Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11971
Tytuł: | „To syjonistyczne wychowanie dało mi siłę, by nie stać się owcą potulnie idącą na rzeź”. Opowieść o ocaleniu Awigdora Kochawa w My z Jedwabnego Anny Bikont |
Inne tytuły: | “That zionist education gave me strength not to become a sheep led meekly to slaughter”. The testimony of Awigdor Kochaw from Anna Bikont’s We of Jedwabne |
Autorzy: | Miklas-Frankowski, Jan |
Słowa kluczowe: | Holocaust survivor guilt Anna Bikont Polish literary reportage community memory the Jedwabne massacre |
Data wydania: | 2019 |
Data dodania: | 16-lis-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Temida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Żydzi Wschodniej Polski. Seria VII, Między Odessą a Wilnem : wokół idei syjonizmu, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Ewelina Feldman-Kołodziejuk, Białystok 2019, s. 325-337 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;44 |
Konferencja: | VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja siódma „Między Odessą, Kijowem a Wilnem. Idee syjonistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Twórcy – literackie echa – język”, Białystok – Tykocin, 8–9 maja 2018 |
Abstrakt: | The structure of Anna Bikont’s We of Jedwabne (2004) is two fold. On the one hand, it is a diary that the author kept for four years, on the other, it is a collection of fifteen reportages of which the vast majority is devoted to individual characters. The protagonist of Chapter Eight is Awigdor Kochaw, one of the two living (at the moment of author’s research for the book) Jewish witnesses of the Jedwabne massacre. The article is an attempt at analysis of Awigdor Kochaw's testimony presented in Bikont’s book with special focus placed on the role of Zionism in his biography. It also elaborates on the notion of community memory. |
Afiliacja: | Uniwersytet Gdański |
Nota biograficzna: | JAN MIKLAS-FRANKOWSKI – dr, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej i Kulturowej w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania badawcze: twórczość Czesława Miłosza, analiza i interpretacja współczesnej literatury polskiej w związkach z historią idei, filozofią i naukami społecznymi, perswazyjność dyskursu politycznego w mediach, gatunki pograniczne między literaturą a mediami. Wybrane publikacje: Marksizm i katastrofa. „Poemat o czasie zastygłym” Czesława Miłosza jako próba realizacji modelu poezji społecznie zaangażowanej” (2006); „Irlandia nad Wisłą i drożejące kurczaki”. Próba analizy erystycznej fragmentu debaty Donald Tusk – Jarosław Kaczyński z 12.10. 2007 (2009); „W kamiennym porządku świata”. Filozoficzno-teologiczne konteksty „Traktatu teologicznego” Czesława Miłosza (2011); „Góry Parnasu” Czesława Miłosza jako próba gnostyckiej dystopii (2014) oraz Panna z Ludmiru – Chasydka-Rebe i „Prawnuk, który nie wierzył w duszę”. Wokół Prawnuka Hanny Krall (2016). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11971 |
ISBN: | 978-83-65696-22-9 978-83-66137-06-6 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019 Copyright by Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2019 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (Temida2) VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja siódma „Między Odessą, Kijowem a Wilnem. Idee syjonistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Twórcy – literackie echa – język”, 8–9 maja 2018 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Miklas_Frankowski_To_syjonistyczne_wychowanie_dalo_mi_sile.pdf | 252,18 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)