REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11934
Tytuł: Wachtla artystyczne wypowiedzi językiem idei syjonistycznych – na przykładzie jego prac ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie
Inne tytuły: Speaking the language of zionism: Wilhelm Wachtel's art as exemplified by his works from the collections of The National Museum in Kraków
Autorzy: Lebet-Minakowska, Anna
Słowa kluczowe: Zionism
Wilhelm Wachtel
Galut
diaspora
lithograph
Data wydania: 2019
Data dodania: 15-lis-2021
Wydawca: Wydawnictwo Temida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Żydzi Wschodniej Polski. Seria VII, Między Odessą a Wilnem : wokół idei syjonizmu, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Ewelina Feldman-Kołodziejuk, Białystok 2019, s. 173-202
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;44
Konferencja: VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja siódma „Między Odessą, Kijowem a Wilnem. Idee syjonistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Twórcy – literackie echa – język”, Białystok – Tykocin, 8–9 maja 2018
Abstrakt: The following article discusses the life and works of a Polish-Jewish artist Wilhelm Wachtel (1875–1942) with special focus placed on the artist's fascination with Zionism. It demonstrates how his numerous visits to Palestine influenced the creation of his Galut (Diaspora), a collection of fourteen lithographs, which constitute his artistic manifesto while simultaneously are a farewell with Poland, where he lived most of his life. The artist settled down in Palestine in 1936, however, after the outbreak of World War II he moved to the United States of America. The author of the article explicates each of the fourteen lithographs from the Galut collection, providing historical, cultural or religious contexts where necessary.
Afiliacja: Muzeum Narodowe w Krakowie
Nota biograficzna: ANNA LEBET-MINAKOWSKA – mgr, kustosz w Muzeum Narodowym w Krakowie (Kolekcja rzemiosła artystycznego, Muzeum XX Czartoryskich); specjalistka w dziedzinie kultury i tradycji Żydów polskich. Ukończyła studia z archeologii śródziemnomorskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1991 roku pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie (na stanowiskach asystenta, adiunkta, a potem kustosza): najpierw w Dziale Tkanin, obecnie w Muzeum XX Czartoryskich. Specjalizowała się początkowo w sztuce Koptów (opiekując się kolekcją tkanin koptyjskich), a następnie zajęła się opracowaniem wyjątkowej kolekcji judaików, jaką zgromadziło Muzeum Narodowe w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch II wojny światowej. Opublikowała: Judaizm poznać znaczy zrozumieć: kultura i sztuka Żydów w przedwojennej Polsce (Kraków 2008) oraz Katalog judaików. Cz. I: Tkaniny (Kraków 2008). Jest członkiem m.in. European Association for Jewish Studies, World Union of Jewish Studies, Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata i Stowarzyszenia Potomków Sejmu Wielkiego.
URI: http://hdl.handle.net/11320/11934
ISBN: 978-83-65696-22-9
978-83-66137-06-6
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019
Copyright by Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2019
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja siódma „Między Odessą, Kijowem a Wilnem. Idee syjonistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Twórcy – literackie echa – język”, 8–9 maja 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Lebet_Minakowska_Wachtla_artystyczne_wypowiedzi_jezykiem_idei_syjonistycznych.pdf2,23 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)