REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11787
Tytuł: „Wychowanie dobre i z młodości ćwiczone”. Wzorce osobowe uczennic szkół klasztornych w XVII i XVIII wieku
Inne tytuły: "Good education and since youth trained". The role model of a schoolgirl in monastic schools in the seventeenth and eighteenth century
Autorzy: Szylar, Anna
Słowa kluczowe: monastery
school
education
nun
schoolgirl
Data wydania: 2018
Data dodania: 19-paź-2021
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Wzorce osobowe w dawnej literaturze i kulturze polskiej, pod redakcją Bernadetty M. Puchalskiej-Dąbrowskiej i Elżbiety A. Jurkowskiej, Białystok 2018, s. 195-214
Konferencja: Ogólnopolska konferencja naukowa "Wzorce osobowe w dawnej kulturze i literaturze polskiej (stan i perspektywy badań)", Białystok 20-21 września 2016 roku
Abstrakt: The upbringing model of girls stood on the basis of religious and moral education, intellectual development and providing practical knowledge of so-called woman works. The monastic schools prepared girls for the role of wife and mother. A woman should perform all its duties according to the principles of the Catholic religion and Christian morality. Knowledge of the behavior and customs of society was an important element shaping the pattern of woman. Important were also practical skills related to the performance of activities belonging to the duties of women. Much less importance were attributed to education, although the evolution of views on the subject is visible. Starting from the knowledge on elementary level, by teaching foreign languages, the elements of geography and music, to the implementation of secular curriculum in the initial period of the partitions of Poland. In the spirit of the Enlightenment reforms sought to create educational opportunities for both wealthy and poor schoolgirls. Poor girls were taught skills to ena1ble them to earn their own living in the future.
Afiliacja: PWSZ Tarnobrzeg
Nota biograficzna: Anna Szylar (Sandomierz), dr hab., Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. S. Tarnowskiego w Tarnobrzegu. Zainteresowania naukowe koncentruje na dziejach klasztorów żeńskich na ziemiach polskich w XVII–XIX wieku oraz historii edukacji, opieki i wychowania w epoce nowożytnej.
URI: http://hdl.handle.net/11320/11787
ISBN: 978-83-7657-294-9
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska konferencja naukowa "Wzorce osobowe w dawnej kulturze i literaturze polskiej (stan i perspektywy badań)", 20-21 września 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Szylar_Wychowanie_dobre_i_z_mlodosci_cwiczone.pdf258,75 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)