REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12021
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSylwestrzak, Małgorzata-
dc.date.accessioned2021-11-18T10:32:27Z-
dc.date.available2021-11-18T10:32:27Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationŻydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowicz, Białystok 2020, s. 57-66pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-65-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12021-
dc.description.abstractThe article presents the volume of Izabela Gelbard (Stachowicz) poetry entitled, The Ghetto Sorrow Songs – the author's only poetic collection. The text analyses the status of the lyrical subject, considers genre issues, as well as the subject of the collection. Gelbard brought to life her sorrow songs to share everyday existence and dispair of the inhabitants of the Warsaw Ghetto in the Holocaust turmoil. The songs are written from a time perspective and are a personal memory of people known to the author who died in the ghetto. A common feature of all portraits created by Gelbard is the character of the described person, who is a model of dignified behavior, for whom the ghetto experience does not change the hierarchy of basic values – like family, love, caring, honor. The characters created by Gelbard confirm their heroism not in great deeds, but in everyday situations.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;45-
dc.subjectIzabela Gelbardpl
dc.subjectStachowiczpl
dc.subjectthe Warsaw Ghettopl
dc.subjectthe Holocaustpl
dc.subjectpoetrypl
dc.subjectsorrow songspl
dc.subjectmemorypl
dc.titleMuza artystów jako poetka Zagłady. O Pieśniach żałobnych getta Izabeli Gelbardpl
dc.title.alternativeArtists’ muse as a poetess of The Holocaust. Izabela Gelbard's ghetto sorrow songspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020pl
dc.description.BiographicalnoteMAŁGORZATA SYLWESTRZAK – mgr, rusycystka, tłumacz; redaktorka ds. językowych publikacji naukowych. Tłumaczka między innymi artykułu M. Vas’kiva Wschód w ukraińskiej recepcji literackiej dwudziestolecia międzywojennego z tomu zatytułowanego Wschód muzułmański w literaturze polskiej. Idee i obrazy (red. nauk. Grzegorz Czerwiński, Artur Konopacki, Białystok 2016). Doktorantka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAraszkiewicz A., Wypowiadam wam moje życie. Melancholia Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesBroniewski W., Przedmowa, [w:] I. Gelbard (por. Czajka), Pieśni żałobne getta, Katowice 1946.pl
dc.description.referencesEngelking B., Leociak J., Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesGelbard I., Pieśni żałobne getta, Katowice 1946.pl
dc.description.referencesGross N., Poeci i Szoa. Obraz zagłady Żydów w poezji polskiej, Sosnowiec 1993.pl
dc.description.referencesKarolak S., „To nie jest poezja w całym słowa tego znaczeniu”. „Pieśni żałobne getta” Izabeli Gelbard, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 2018, nr 32.pl
dc.description.referencesKolińska K., Szatańska księżniczka. Opowieść o Izabeli Czajce-Stachowicz, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesKolińska K., W Buenos Aires z Gombrowiczem, „Życie Warszawy” nr 230.pl
dc.description.referencesKott J., Ta książka jest..., [w:] I. Czajka (Stachowicz), Ocalił mnie kowal, Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesMaciejewska I., Getto warszawskie w literaturze polskiej, [w:] Literatura wobec wojny i okupacji, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Wrocław 1976.pl
dc.description.referencesMaciejewska I., Męczeństwo i zagłada Żydów w zapisach literatury polskiej, wybór i wstęp I. Maciejewska, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesMatywiecki P., Poezja, [w:] Literatura polska wobec Zagłady (1939–1968), red. S. Buryła, D. Krawczyńska, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSłownik terminów literackich, pod red. M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, A. Okopień-Sławińskiej i J. Sławińskiego, wyd. 4, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesSołowianiuk P., Ta piękna mitomanka. O Izabeli Czajce-Stachowicz, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesUbertowska A., Gender i Holokaust: strategie przetrwania, zasady tekstotwórcze, [w:] tejże, Holokaust. Auto(tanato)grafie, Warszawa 2014.pl
dc.description.firstpage57pl
dc.description.lastpage66pl
dc.identifier.citation2Żydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowiczpl
dc.conferenceVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, Białystok, 6 – 7 maja 2019pl
dc.identifier.orcid0000-0002-9754-6514-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Materiały konferencyjne (WFil)
VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, 6 – 7 maja 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Sylwestrzak_Muza_artystow_jako_poetka_Zaglady.pdf217,64 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)