REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12065
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorЯроцкая, Галина-
dc.date.accessioned2021-11-19T13:33:18Z-
dc.date.available2021-11-19T13:33:18Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 25, 2021, s. 39-49pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12065-
dc.description.abstractThe following study is dedicated to the analysis of a collection of internet memes as media products of discursive and humorous practices. The intertextuality of a meme is required criteria that must be present in its discursive, epistemological and aesthetic value; if the meme does not have this quality, it essentially has no chance of being put into use, gaining the status of a precedential phenomenon, and integrating into the culture altogether. Internet practices of humorous discussion reflect the main characteristics of society’s valuative and emotional response to the formed global pandemic situation. The main linguistic and discursive features of this response are intertextuality, interdiscursivity, polycody, and the use of language/word play, among which the most frequently used in this internet collection turned out to be the strategic utilization of absurdity and reframing-based linguocognitive play. Comic effects are achieved in most cases due to knowledge of precedential phenomena, which is why many memes are difficult to decode for those who are uninformed.pl
dc.description.abstractPoniższe badanie poświęcone jest analizie zbioru memów internetowych jako medialnych wytworów praktyk dyskursywnych i humorystycznych. Intertekstualność memu jest wymaganym kryterium, które musi być obecne w jego wartości dyskursywnej, epistemologicznej i estetycznej; jeśli mem nie ma tej właściwości, to w zasadzie nie ma szans na użycie, uzyskanie statusu fenomenu precedensowego i całkowite zintegrowanie się z kulturą. Internetowe praktyki humorystycznych dyskusji odzwierciedlają główne cechy wartościującej i emocjonalnej reakcji społeczeństwa na ukształtowaną globalną sytuację pandemiczną. Głównymi językowymi i dyskursywnymi cechami tej odpowiedzi są: intertekstualność, interdyskursywność, polikodia i użycie języka / gry słów, wśród których najczęściej wykorzystywanym w tym zbiorze tekstów okazało się strategiczne wykorzystanie absurdu i gra lingwistyczna oparta na przeformułowaniu. Efekty komiczne uzyskuje się w większości przypadków dzięki znajomości zjawisk precedensowych, dlatego wiele memów jest trudnych do rozszyfrowania przez osoby niedoinformowane.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectinternet memepl
dc.subjectinterdiscursivitypl
dc.subjectintertextualitypl
dc.subjectreframingpl
dc.subjectlanguage play/word playpl
dc.subjectmem internetowypl
dc.subjectinterdyskursywnośćpl
dc.subjectintertekstualnośćpl
dc.subjectprzeformułowaniepl
dc.subjectgra językowapl
dc.subjectgra słówpl
dc.titleКоронавирус в юмористических дискурсивных практиках: приёмы создания комического әффектаpl
dc.title.alternativeCoronavirus in humorous discourse practices: methods of creating comic effectspl
dc.title.alternativeKoronawirus w zabawnych praktykach dyskursu: metody tworzenia efektów komicznychpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2021.25.03-
dc.description.Emailg.yarotskaya@gmail.compl
dc.description.AffiliationОдесский национальный университет им. И.И. Мечникова. Факультет журналистики. Кафедра новых медиа и медиадизайнаpl
dc.description.referencesKotiki i revolûciâ, [online], http://www.politicsandculture.org/, [dostup: 15.01.2021].pl
dc.description.referencesRaškoff D., Mediavirus, [online], http://www.politicsandculture.org/, [dostup: 15.01.2021].pl
dc.description.referencesFomin I.V., Semiotika ili memetika? K voprosu o sposobah integracii social’no-gumanitarnogo znaniâ, „Polis. Političeskie issledovaniâ” 2015, No 2, s. 72–84.pl
dc.description.referencesJournal of Memetics, [online], http://jom-emit.cfpm.org/, [dostup: 15.01.2021].pl
dc.description.referencesIssers O.S., Lûdi govorât... Diskursivnye praktiki našego vremeni, Omsk 2012.pl
dc.description.referencesÛlina N.S., Koèvolûciâ prirody-kul’tury i “mem-virusy”. Tvorenie samostiâzykom, [v:] N.S. Ûlina, Filosofskaâ mysl’ v SŠA. XX vek, Moskva 2010, s. 387–389.pl
dc.description.referencesKoronavirus v memah, [online], https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2020-04/koronavirus v memakh 0.pdf, [dostup: 15.01.2021].pl
dc.description.referencesÈko U., Zametki na polâh «Imeni rozy», „Inostrannaâ literatura” 1988, No 10, s. 88–104.pl
dc.description.referencesPandemiâ smeha, [online], https://online47.ru/2020/04/01/pandemiya-smekhaluchshie-memy-pro-koronavirus-udalenku-i-russkiy-avos-92119, [dostup: 15.01.2021].pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage39pl
dc.description.lastpage49pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-4456-3852-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_25_G_Jarockaja_Koronawirus_w_jumoristiczeskich_diskursiwnych_praktikach.pdf161,08 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)