę na Uniwersytecie Gdańskim. Był kierownikiem tamtejszej Katedry Kultury i Sztuki. Od 1995 roku wykładał historię teatru w gdyńskim Studiu Wokalno-Aktorskim. Wydał cztery książki autorskie i dwadzieścia pod własną redakcją. Opublikował blisko dwieście artykułów. Specjalizował się w zakresie historii dramatu i teatru polskiego XIX i XX wieku. Autor m.in. monografii: Myślenie teatrem (Gdańsk 2000).
JAN CIECHOWICZ (1949–2017–2017), Prof. Dr hab., theatrologist, theatre historian, theatre critic and literature expert. In 1972 he started working at the University of Gdańsk. He was the head of the local Department of Culture and Art. From 1995 he taught history of the theatre at Gdynia›s Vocal and Acting Studio. He published four books and twenty under his own editorship. He published nearly two hundred articles. He specialised in the history of Polish drama and theatre of the 19th and 20th century. Author of, among others, monographs: Myślenie teatrem (Gdańsk 2000).
URI: http://hdl.handle.net/11320/12217
ISBN: 978-83-7624-155-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020
© Collegium Columbinum, Kraków 2020
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Król-Duch Juliusza Słowackiego. Tekst – dzieje lektury – interpretacje – konteksty komparatystyczne”, 6–7 maja 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Ciechowicz_Na_poczatku_bylo_slowo_Krol_Duch_w_wersji_Teatru_Rapsodycznego.pdf185,43 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)