REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11937
Tytuł: Idea wierszalińska w biografii intelektualnej Włodzimierza Pawluczuka (wokół powieści Judasz)
Inne tytuły: The idea of Wierszalin in Włodzimierz Pawluczuk‘s intellectual biography (about the novel Judasz)
Autorzy: Dąbrowicz, Elżbieta
Data wydania: 2020
Data dodania: 15-lis-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku; Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku; Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, pod redakcją Marka Kochanowskiego i Katarzyny Sawickiej-Mierzyńskiej, Białystok 2020, s. 95-113
Seria: Biała Seria. Podlaski Regionalizm Literacki;4
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Twórczość Wiesława Kazaneckiego i laureatów Nagrody Literackiej jego imienia”, Białystok 28 października 2019 r.
Abstrakt: Punkt wyjścia rozważań stanowi jubileusz Włodzimierza Pawluczuka w 2004 roku, którego częścią stało się przyznanie mu Nagrody Literackiej Prezydenta Miasta Białegostoku im. Wiesława Kazaneckiego za powieść Judasz. Jury nagrodziło nie tyle utwór, co pisarza i uczonego w jednej osobie, którego od lat najbardziej ceniono za „wynalezienie“ Wierszalina. W niniejszym artykule Judasz traktowany jest nie jako artefakt, lecz jako akt biograficzny, kolejny powrót do tematu, od którego zaczęła się kariera naukowa (przełom lat 60. i 70. XX wieku), a wkrótce i literacka autora. Powieść przynosi auktualizację tematu wierszalińskiego („sekty grzybowskiej“) w nowych realiach ustrojowych i kulturowych, wzmożonej westernizacji po roku 1989 i na granicy włączenia Polski do UE. Na przekór ówczesnej propagandzie euroentuzjazmu, początku nowej epoki, powrotu do Europy, Pawluczuk podejmuje temat końca świata tradycyjnej kultury wiejskiej, niszczonej wymuszoną migracją do Rosji w czasie I wojny światowej i powojennymi procesami modernizacyjnymi. Nie jest jednak zdystansowanym wobec współczesności rzecznikiem postawy nostalgicznej za mijającą postacią świata. Tytułowy Judasz wydaje się również figurą autora, który zapewniając społeczną widoczność Wierszalinowi, podnosząc tamtejsze wydarzenia do rangi „idei“, zarazem sam wydał go na łup, jak pisał, „komercjalizacji i degradacji“. Na uwagę zasługuje również decyzja Pawluczuka, by na przekór euroentuzjastom z 2004 roku, zwrócić spojrzenie w kierunku przeciwnym, licząc się ze skutkami rozpadu imperium na wschodzie.
The starting point for the discussion is Włodzimierz Pawluczuk‘s jubilee in 2004, which included awarding him the Kazanecki Prize for Literature by the President of Białystok for his novel Judasz. More than the work itself, the jury awarded the writer and scholar in one person, who for years has been most appreciated for inventing Wierszalin. In this article the novel Judas is treated not as an artifact, but as a biographical item, another return to the subject which started both his scientific (the turn of the 1960s and 1970s) and later literary career. The novel brings an update of the Wierszalin theme („grzybowska‘s sect“) set in new political and cultural realities, increased westernization after 1989 and on the verge of Poland‘s accession to the EU. In spite of the Euro-enthusiastic propaganda of that time, Pawluczuk takes up the subject of the end of the world of traditional rural culture, destroyed by forced migration to Russia during World War I and post-war modernization processes. However, he is not the advocate of nostalgia for the passing world. Titular Judas appears to be a figure of the author who provided social visibility to Wierszalin by elevating the events there to the rank of „idea“. At the same time he himself handed it over to, as he wrote, „commercialization and degradation“. Also noteworthy is Pawluczuk‘s decision to, despite the Euro-enthusiasts of 2004, turn his gaze in the opposite direction, taking into account the consequences of the collapse of the East empire.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: Elżbieta Dąbrowicz, dr hab., prof. UwB, historyk literatury XIX i XX wieku; zajmuje się literaturą polską w perspektywie życia publicznego, zróżnicowaniem regionalnym piśmiennictwa na ziemiach polskich, epistolografią i biografistyką. Autorka książek: Cyprian Norwid. Osoby i listy (Lublin 1997); Galeria ojców. Autorytet publiczny w literaturze polskiej lat 1800-1861 (Białystok 2009); Cenzura na gruzach. Szkice o literackich świadectwach życia w PRL-u (Białystok 2017); Romantyzm ziemi przechodów. Próby terytorialnej historii literatury (Białystok 2019). Współredaktorka prac zbiorowych: Sztuka pisania. O liście polskim w wieku XIX (Białystok 2000); Teatr wymowy. Formy i przemiany retoryki użytkowej (Białystok 2004); Literatura w granicach prawa (XIX–XX w.) (Warszawa 2013); Kariera pisarza w PRL-u (Warszawa 2014); Georomantyzm: literatura – miejsce – środowisko (Białystok 2015); Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj) (Białystok 2017); Romantyzm uniwersytecki. Kulturotwórcza rola ośrodków akademickich w pierwszej połowie XIX wieku (Białystok 2019).
URI: http://hdl.handle.net/11320/11937
ISBN: 978-83-7431-661-3
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-7284-2248
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;
© Copyright by Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WFil)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Twórczość Wiesława Kazaneckiego i laureatów Nagrody Literackiej jego imienia”, 28 października 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Dabrowicz_Idea_wierszalinska.pdf210,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)