REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11934
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLebet-Minakowska, Anna-
dc.date.accessioned2021-11-15T11:27:19Z-
dc.date.available2021-11-15T11:27:19Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationŻydzi Wschodniej Polski. Seria VII, Między Odessą a Wilnem : wokół idei syjonizmu, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Ewelina Feldman-Kołodziejuk, Białystok 2019, s. 173-202pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-22-9-
dc.identifier.isbn978-83-66137-06-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11934-
dc.description.abstractThe following article discusses the life and works of a Polish-Jewish artist Wilhelm Wachtel (1875–1942) with special focus placed on the artist's fascination with Zionism. It demonstrates how his numerous visits to Palestine influenced the creation of his Galut (Diaspora), a collection of fourteen lithographs, which constitute his artistic manifesto while simultaneously are a farewell with Poland, where he lived most of his life. The artist settled down in Palestine in 1936, however, after the outbreak of World War II he moved to the United States of America. The author of the article explicates each of the fourteen lithographs from the Galut collection, providing historical, cultural or religious contexts where necessary.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Temida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;44-
dc.subjectZionismpl
dc.subjectWilhelm Wachtelpl
dc.subjectGalutpl
dc.subjectdiasporapl
dc.subjectlithographpl
dc.titleWachtla artystyczne wypowiedzi językiem idei syjonistycznych – na przykładzie jego prac ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowiepl
dc.title.alternativeSpeaking the language of zionism: Wilhelm Wachtel's art as exemplified by his works from the collections of The National Museum in Krakówpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019pl
dc.rights.holderCopyright by Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2019pl
dc.description.BiographicalnoteANNA LEBET-MINAKOWSKA – mgr, kustosz w Muzeum Narodowym w Krakowie (Kolekcja rzemiosła artystycznego, Muzeum XX Czartoryskich); specjalistka w dziedzinie kultury i tradycji Żydów polskich. Ukończyła studia z archeologii śródziemnomorskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1991 roku pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie (na stanowiskach asystenta, adiunkta, a potem kustosza): najpierw w Dziale Tkanin, obecnie w Muzeum XX Czartoryskich. Specjalizowała się początkowo w sztuce Koptów (opiekując się kolekcją tkanin koptyjskich), a następnie zajęła się opracowaniem wyjątkowej kolekcji judaików, jaką zgromadziło Muzeum Narodowe w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch II wojny światowej. Opublikowała: Judaizm poznać znaczy zrozumieć: kultura i sztuka Żydów w przedwojennej Polsce (Kraków 2008) oraz Katalog judaików. Cz. I: Tkaniny (Kraków 2008). Jest członkiem m.in. European Association for Jewish Studies, World Union of Jewish Studies, Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata i Stowarzyszenia Potomków Sejmu Wielkiego.pl
dc.description.AffiliationMuzeum Narodowe w Krakowiepl
dc.description.referencesAleksandrowicz O., Wystawa dzieł Wachtla, „Wschód” 1906, nr 43, z. 24 X, s. 4-5.pl
dc.description.referencesBulard M., Le Scorpion, symbole du peuple juif dans l’art religieux des XIVe, XVe et XVIe siècles, Paris 1935.pl
dc.description.referencesFeldhorn J., Do kresów nocy. O tece autolitografii Wilhelma Wachtla pt. „Pożegnanie z Golusem”, „Nowy Dziennik” 1937, nr 161, s. 9-10.pl
dc.description.referencesFromowicz-Stillerowa H., Z wystawy w Żydowskim Domu Akademickim. Wystawa Wilhelma Wachtla, „Nowy Dziennik” 1933, nr 107, s. 15.pl
dc.description.referencesLebet-Minakowska A., Judaizm – poznać znaczy zrozumieć, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesMalinowski J., Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesSztycer M., Malarz Państwa Żydowskiego, „Opinia” 1935, nr 10, s. 13.pl
dc.description.referencesStyrna N., Zrzeszenie Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy w Krakowie (1931–1939), Kraków 2009.pl
dc.description.referencesŚwieboda W., Decyzje średniowiecznych soborów powszechnych w sprawie innowierców, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne” z. 135, MCCXCI – 2008, s. 65-82.pl
dc.description.referencesTurnau I., Słownik ubiorów, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesWomela S., Z wystawy obrazów, „Słowo Polskie” 1902, nr 211, z 3 V, s. 3-4.pl
dc.description.firstpage173pl
dc.description.lastpage202pl
dc.identifier.citation2Żydzi Wschodniej Polski. Seria VII, Między Odessą a Wilnem : wokół idei syjonizmu, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Ewelina Feldman-Kołodziejukpl
dc.conferenceVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja siódma „Między Odessą, Kijowem a Wilnem. Idee syjonistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Twórcy – literackie echa – język”, Białystok – Tykocin, 8–9 maja 2018pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja siódma „Między Odessą, Kijowem a Wilnem. Idee syjonistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej. Twórcy – literackie echa – język”, 8–9 maja 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Lebet_Minakowska_Wachtla_artystyczne_wypowiedzi_jezykiem_idei_syjonistycznych.pdf2,23 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)