REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12060
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAwier, Martyna-
dc.date.accessioned2021-11-19T12:31:40Z-
dc.date.available2021-11-19T12:31:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 25, 2021, s. 7-20pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12060-
dc.description.abstractMultimodal metaphor combines elements of various modes (i.e. visual, written or auditory) and constitutes an attractive means of communication. The aim of the paper is to show that knowledge of metaphors should be taught in foreign language (FL) lessons along with the mother tongue. A pilot study on the effectiveness of the adoption of knowledge on metaphors in practical classes was conducted among students of English philology at the University of Bialystok. The issue was conducted by means of a specially designed Google survey and evaluation sheets. The paper presents some ways of introducing linguistic knowledge of metaphors to advanced FL learners. Furthermore, some practical class activities concerningmetaphor are proposed. Integratingmetaphor and practical exercises on metaphor in FL lessons broadens students’ linguistic knowledge. Developing metaphoric competence also enhances second language learners’ communicative ability, with a special emphasis on their metaphoric competence. Moreover, metaphor-based activities incite students’ analytical and critical thinking. Exercises on metaphors facilitate learners using the newly acquired knowledge in practice. Finally, adopting this approach contributes to promoting students’ autonomy and self-education.pl
dc.description.abstractMetafora multimodalna tworzy znaczenie poprzez integrację elementów różnych systemów semiotycznych (obrazu, tekstu, dźwięku) i stanowi jedną z najatrakcyjniejszych form przekazu. Celem artykułu jest pokazanie, że umiejętność posługiwania się przenośnią i jej odczytywania powinna być rozwijana na lekcjach języka obcego. Wśród studentów Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadzono badanie pilotażowe dotyczące efektywności propozycji integracji wiedzy o metaforach z praktyczną nauką języka. W celu jej zbadania opracowano ankiety Google i formularze ewaluacyjne. Artykuł postuluje integrację teoretycznej wiedzy o metaforze multimodalnej z kształceniem w zakresie kompetencji językowych na zajęciach z języka obcego. Przedstawiono przykładowe praktyczne rozwiązania w tym zakresie, m.in. propozycje autorskich ćwiczeń, które mogą być wykorzystane w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego na poziomie zaawansowanym. Integracja teoretycznej wiedzy z zakresu językoznawstwa z rozwijaniem kompetencji komunikacyjnych skłania uczniów do analitycznego i krytycznego myślenia oraz zwiększa autonomię uczniów i usprawnia ich samokształcenie.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmultimodal metaphorpl
dc.subjectmetaphoric competencepl
dc.subjectELTpl
dc.subjectmetafora multimodalnapl
dc.subjectkompetencja metaforycznapl
dc.subjectnauczanie języka obcegopl
dc.titleMultimodal metaphor in ELT: combining theoretical knowledge and skills developmentpl
dc.title.alternativeMetafora multimodalna w nauczaniu języka obcego: integracja wiedzy teoretycznej z praktycznąpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2021.25.01-
dc.description.Emailm.awier@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku. Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych. Wydział Filologicznypl
dc.description.referencesBelkhir S., Does MIP promote EFL learners’ cognitive ability to identify metaphors in written discourse?, [in:] Cognition and Language Learning, S. Belkhir (ed.), Newcastle upon Tyne 2020, pp. 43–62.pl
dc.description.referencesBeréndi M., Csábi S., Kövecses Z., Using conceptual metaphors and metonymies in vocabulary teaching, [in:] Cognitive linguistic approaches to teaching vocabulary and phraseology, F. Boers, S. Lindstromberg (eds.), Berlin–New York 2008, pp. 65–100.pl
dc.description.referencesBounegru L., Forceville C., Metaphors in editorial cartoons representing the global financial crisis, “Journal of Visual Communication” 2011, no. 10(2), pp. 209–229.pl
dc.description.referencesCameron L., Low G.D., Figurative variation in episodes of educational talk and text, “European Journal of English” 2004, no. 8(3), pp. 355–373.pl
dc.description.referencesCienki A., Image schemas and gesture, [in:] From Perception to Meaning: Image Schemas in Cognitive Linguistics, B. Hempe (ed.), Berlin 2005, pp. 421–442.pl
dc.description.referencesCorbett J., An intercultural approach to English language teaching, Clevedon 2003.pl
dc.description.referencesForceville C., Multimodal metaphor in ten Dutch TV commercials, “Public Journal of Semiotics” 2007, no. 1, pp. 19–51.pl
dc.description.referencesForceville C., Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research, [in:] Multimodal metaphor, C. Forceville, E. Urios-Aparisi (eds.), Berlin–New York 2009, pp. 19–42.pl
dc.description.referencesForceville C., Visual and multimodal metaphor in film: charting the field, [in:] Embodied Metaphors in Film, Television, and Video Games: Cognitive Approaches, K. Fahlenbrach (ed.), London 2016, pp. 17–32.pl
dc.description.referencesGórska E. Dynamiczne podejście do metafor, “Prace Filologiczne” 2014, no. 64(2), pp. 109–122.pl
dc.description.referencesJohnson M., The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, Chicago 1987.pl
dc.description.referencesKress G.,Multimodality: Challenges to thinking about language, “TESOL Quarterly” 2000, no. 34, pp. 337–340.pl
dc.description.referencesLakoff G., Johnson M., Metaphors We Live By, Chicago 1980.pl
dc.description.referencesLittlemore J., Metaphoric Competence, Second Language Learning, and Communicative Language Ability, “Applied Linguistics” 2006, no. 27(2), pp. 268–294.pl
dc.description.referencesLow G.D., On teaching metaphor, “Applied Linguistics” 1988, no. 9(2), pp. 125–147.pl
dc.description.referencesMayer R.E., Learning and instruction, Upper Saddle River 2003.pl
dc.description.referencesOstanina-Olszewska J., Modern technology in language learning and teaching. “Linguodidactica” 2018, vol. XXII, pp. 153–164.pl
dc.description.referencesRoyce T., Multimodality in the TESOL classroom: Exploring visual-verbal synergy, “TESOL Quarterly” 2002, no. 36(2), pp. 191–205.pl
dc.description.referencesSiek-Piskozub T., The compatibility of positive psychology and the ludic strategy in foreign language education, “Glottodidactica” 2016, vol. 43, no. 1, pp. 97–106.pl
dc.description.referencesSzerszunowicz J., Lacunarity, lexicography and beyond: integration of the introduction of a linguo-cultural concept and development of L2 learners’ dictionary skills, “Lexicography” 2015, vol. 2, no. 1, pp. 101–118.pl
dc.description.referencesSzerszunowicz, J., On phraseological units performing a ludic function from a didactic perspective, [in:] Zbornik radova s Medunarodne znanstvene konferencije Slavofrazodržane od 19. do 21. Travnja 2018. Slavofraz 2018. Frazeologija, učenje i poučavanje, S. Jukić, M. Željka, K. Visinko, I. Vodopija-Krstanović, S. Zubčić (eds.), Rijeka 2019, pp. 305–319.pl
dc.description.referencesWeninger C., Kiss T., Culture in English as a foreign language (EFL) textbooks: A semiotic approach, “TESOL Quarterly” 2013, no. 47(4), pp. 694–716.pl
dc.description.referencesNewspaper headline, [online], http://edition.cnn.com/2019/11/30/perspectives/clima te-change-imf/index.html, [retrieved: 10.03.2020].pl
dc.description.referencesAustralia’s deadly wildfires of 2020, [online], http://edition.cnn.com/2020/01/01/australia/australia-fires-explainer-intl-hnk-scli/index.html, [retrieved: 10.03.2020].pl
dc.description.referencesClimate change cartoon, [online], http://www.cartoonmovement.com/collection/16, [retrieved: 10.03.2020].pl
dc.description.referencesPodcast on Climate Change, [online], http://www.bbc.co.uk/programmes/p00546l7, [retrieved: 10.03.2020].pl
dc.description.referencesShort movie, Climate change: Earth’s giant game of Tetris-Joss Fong, [online], http://ed.ted.com/lessons/climate-change-earth-s-giant-game-of-tetris-joss-fong, [retrieved: 10.03.2020].pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage7pl
dc.description.lastpage20pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-5371-8871-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SzkDokt)
Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_25_M_Awier_Multimodal_metaphor_in_ELT.pdf141,67 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)