REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12196
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorШевченко, Мирослава-
dc.date.accessioned2021-11-26T11:54:02Z-
dc.date.available2021-11-26T11:54:02Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 25, 2021, s. 251-262pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12196-
dc.description.abstractCelem badania było uzasadnienie sensowności włączenia tekstów humorystycznych do materiałów edukacyjnych z języka ukraińskiego i wypracowanie metodycznie poprawnego systemu pracy z ich wykorzystaniem. Do realizacji rozmaitych celów badawczych zastosowano różnorodne metody: techniki obserwacyjne, pozwalające wyjaśnić reakcje obcojęzycznych studentów na żarty pojawiające się podczas nauki, eksperyment hipotetyczno-indukcyjny, służący określeniu potencjału dydaktycznego i lingwokulturologicznego proponowanych tekstów oraz eksperyment metodyczny, dający możliwość udowodnienia skuteczności dydaktycznej tekstów humorystycznych. Wyniki badania potwierdzają, że twórcza praca z krótkimi tekstami humorystycznymi zachęci studentów do aktywności, zmotywuje ich do komunikacji w języku ukraińskim i pozytywnie wpłynie na stopień ukształtowania kompetencji komunikacyjnych.pl
dc.description.abstractThe goal of the research is to explain the reasonability of including humorous texts in study materials for the Ukrainian language, and to work out a methodically correct systemof using them with a foreign audience. Observational methods were used to find out how foreign students react to jokes during the study process, hypothetical and inductive experiment – to define the didactic and linguocultural potential of proposed texts and methodic experiment – to prove the educational efficiency of humorous texts. The research results confirm that creative work with short humorous texts will stimulate students to work actively in the classroom, motivate them to communicate in Ukrainian, and positively influence the level of communication proficiency.pl
dc.language.isouapl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttekst humorystycznypl
dc.subjectkryteria wyborupl
dc.subjectprzykładowe zadaniapl
dc.subjecthumorous textpl
dc.subjectselection criteriapl
dc.subjectexercise samplespl
dc.titleЛiнгвокультурологiчний та дидактичний потенцiал коротких гумористичних текстiв у системi навчання iноземцiв украïнськоï мовиpl
dc.title.alternativeLingwokulturologiczny i dydaktyczny potencjał humorystycznych tekstów w systemie nauczania cudzoziemców języka ukraińskiegopl
dc.title.alternativeLinguocultural and didactic potential of short humorous texts in the system of Ukrainian language teaching to foreign studentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2021.25.18-
dc.description.Emailm.shevchenko@knu.uapl
dc.description.AffiliationКиïвський нацiональний унiверситет iменi Тараса Шевченка. Iнститут фiлологiï. Кафедра украïнськоï та росiйськоï мов як iноземнихpl
dc.description.referencesBaba i kit, [online], https://www.facebook.com/babaandkit [dostup: 08.09.2020].pl
dc.description.referencesCentr Perekladu Alesko / Alesko Translations Center Ukraine, [online], https://www.facebook.com/alesco.ua [dostup: 03–05.09.2020].pl
dc.description.referencesFergjuson N., Ploshchi ta vezhi. Social’ni zv’jazky vid masoniv do fejsbuku, Kyi’v 2018.pl
dc.description.referencesGolozubov O.V., Sociologija gumoru: komunikatyvni ta povedinkovi aspekty. „Suchasne suspil’stvo: politychni nauky, sociologichni nauky, kul’turologichni nauky” 2012, vyp. 2, s. 101–106.pl
dc.description.referencesHurley M.M., Dennett D.C., Adams R.B., Inside Jokes: Using Humor to Reverse-Engineer the Mind, London 2011.pl
dc.description.referencesLomonosova K.S., Funkcional’no-komunikacijna systema malyh tekstovyh form u mas-media: struktura i typologija (na materiali presovyh ta internet-vydan’), Kyi’v 2016.pl
dc.description.referencesProkopenko N., Ekspresyvno-ocinna semantyka movnyh odynyc’ v ukrai’ns’komu gumorystychnomu dyskursi XX – pochatku XXI stolit’, Sumy 2017.pl
dc.description.referencesSelivanova O.O., Osnovy teorii’ movnoi’ komunikacii’, Cherkasy 2011.pl
dc.description.referencesShevchenko M., Nacional’na specyfika anekdotu: umovy uspishnosti spryjnjattja v inshomovnij audytorii’, [v:] Tradycyy y novatorstvo v fylologycheskyh yssledovanyjah, Bel’ci 2016, s. 5–8.pl
dc.description.referencesShvec’ G., Teorija i praktyka navchannja ukrai’ns’koi’ movy inozemnyh studentiv gumanitarnyh special’nostej, Kyi’v 2019.pl
dc.description.referencesWeems S., Ha! The science of when we laugh and why, New York 2014.pl
dc.description.referencesZajva O.O., Osoblyvosti vykorystannja pochuttja gumoru jak resursu psyhologichnogo podolannja, Harkiv 2006.pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage251pl
dc.description.lastpage262pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7659-4007-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)