REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11787
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzylar, Anna-
dc.date.accessioned2021-10-19T11:14:18Z-
dc.date.available2021-10-19T11:14:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationWzorce osobowe w dawnej literaturze i kulturze polskiej, pod redakcją Bernadetty M. Puchalskiej-Dąbrowskiej i Elżbiety A. Jurkowskiej, Białystok 2018, s. 195-214pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-294-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11787-
dc.description.abstractThe upbringing model of girls stood on the basis of religious and moral education, intellectual development and providing practical knowledge of so-called woman works. The monastic schools prepared girls for the role of wife and mother. A woman should perform all its duties according to the principles of the Catholic religion and Christian morality. Knowledge of the behavior and customs of society was an important element shaping the pattern of woman. Important were also practical skills related to the performance of activities belonging to the duties of women. Much less importance were attributed to education, although the evolution of views on the subject is visible. Starting from the knowledge on elementary level, by teaching foreign languages, the elements of geography and music, to the implementation of secular curriculum in the initial period of the partitions of Poland. In the spirit of the Enlightenment reforms sought to create educational opportunities for both wealthy and poor schoolgirls. Poor girls were taught skills to ena1ble them to earn their own living in the future.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.subjectmonasterypl
dc.subjectschoolpl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectnunpl
dc.subjectschoolgirlpl
dc.title„Wychowanie dobre i z młodości ćwiczone”. Wzorce osobowe uczennic szkół klasztornych w XVII i XVIII wiekupl
dc.title.alternative"Good education and since youth trained". The role model of a schoolgirl in monastic schools in the seventeenth and eighteenth centurypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018pl
dc.description.BiographicalnoteAnna Szylar (Sandomierz), dr hab., Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. S. Tarnowskiego w Tarnobrzegu. Zainteresowania naukowe koncentruje na dziejach klasztorów żeńskich na ziemiach polskich w XVII–XIX wieku oraz historii edukacji, opieki i wychowania w epoce nowożytnej.pl
dc.description.AffiliationPWSZ Tarnobrzegpl
dc.description.referencesArchiwum Sióstr Klarysek w Krakowie, rkps Przepisy dla szkół normalnych krakowskich panien świeckich przy klasztorze WW. PP. Franciszkanek od roku 1804, sygn. SzP 10.pl
dc.description.referencesArchiwum Sióstr Klarysek w Krakowie, rkps Piotr Gembicki z łaski Bożej i Stolicy Apostolskiej Biskup Krakowski, książę siewierski, wielebnej w Chrystusie Panu Pannie Ksieni i wszystkiemu zgromadzeniu Panien zakonnych pod Regułą świętej Klary [1643], sygn. A 17.pl
dc.description.referencesArchiwum Sióstr Wizytek w Warszawie, rkps Kutumiarz i directorium dla sióstr zakonnic Nawiedzenia NMP z francuskiego na polski przetłumaczony, sygn. A 15.pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Przedmioty nauk w szkole płci żeńskiej PP. Franciszkanek u S. Andrzeja podczas danego popisu w Krakowie dnia 25 i 26 lipca 1814, sygn. SI 626.pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Raport o egzaminach i popisach publicznych szkół w objęciu miasta Krakowa znajdujących się (...) dnia 1 go lipca 1815 roku rozpoczętych, a 25 tegoż miesiąca i roku skończonych przez Michała Dymidowicza Konsyliarza Dyrekcji Edukacyi Narodowej, członka Dozoru Szkolnego Dep[artamen]tu Kraków (...), sygn. S I 620.pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, rkps K. Wohlfeiel do Prześwietnej Komisji Akademickiej 16 VIII 1809, sygn. SI 617.pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, sygn. SI 626, Odpowiedź na pismo (...) 13 II 1816.pl
dc.description.referencesArchiwum Wizytek w Warszawie, rkps Rozporządzenie dla Ich Mość Naszych Panien Świeckich jako się powinny sprawować, XVIII w., sygn. F 1.pl
dc.description.referencesArchiwum Wizytek Warszawskich, rkps Zarządzenia ogólne władz szkolnych XIX w., sygn. F 3.pl
dc.description.referencesBiblioteka Uniwersytetu Jagiellońskiego, rkps Plan do wprowadzenia edukaciy szlachetnych panien majętnych, 1803, K. Wohlfeil, sygn. 5171/35, k. 296.pl
dc.description.referencesBrzostowski K. K., Zebranie z listów papieskich, które się bulla zowią z conciliów, wyroków, odpowiedzi i różnych praw kościelnych dla nauki ww panien zakonnych do druku podane roku Pańskiego 1710, Wilno 1710.pl
dc.description.referencesReguła Świętego Ojca Benedykta z łacińskiego przetłumaczona, i z reformacyją porządków chełmińskiego, toruńskiego, żarnowieckiego, nieświeskiego i inszych wszytkich w Królestwie Polskim tejże reformacyjej i Reguły S. Benedykta, które te raz są i napotym zjednoczone będą, klasztorów panieńskich, Kraków 1606.pl
dc.description.referencesUstawy Domu Panieńskiego przez szlachetną i pamięci pobożną matronę, Zofią z Maciejowic Czeską pod tytułem Ofiarowania Najświętszej Panny Maryjej w Krakowie roku P. 1623, dnia 11 maja fundowanego. Według reguły św. Eufemii, za pozwolenie ojca świętego Aleksandra VII przez J.O. Jego Mości X. Piotra Gembickiego przeniesione, a przez sukcesora jego J.O. J. X. Andrzeja Trzebnickiego podane (13 I 1660), powtornie przez J.O. Xcia J.M. Jana z Małachowic Małachowskiego (1698) reasumowane, Kraków 1698, k. 28.pl
dc.description.referencesAntosiewicz K., Opieka nad chorymi i biednymi w krakowskim szpitalu Świętego Ducha (1220–1741), „Roczniki Humanistyczne”, t. 24, 1978, z. 2, s. 35–79.pl
dc.description.referencesAntosiewicz K., Zakon Ducha Świętego de Saxia w Polsce średniowiecznej, „Nasza Przeszłość”, t. 23, 1966, s. 167–190.pl
dc.description.referencesBartnicka K., Dziecko w świetle pamiętników i powieści polskiego oświecenia, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 35, 1992, s. 37–84.pl
dc.description.referencesBarycz H., Kartka z dziejów staropolskiego wychowania dziewcząt, „Nasza Przeszłość”, t. 4, 1948, s. 157–178.pl
dc.description.referencesBogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesBogucka M., Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVII wieku, w: Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, red. A. Żarnowska, t. 2, Toruń 1995, s. 7–8.pl
dc.description.referencesBorkowska M., Dzieje zgromadzenia Mariae Vitae czyli mariawitek, „Nasza Przeszłość”, t. 79, 2000, s. 107–152.pl
dc.description.referencesBorkowska M., Szkoła benedyktynek wileńskich, „Nasza Przeszłość”, t. 81, 1994, s. 85–112.pl
dc.description.referencesBorkowska M., Szkoła warszawskich sakramentek według zachowanych źródeł, „Nasza Przeszłość”, t. 90, 1998, s. 157–179.pl
dc.description.referencesBorkowska M., Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII–XVIII wieku, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesBożek L., Działalność wychowawczo – oświatowa i dobroczynna Małych Sióstr Niepokalanego Serca Maryi w Częstochowie w latach 1891–1939, „Nasza Przeszłość”, t. 74, 1990, s. 109–146.pl
dc.description.referencesBrückner A., Dzieje kultury polskiej, t. 2, Warszawa 1958, s. 63–67, 447–450.pl
dc.description.referencesCzajecka B., Szkoły klasztorne żeńskie w Galicji w latach 1867–1914, „Nasza Przeszłość”, t. 61, 1984, s. 233–309.pl
dc.description.referencesDębowska M., Kształcenie dziewcząt w klasztorze norbertanek w Imbramowicach w XVIII wieku, [w:] Historia świadectwem czasów. Księdzu Profesorowi Markowi Tomaszowi Zahajkiewiczowi, red. W. Bielak, S. Tylus, Lublin 2006, s. 177–192.pl
dc.description.referencesFabiani B., Warszawska pensja panien wizytek w latach 1655–1680, [w:] Warszawa XVI– XVII wieku, z. 2, Warszawa 1977, s. 171–198.pl
dc.description.referencesGąsior R., Matuła T., Szkoła Sióstr Prezentek w Krakowie w latach 1627–1918, Lublin 1998.pl
dc.description.referencesLitak S., Francuski nurt w wychowaniu i szkolnictwie w Polsce w XVII i XVIII w., w: Ecclesia Posnaniensis Opuscula Mariano Banaszak Septuagenario Dedicata, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny, Poznań 1998, s. 139–148.pl
dc.description.referencesGąsiorowska P., Klaryski z dynastii Piastów, „Nasza Przeszłość”, t. 94, 2000, s. 119–134.pl
dc.description.referencesJankowska B., Wychowanie dziewcząt w średniowiecznej Polsce, w: Nauczanie w dawnych wiekach. Edukacja w średniowieczu i u progu ery nowożytnej. Polska na tle Europy, red. W. Iwańczak, K. Bracha, Kielce 1997, s. 199–204.pl
dc.description.referencesJanusz J., Krótki zarys stuletnich dziejów szkoły przy klasztorze św. Andrzeja w Krakowie, w: Stulecie szkoły żeńskiej PP. Franciszkanek przy kościele św. Andrzeja w Krakowie 1803–1903, Kraków 1903, s. 20–35.pl
dc.description.referencesJurczak A., Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego á Paulo sług ubogich chorych. Prowincja Warszawska, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesKot S., Historia wychowania, t. 1, Warszawa 2010, s. 325–329.pl
dc.description.referencesLitak S., Z problemów edukacji dziewcząt w Polsce w XVII–XVIII wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3 (157), 1995, s. 29–53.pl
dc.description.referencesMilewski K., Zarys wychowania publicznego płci żeńskiej w Polsce z dołączeniem krótkiego obrazu zmian, jakich to wychowanie w różnych czasach w kraju doznało, Częstochowa 1851pl
dc.description.referencesMirek A., Działalność społeczna i wychowawcza pierwszych niepokalanek (1891–1918), „Nasza Przeszłość”, t. 97, 2002, s. 207–231.pl
dc.description.referencesNiezgoda C., Działalność edukacyjna sióstr klarysek w Krakowie i Starym Sączu, „W nurcie franciszkańskim”, t. 11, 2002, s. 125–146.pl
dc.description.referencesPelczar R., Klasztorne szkoły żeńskie w Polsce w XVI–XVIII w., „Nasza Przeszłość”, t. 89, 1998, s. 96–109.pl
dc.description.referencesPodgórska E., Sprawa wychowania kobiet w znaczniejszych czasopismach polskich drugiej połowy XVIII wieku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 4, 1961, s. 19–33.pl
dc.description.referencesPodgórska E., Szkolnictwo elementarne Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego, 1807–1831, Warszawa 1960.pl
dc.description.referencesPopiołek B., Kobiecy świat w czasach Augusta II. Studia nad mentalnością kobiet z kręgów szlacheckich, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesPopiołek B., „Za małego wielu nauczyłam się...” – różne drogi kształcenia dziewcząt w epoce saskiej, „Biuletyn Historii Wychowania”1998, z. 1–2 (7–8), s. 5–10.pl
dc.description.referencesRybak A., Otorowska-Wrońska H., Szkoła PP norbertanek w Krakowie, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesSander E., Działalność edukacyjna i wychowawcza krakowskich klarysek, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesSchletz A., Historia sióstr miłosierdzia w Polsce, „Nasza Przeszłość”, t. 12, 1960, s. 59–173.pl
dc.description.referencesSzylar A., Działalność oświatowa benedyktynek sandomierskich w latach 1616–1865, Lublin 2002.pl
dc.description.referencesSzylar A., Działalność wychowawczo-edukacyjna żeńskich zgromadzeń zakonnych w Małopolsce w okresie potrydenckim do 1815 roku, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesSzylar A., Edukacja dziewcząt w szkołach klasztornych w XVIII wieku, w: Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku, red. K. Jakubiak, T. Maliszewski, Kraków 2010, s. 221–240.pl
dc.description.referencesSzylar A., Ideały wychowawcze w klasztornych szkołach żeńskich w okresie potrydenckim do początków XIX wieku, „Paedagogia Christiana”, t. 30 (pl
dc.description.referencesSzylar A., „Naprzód zaraz wstaną, kiedy ich obudzą...”, czyli panny świeckie na edukacji u wizytek warszawskich w XVIII wieku, [w:] „Per mulierem...”. Kobiety w dawnej Polsce – w średniowieczu i dobie staropolskiej, red. K. Justyniarska-Chojak, S. Konarska-Zimnicka, Warszawa 2012, s. 211–230.pl
dc.description.referencesSzylar A., „Nasze naymilsze siestrzyczki...”, czyli habitki w klasztorze wizytek warszawskich w XVII wieku, „Biuletyn Historii Wychowania”, t. 26, 2010, s. 19–36pl
dc.description.referencesSzylar A., O Siostrach Miłosierdzia, które „...Onemu służyć będą w osobie ubogich, chorych, więźniów, sierot lub innych...” – wybrane przykłady w ujęciu historycznym, w: Pomoc jako zachowanie prospołeczne, red. T. Zbyrad, B. Krempa, Lublin 2012, s. 133–155.pl
dc.description.referencesSzylar A., Pomoc dziecku w sytuacji kryzysowej – doświadczenia historyczne, [w:] Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej. Teoria, historia, praktyka, red. I. Kurlak, A. Gretkowski, Stalowa Wola–Sandomierz 2008, s. 170–179.pl
dc.description.referencesSzylar A., Szkoła dla dziewcząt w klasztorze benedyktynek w Staniątkach w dobie reform józefińskich, [w:] Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku. Między tradycją a innowacją, Warszawa 2010, s. 204–222.pl
dc.description.referencesSzylar A., Z dziejów szkoły żeńskiej w Staniątkach w 2. połowie XIX wieku, „Paedagogia Christiana”, t. 2/24, 2009, s. 177–191.pl
dc.description.referencesSzylar A., Życie codzienne „panien świeckich” w szkołach i pensjach klasztornych od XVII do połowy XIX wieku, [w:] Społeczeństwo 2000, red. B. Techmańska, M. Zawadka, Opole – Wrocław – Lublin 2011, s. 11–31.pl
dc.description.referencesŚliwińska B. G., Dzieje Zgromadzenia Sióstr Świętej Katarzyny Dziewicy i Męczennicy, Olsztyn 1998, s. 142–149.pl
dc.description.referencesTargosz K., Sawantki w Polsce w XVII w. Aspiracje intelektualne kobiet ze środowisk dworskich, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesTargosz K., Uczony dwór Ludwiki Marii Gonzagi (1646–1667). Z dziejów polsko-francuskich stosunków naukowych, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesWiniarz A., Szkolnictwo Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego (1807–1831), Lublin 2002.pl
dc.description.referencesZieliński M. G., Rola cudzoziemek w procesie edukacji młodzieży w okresie stanisławowskim (1764–1795), [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, red. W. Jamrożek, D. Żołądź-Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 102–108.pl
dc.description.referencesŻołądź-Strzelczyk D., Dzieje edukacji kobiet w Polsce przedrozbiorowej, [w:] Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich, red. D. Żołądź–Strzelczyk, W. Jamrożek, Poznań 2001, s. 7–124.pl
dc.description.referencesŻołądź-Strzelczyk D., „Jak rządzić mają rodzice córki swe”. Poglądy na wychowanie kobiet w XVI–XVIII w., [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, red. W. Jamrożek, D. Żołądź-Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 53–63.pl
dc.description.firstpage195pl
dc.description.lastpage214pl
dc.identifier.citation2Wzorce osobowe w dawnej literaturze i kulturze polskiej, pod redakcją Bernadetty M. Puchalskiej-Dąbrowskiej i Elżbiety A. Jurkowskiejpl
dc.conferenceOgólnopolska konferencja naukowa "Wzorce osobowe w dawnej kulturze i literaturze polskiej (stan i perspektywy badań)", Białystok 20-21 września 2016 rokupl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska konferencja naukowa "Wzorce osobowe w dawnej kulturze i literaturze polskiej (stan i perspektywy badań)", 20-21 września 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Szylar_Wychowanie_dobre_i_z_mlodosci_cwiczone.pdf258,75 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)