REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12094
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMędrzecka, Anna-
dc.date.accessioned2021-11-23T08:58:49Z-
dc.date.available2021-11-23T08:58:49Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 25, 2021, s. 113-127pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12094-
dc.description.abstractProfessional development should be an inseparable part of a teacher’s professional career. Although it is the teacher’s sole responsibility, the action he/she undertakes greatly influences learners’ success. The goal of the paper is to investigate in-service English language teachers’ professional development practices, as well as delve into their needs and expectations in this area. The data were collected through a semi-structured questionnaire. The results show that teachers are aware of the lifelong nature of professional development and undertake various activities to improve the quality of teaching, such as workshops or reading didactic literature. However, their attitudes, practices and needs differ and are contingent on their education level, experience and workplace.pl
dc.description.abstractRozwój zawodowy powinien być nieodłączną częścią pracy nauczyciela. Mimo, że nauczyciel jest w nim jedyną jednostką podejmującą się zadań doskonalących jego umiejętności, jego decyzje mają bezpośredni wpływ na postępy uczniów. Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się rozwojowi zawodowemu nauczycieli języka Angielskiego oraz zbadanie ich potrzeb i oczekiwań w tym zakresie. Dane zostały zgromadzone za pomocą częściowo ustrukturalizowanego kwestionariusza. Badania wykazały, że nauczyciele są świadomi, że rozwój zawodowy jest procesem trwającym przez cały okres kariery zawodowej. Nauczyciele podejmują się różnych form rozwoju wpływających na poprawę nauczania, takich jak warsztaty lub czytanie literatury dydaktycznej, jednak ich opinie, praktyka i potrzeby różnią się i są uwarunkowane ich poziomem wykształcenia, doświadczeniem zawodowym oraz miejscem pracy.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectprofessional developmentpl
dc.subjectEnglish language teachingpl
dc.subjectneeds and expectations analysispl
dc.subjectrozwój zawodowypl
dc.subjectnauczanie języka angielskiegopl
dc.subjectanaliza potrzeb i oczekiwańpl
dc.titleEnglish language teachers’ professional development: a survey study of needs and expectationspl
dc.title.alternativeRozwój zawodowy nauczycieli języka angielskiego: badanie sondażowe potrzeb i oczekiwańpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2021.25.09-
dc.description.Emailamedrzecka.nazaret@gmail.compl
dc.description.referencesAL-Qahtani H.M., Teachers’ voice: a needs analysis of teachers’ needs for professional development with the emergence of the current English textbooks, “English Language Teaching” 2015, 8(8), pp. 128–141.pl
dc.description.referencesBartlett L., Teacher development through reflective teaching, [in:] Second Language Teacher Education, J.C. Richards, D. Nunan (eds.), Cambridge 1990, pp. 202–214.pl
dc.description.referencesBenson P., Autonomy as Learners’ and Teachers’ Right, [in:] Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions, B. Sinclair, I. McGrath (eds.), Edinburgh 2000, pp. 111–117.pl
dc.description.referencesBurns A., Action research, [in:] Qualitative in Applied Linguistics. A Practical Introduction, J. Heigham, R.A. Croker (eds.), New York 2009, pp. 112–134.pl
dc.description.referencesCzykwin E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.pl
dc.description.referencesDarling-Hammond D., Hyler M.E., Gardner M., Effective teacher professional development, “Learning Policy Institute – Research Brief” 2017, [online], https:// learningpolicyinstitute.org/product/teacher-prof-dev, [access: 08.06.2019].pl
dc.description.referencesEllis M., Introducing reflective practice: an experimental project in Silesia, Poland, [in:] Teachers Develop, Teachers Research: Papers on Classroom Research and Teacher Development, J. Edge, K. Richards (eds.), Oxford 1993, pp. 102–112.pl
dc.description.referencesFarrell T.S.C., Reflective Practice in the Professional Development of Teachers of Adult English Language Learners, Washington, DC 2008.pl
dc.description.referencesFarrell T.S.C., Teacher Development through journal writing, “RELC Journal” 1998, 29(1), pp. 92–109.pl
dc.description.referencesHager K.D., Teachers’ use of video self-monitoring to improve delivery of effective teaching practices, “Teaching Exceptional Children” 2018, 50(5), pp. 283–290.pl
dc.description.referencesHarmer J., The Practice of English Language Teaching, Harlow 2001.pl
dc.description.referencesKomorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesParis S.G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, M. Janowski, M. Micińska (transl.), Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesRichards J.C., Farrell T.S.C., Professional Development for Language Teachers, Strategies for Teaching Learning, New York 2005.pl
dc.description.referencesRichards J.C., Lockhart Ch., Reflective Teaching in Teacher Education, Cambridge 1996.pl
dc.description.referencesŠaric M., Šteh B., Critical reflection in the professional development of teachers: challenges and possibilities, “Center for Educational Policy Studies Journal” 2017, 7(3), pp. 67–85.pl
dc.description.referencesShulman L., Toward a pedagogy of cases, [in:] Case Methods in Teacher Education, J. Shulman (ed.), New York 1992, pp. 1–30.pl
dc.description.referencesSkinner B.F., Science and human behaviour, New York 1953.pl
dc.description.referencesSmith R.C., Teacher Education for Teacher-learner Autonomy, Edinburgh 2003.pl
dc.description.referencesWallaceM.J. Training Foreign Language Teachers: A Reflective Approach, Cambridge 1991.pl
dc.description.referencesWysocka M., Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice 2003.pl
dc.description.referencesZawadzka E., Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage113pl
dc.description.lastpage127pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-9903-9225-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_25_A_Medrzecka_English_language_teachers_professional_development.pdf381,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)