REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12217
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCiechowicz, Jan-
dc.date.accessioned2021-11-29T08:56:59Z-
dc.date.available2021-11-29T08:56:59Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationStudia o Królu-Duchu Juliusza Słowackiego, red. nauk. Michał Kuziak, Jarosław Ławski, Kraków – Białystok 2020, s. 455-464pl
dc.identifier.isbn978-83-7624-155-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12217-
dc.description.abstractThe author of the article analyses three successive versions of the theatrical staging of Juliusz Słowacki’s King-Spirit, performed by Dr. Mieczysław Kotlarczyk at the Rhapsodic Theatre in Kraków in 1941, 1946 and 1957. The premiere of the first performance was conspiratorial in nature and took place on November 1, 1941 in Nazi-occupied Kraków. In this play, Karol Wojtyła, later Pope John Paul II, played the role of an actor. The theatrical struggle with Słowacki’s poem, of which only the first Rhapsody was published in 1847 and the rest remained in manuscripts, was based on a 2-volume edition of the work by Jan Gwalbert Pawlikowski (Lviv 1925). All three performances of King-Spirit realised the idea of “rhapsodic theatre”, in which the art of the living word is cultivated. Its most important means of expression is stage speech, and the repertoire is dominated by poetic works, both dramatic, epic and lyrical, adapted for the stage.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherCollegium Columbinum SJpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy, pogranicza: Studia literackie;43-
dc.relation.ispartofseriesStudia o Juliuszu Słowackim;4-
dc.subjectTeatr Rapsodycznypl
dc.subjectMieczysław Kotlarczykpl
dc.subjectKról-Duchpl
dc.subjectJuliusz Słowackipl
dc.subjectKarol Wojtyłapl
dc.subjectRhapsodic Theatrepl
dc.subjectKing-Spiritpl
dc.titleNa początku było słowo. Król-Duch w wersji Teatru Rapsodycznego (1941, 1946, 1957)pl
dc.title.alternativeIn the Beginning was the Word. King-Spirit in the Production by the Rhapsodic Theatre (1941, 1946, 1957)pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020pl
dc.rights.holder© Collegium Columbinum, Kraków 2020pl
dc.description.BiographicalnoteJAN CIECHOWICZ (1949–2017), prof. dr hab., teatrolog, historyk teatru, krytyk teatralny i literaturoznawca. W roku 1972 rozpoczął pracę na Uniwersytecie Gdańskim. Był kierownikiem tamtejszej Katedry Kultury i Sztuki. Od 1995 roku wykładał historię teatru w gdyńskim Studiu Wokalno-Aktorskim. Wydał cztery książki autorskie i dwadzieścia pod własną redakcją. Opublikował blisko dwieście artykułów. Specjalizował się w zakresie historii dramatu i teatru polskiego XIX i XX wieku. Autor m.in. monografii: Myślenie teatrem (Gdańsk 2000).pl
dc.description.BiographicalnoteJAN CIECHOWICZ (1949–2017–2017), Prof. Dr hab., theatrologist, theatre historian, theatre critic and literature expert. In 1972 he started working at the University of Gdańsk. He was the head of the local Department of Culture and Art. From 1995 he taught history of the theatre at Gdynia›s Vocal and Acting Studio. He published four books and twenty under his own editorship. He published nearly two hundred articles. He specialised in the history of Polish drama and theatre of the 19th and 20th century. Author of, among others, monographs: Myślenie teatrem (Gdańsk 2000).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesCiechowicz J., Dom opowieści. Ze studiów nad Teatrem Rapsodycznym Mieczysława Kotlarczyka, Gdańsk 1992.pl
dc.description.referencesKotlarczyk M., Nasza droga, [w:] M. Kotlarczyk, K. Wojtyła, O Teatrze Rapsodycznym, oprac. J. Popiel, wybór tekstów T. Malak i J. Popiel, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesMaślanka J., Literatura a dzieje bajeczne, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesNawarecka L., Mistyczny sens mitu w „Królu-Duchu” Juliusza Słowackiego, Katowice 2010.pl
dc.description.referencesPopiel J., Los artysty w czasach zniewolenia. Teatr Rapsodyczny 1941–1967, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesSłowacki J., Król Duch, wydanie zupełne, komentowane. Ułożył i komentarzem opatrzył J.G. Pawlikowski. Brzmienie tekstów z rękopisów ustalił M. Pawlikowski, t. 1–2, Lwów 1925.pl
dc.description.referencesSłowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje, red. M. Janion, M. Żmigrodzka, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesSwinarski A.M., Pamflety, parodie, paradoksy (1926–1946), Kraków 1946.pl
dc.description.firstpage455pl
dc.description.lastpage464pl
dc.identifier.citation2Studia o Królu-Duchu Juliusza Słowackiego, red. nauk. Michał Kuziak, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Król-Duch Juliusza Słowackiego. Tekst – dzieje lektury – interpretacje – konteksty komparatystyczne”, Białystok, 6–7 maja 2016pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Król-Duch Juliusza Słowackiego. Tekst – dzieje lektury – interpretacje – konteksty komparatystyczne”, 6–7 maja 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Ciechowicz_Na_poczatku_bylo_slowo_Krol_Duch_w_wersji_Teatru_Rapsodycznego.pdf185,43 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)