REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11987
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRegiewicz, Adam-
dc.date.accessioned2021-11-16T12:16:13Z-
dc.date.available2021-11-16T12:16:13Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationŻydzi wschodniej Polski. Seria IX: Dziecko żydowskie, red. nauk. Grażyna Dawidowicz i Jarosław Ławski, Białystok 2021, s. 213-224pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-391-5-
dc.identifier.isbn978-83-66137-43-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11987-
dc.description.abstractThe article proposes a new area of research that examines literary texts so as to identify in them the presence of hidden narratives of Old Testament provenance, particularly those referring to the rites of Jewish celebrations. This perspective has an interpretative character, revealing the echoes of religious motifs, especially those from the Old Testament, in the texts of Polish literature. In the present article, I give an example of such a reading – an analysis of Maria Konopnicka’s short story Mendel Gdański, arguing that a comparative strategy of analogical kind, particularly related to inspirations from Torah and old Jewish culture, can open a new vista on the history of Polish literature.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;46-
dc.relation.ispartofseriesStudia żydowskie;9-
dc.subjectPolish literaturepl
dc.subject19th centurypl
dc.subjectTorahpl
dc.subjectre-narrationpl
dc.subjectMaria Konopnickapl
dc.titleZ powodu jednej czapki. Na marginesie lektury Mendla Gdańskiego Marii Konopnickiejpl
dc.title.alternativeBecause of a Cap: Remarks on Maria Konopnicka’s Mendel Gdańskipl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.description.BiographicalnoteADAM REGIEWICZ – prof. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, pracuje na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie; obecnie dyrektor Instytutu Filologii Polskiej, kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej UJD, członek Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, w tym transkulturowym badaniem średniowieczności (mediewalizm), semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz relacjami chrześcijaństwa i zjawiskami kultury współczesnej, a także antropologią odgłosów i retorycznością teorii literatury. Autor m.in. prac: Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej (Lublin 2011); Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów (Warszawa 2014); Literatura – nowe media. Homo irretitus w komunikacji literackiej XX i XXI wieku (Toruń 2015); Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania. (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015); Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016); Edukacja w czasach cyfrowej zarazy (Toruń 2016), Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropie kryminału (Gdańsk 2017); Szkice o pożytkach z retoryczności teorii literatury i o niepokojach z nią związanych (Kraków 2018).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowiepl
dc.description.referencesBłoński J., Biedni Polacy patrzą na getto, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesBuber M., Opowieści chasydów, tłum. P. Hertz, Poznań – Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesFoster Th. C., How to read literature like professor, New York: Harper Collins Publisher 2003.pl
dc.description.referenceshttps://www.jhi.pl/psj/jarmulkapl
dc.description.referencesKonopnicka M., Mendel Gdański, Warszawa 1930.pl
dc.description.referencesMartuszewska A., Pozytywistyczna mowa ezopowa w kontekście literackich kategorii dotyczących milczenia i przemilczenia, [w:] Z domu niewoli. Sytuacja polityczna a kultura literacka w drugiej połowie XIX wieku, red. J. Maciejewski, Wrocław 1988.pl
dc.description.referencesOrzeszkowa E., Meir Ezofowicz, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesProkop-Janiec E., Międzywojenna literatura polsko-żydowska jako zjawisko kulturowe i artystyczne, Kraków 1992.pl
dc.description.referencesPropp W., Morfologia bajki, tłum. S. Balbus, „Pamiętnik Literacki” 1968, nr 4 (59).pl
dc.description.referencesPrus B., Emancypantki, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesPrus B., Lalka, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesRyn Z. J., Nieśmiertelny znak, „Tygodnik Powszechny” 2002, nr 23 (2761).pl
dc.description.referencesSzymik J., W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury, Katowice 1994.pl
dc.description.referencesTora Pardes Lauder. Księga Piąta: Dewarim, red. i tłum. S. Pecaric, Kraków 2006.pl
dc.description.firstpage213pl
dc.description.lastpage224pl
dc.identifier.citation2Żydzi wschodniej Polski. Seria IX: Dziecko żydowskie, red. nauk. Grażyna Dawidowicz i Jarosław Ławskipl
dc.conferenceIX Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Żydzi Wschodniej Polski, edycja IX "Dziecko Żydowskie. Obrazy - Świadectwa - Uwarunkowania Kulturowe", Białystok 18 maja 2020 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-1367-7697-
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziewiąta „Dziecko Żydowskie. Obrazy - Świadectwa - Uwarunkowania Kulturowe”, 18 maja 2020

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Regiewicz_Z_powodu_jednej_czapki.pdf587,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)