REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11966
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAleksandrowicz-Pędich, Lucyna-
dc.date.accessioned2021-11-16T10:08:27Z-
dc.date.available2021-11-16T10:08:27Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationŻydzi wschodniej Polski. Seria V: W kręgu judaizmu, red. nauk. Jarosław Ławski i Iwona E. Rusek, Białystok 2017, s. 199-211pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-60-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11966-
dc.description.abstractThe article shows examples of how Jewish-American writers deal with judaism in their works, using irony as the tool. The three authors discussed in the article all belong to twentieth century literature, though represent different generations. Despite diverse styles of writing they share not only skillful use of irony, but also of elements of magic realism. The examples discussed come from Bernard Malamud’s short story „Jewbird”, Nathan Englander’s short story „Peep Show” and Joseph Skibell’s novel A Curable Romantic. In Malamud’s story the main aim of irony is to indicate the tragic contempt of the assimilating American Jews towards their East European traditions, in Englander’s story the writer’s goal is to ridicule the religious instruction in schools, while in Skibell’s novel the author looks with humour at the consequences of the impact of judaism at Jewish life in Easter Europe.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;27-
dc.relation.ispartofseriesStudia żydowskie;6-
dc.subjectironypl
dc.subjectjudaismpl
dc.subjectAmerican literaturepl
dc.subjectmagic realismpl
dc.subjectBernard Malamudpl
dc.subjectNathan Englanderpl
dc.subjectJoseph Skibellpl
dc.titleJudaizm jako obiekt ironii w dialogu pisarzy amerykańskich z żydowską tradycjąpl
dc.title.alternativeJudaism as an object of irony in the dialogue of American writers with the Jewish traditionpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód”, Białystok 2017pl
dc.rights.holderCopyright by Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2017pl
dc.description.BiographicalnoteLUCYNA ALEKSANDROWICZ-PĘDICH, prof. dr hab., pracownik warszawskiej SWPS, literaturoznawczyni, anglistka i amerykanistka. Dyrektor Instytutu Anglistyki na Wydziale Kulturoznawstwa i Filologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz członkini Rady Wydziału Kulturoznawstwa i Filologii SWPS. Redaktor i współredaktor wielu tomów, w tym: W kanonie prozy amerykańskiej. Od Poego do McCarthy’ego (Warszawa 2011). Autorka kilku książek, w tym: Rozwijanie kompetencji interkulturowej na studiach biznesowych. Propozycje programowe (Białystok 2006). Członkini Polskiego Towarzystwa Studiów Amerykanistycznych (Polish Association for American Studies). Ostatnio wydała: Memory and neighborhood : Poles and Poland in Jewish American fiction after World War Two, Frankfurt nad Menem 2013.pl
dc.description.AffiliationSWPS Uniwersytet Humanistycznospołecznypl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Realizm magiczny w opowiadaniach Bernarda Malamuda, w: W kanonie prozy amerykańskiej. Od Poego do McCarthy’ego, red. L. Aleksandrowicz-Pędich, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesEnglander N., Peep Show, w: What We Talk About When We Talk About Anne Frank, New York 2012.pl
dc.description.referencesGay P., Freud. A Life for Our Time, New York 2006.pl
dc.description.referencesHanson P., Horror and Ethnic Identity in „The Jewbird”, „Studies in Short Fiction” 1993, nr 30/3.pl
dc.description.referencesMalamud B., Żydoptak, tł. Aneta i Adam Janiszewscy, w: Żydoptak, B. Malamud, Kraków 1989.pl
dc.description.referencesNussbaum H., Przewodnik judaistyczny, Warszawa 1893/1990.pl
dc.description.referencesParyż M., Nowa proza Philipa Rotha, w: W kanonie prozy amerykańskiej. Z placu Waszyngtona do Domu z liści, red. L. Aleksandrowicz-Pędich, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesRonen S., A Prophet of Consolation on the Threshold of Destruction. Yehoshua Ozjasz Thon, an Intellectual Portrait, Warsaw 2015.pl
dc.description.referencesSchiff S., Nude Rabbis and Tales of Revange, „International Herald Tribune” 2012, (18.02).pl
dc.description.referencesSchor E., The Crooked Heart, „New Republic” Sept. 10. 2010 https://newrepublic.com/article/77519/the-crooked-heart-joseph-skibell-esther-schor 6.09.2016pl
dc.description.referencesSkibbel J., A Curable Romantic, Chapel Hill 2011.pl
dc.description.referencesWieczorek A., „Sztetł”: wieczny tułacz. Portret żydowskiego Bronksu w opowiadaniach Bernarda Malamuda, w: Wielkie tematy literatury amerykańskiej III. Miasteczka, miasta, metropolie, red. T. Pyzik, Katowice 2006.pl
dc.description.firstpage199pl
dc.description.lastpage211pl
dc.identifier.citation2Żydzi wschodniej Polski. Seria V: W kręgu judaizmu, red. nauk. Jarosław Ławski i Iwona E. Rusekpl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja piąta „Judaizm środkowo- i wschodnioeuropejski”, Białystok, 20–21 czerwca 2016pl
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja piąta „Judaizm środkowo- i wschodnioeuropejski”, 20–21 czerwca 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
L_Aleksandrowicz_Pedich_Judaizm_jako_obiekt_ironii.pdf214,99 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)