Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12021
Tytuł: | Muza artystów jako poetka Zagłady. O Pieśniach żałobnych getta Izabeli Gelbard |
Inne tytuły: | Artists’ muse as a poetess of The Holocaust. Izabela Gelbard's ghetto sorrow songs |
Autorzy: | Sylwestrzak, Małgorzata |
Słowa kluczowe: | Izabela Gelbard Stachowicz the Warsaw Ghetto the Holocaust poetry sorrow songs memory |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 18-lis-2021 |
Wydawca: | Temida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Żydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowicz, Białystok 2020, s. 57-66 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;45 |
Konferencja: | VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, Białystok, 6 – 7 maja 2019 |
Abstrakt: | The article presents the volume of Izabela Gelbard (Stachowicz) poetry entitled, The Ghetto Sorrow Songs – the author's only poetic collection. The text analyses the status of the lyrical subject, considers genre issues, as well as the subject of the collection. Gelbard brought to life her sorrow songs to share everyday existence and dispair of the inhabitants of the Warsaw Ghetto in the Holocaust turmoil. The songs are written from a time perspective and are a personal memory of people known to the author who died in the ghetto. A common feature of all portraits created by Gelbard is the character of the described person, who is a model of dignified behavior, for whom the ghetto experience does not change the hierarchy of basic values – like family, love, caring, honor. The characters created by Gelbard confirm their heroism not in great deeds, but in everyday situations. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | MAŁGORZATA SYLWESTRZAK – mgr, rusycystka, tłumacz; redaktorka ds. językowych publikacji naukowych. Tłumaczka między innymi artykułu M. Vas’kiva Wschód w ukraińskiej recepcji literackiej dwudziestolecia międzywojennego z tomu zatytułowanego Wschód muzułmański w literaturze polskiej. Idee i obrazy (red. nauk. Grzegorz Czerwiński, Artur Konopacki, Białystok 2016). Doktorantka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/12021 |
ISBN: | 978-83-65696-65-6 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-9754-6514 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (Temida2) Materiały konferencyjne (WFil) VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, 6 – 7 maja 2019 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Sylwestrzak_Muza_artystow_jako_poetka_Zaglady.pdf | 217,64 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)