REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11662
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSokołowska, Urszula-
dc.date.accessioned2021-10-07T07:56:58Z-
dc.date.available2021-10-07T07:56:58Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(11), 2021, s. 143-157pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11662-
dc.description.abstractFilipinka” była najpopularniejszym czasopismem adresowanym do dziewcząt i młodych kobiet w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Czasopismo uznawane było za „młodsze dziecko” redakcji „Kobiety i Życia”, a jego pierwsze wydanie ukazało się w 1957 r. W „Filipince” bardzo ważna pozostawała więź zespołu redakcyjnego z czytelniczkami. Redakcja otrzymywała codziennie setki listów, na wszystkie skrupulatnie odpisywała i nie stroniła od wyrażania opinii i udzielania rad w sprawach najbardziej intymnych, związanych z okresem dojrzewania. „Filipinka” prowadziła także szeroko rozumiane poradnictwo. Każde wydanie wypełnione było zagadnieniami związanymi z modą, urodą, wyglądem zewnętrznym czy zdrowiem. Redakcja „Filipinki” edukowała młode kobiety na wielu płaszczyznach życia osobistego i społecznego. W niniejszym artykule omówiono problematykę związaną z edukacją, nauką i kształceniem dziewcząt. Zatem starano się ukazać rolę edukacyjną pełnioną przez „Filipinkę” w sposób dosłowny. W czasopiśmie wiele miejsca poświęcono na publikowanie materiałów prasowych, dostarczających aktualnych informacji o wymogach rekrutacyjnych do szkół i na uczelnie wyższe. Z drugiej strony natomiast, poprzez zamieszczanie konkretnych tekstów prasowych, na łamach „Filipinki” upowszechniano określony wzór osobowy młodej kobiety – ambitnej, sumiennej uczennicy i studentki, a w dalszej perspektywie – zaangażowanej i oddanej pracownicy zawodowej.pl
dc.description.abstractFilipinka was the most popular magazine addressed to girls and young women during the Polish People’s Republic. The journal was recognized as the “younger child” of the editorial office of Kobieta i Życie [Women and Life], and its first edition was published in 1957. In Filipinka, the bond between the editorial team and the readers was very important. The editorial office received hundreds of letters a day, and meticulously replied to all of them and did not shy away from expressing opinions and giving advice on the most intimate matters related to adolescence. Filipinka also provided widely understood counseling. Each issue was filled with issues related to fashion, beauty, external appearance and health. The editorial board of Filipinka educated young women on many levels of personal and social life. This article discusses issues related to education and science. Therefore, attempts were made to present the educational role played by the Filipinka in a literal way. In the journal, a lot of space was devoted to publishing press materials, providing actual information on recruitment requirements for schools and universities. On the other hand, by publishing specific press texts, a specific model of a young woman was disseminated in the pages of Filipinka – an ambitious, con scientious schoolgirl and student, and in the longer term – a committed and dedicated professional worker.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana/finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą DIALOG w latach 2019–2021. Jest wynikiem udziału w projekcie badawczym pt. „Ośrodek badań historii kobiet”, nr 0016/DLG/2019/10.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectprasa kobiecapl
dc.subjectprasa młodzieżowapl
dc.subject„Filipinka”pl
dc.subjectPolska Rzeczpospolita Ludowapl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectrola edukacyjnapl
dc.subjectwomen’s presspl
dc.subjectyouth presspl
dc.subjectFilipinkapl
dc.subjectPolish People’s Republicpl
dc.subjecteducationpl
dc.subjecteducational rolepl
dc.titleEdukacyjna rola „Filipinki” w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowejpl
dc.title.alternativeThe educational role of "Filipinka" in the Polish People’s Republicpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2021.02.11.07-
dc.description.Emailsokolowska.ursz@gmail.compl
dc.description.BiographicalnoteUrszula Sokołowska – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie historia, absolwentka stosunków międzynarodowych oraz administracji na Uniwersytecie w Białymstoku. Zawodowo związana z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku. Jej zainteresowania naukowe wiążą się z szeroko pojętą kwestią kobiecą, prasą, historią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Autorka kilkunastu publikacji dotyczących zagadnień związanych z pozycją kobiet w okresie PRL. Członkini stowarzyszenia Instytut Studiów Kobiecych.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Medyczny w Białymstokupl
dc.description.references„5 pytań do absolwentek szkół zawodowych”, Filipinka, nr 49, 1972, 9.pl
dc.description.references„Czy matura jest potrzebna?”, Filipinka, nr 15, 1974, 10–11.pl
dc.description.references„Dziewczyna w czerwonej czapce”, Filipinka, nr 17, 1973, 11.pl
dc.description.references„Filipinka kończy 20 lat”, Kobieta i Życie, nr 13, 1977, 5.pl
dc.description.references„Gdzie do szkoły farbiarskiej”, Filipinka, nr 17, 1965, 11.pl
dc.description.references„Moja praca. Chcę uczyć się dalej”, Filipinka, nr 16, 1974, 7.pl
dc.description.references„Moja praca. Chciałabym coś robić”, Filipinka, nr 16, 1974, 7.pl
dc.description.references„Nowy system stypendialny”, Filipinka, nr 39, 1964, 5.pl
dc.description.references„Od Anny do Zuzanny”, Filipinka, nr 1, 1957, 2.pl
dc.description.references„Słodkie życie słodkiej fabryki”, Filipinka, nr 15, 1972, 17.pl
dc.description.references„Wybieramy zawód. Janka interesuje leśnictwo”, Filipinka, nr 7, 1974, 5.pl
dc.description.references„Wybieramy zawód. Kto może zostać laborantem medycznym?”, Filipinka, nr 7, 1974, 5.pl
dc.description.references„Wybieramy zawód. Przy zamiłowaniach przyrodniczo-matematycznych”, Filipinka, nr 5, 1973, 5.pl
dc.description.referencesChrupek, Krystyna. „Praca łatwa, lekka i przyjemna”, Filipinka, nr 1, 1973, 7.pl
dc.description.referencesFilipinka, nr 4, 1967, 9.pl
dc.description.referencesFilipinka, nr 5, 1967, 16.pl
dc.description.referencesKobieta i Życie, nr 2, 1957, 2.pl
dc.description.referencesM. S. „Socjologia”, Filipinka, nr 12, 1977, 8.pl
dc.description.referencesMłynarczyk, Joanna. „Będziemy kształcić lutników”, Filipinka, nr 11, 1973, 19.pl
dc.description.referencesRybczyńska, Irena. „Ula zootechnik”, Filipinka, nr 19, 1970, 5.pl
dc.description.referencesWaśniewska, Maria. „AWF to nie żarty”, Filipinka, nr 10, 1970, 7.pl
dc.description.referencesWaśniewska, Maria. „Głód wiedzy humanistycznej”, Filipinka, nr 3, 1973, 11.pl
dc.description.referencesWaśniewska, Maria. Filipinka, nr 7, 1969, 14.pl
dc.description.referencesUstawa z 27 kwietnia 1956 r. o warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, (Dz.U. z 1956 r. nr 12, poz. 61).pl
dc.description.referencesŁysak, Alina. „Poradnictwo na łamach Filipinki”, w: Edyta Zierkiewicz (red.), Świat (z) kolorowych czasopism. Prasa dla kobiet i dziewczyn w perspektywie interdyscyplinarnej, (Wrocław: Atut Oficyna Wydawnicza, 2010).pl
dc.description.referencesPiwowarska, Anna. „Trzy oblicza Filipinki”, Zeszyty Prasoznawcze, nr 3–4 (175–176), 2003.pl
dc.description.referencesSokołowska, Urszula. „Role społeczne kobiet w świetle periodyku Kobieta i Życie na tle rzeczywistości Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w latach 1970–1989” – rozprawa doktorska, Uniwersytet w Białymstoku, 2018.pl
dc.description.referencesSokół, Zofia. Prasa kobieca w Polsce w latach 1945–1995, (Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1998).pl
dc.description.referencesZielińska, Katarzyna Ewa. „Cele edukacyjne i wychowawcze czasopisma dla dziewcząt (na przykładzie magazynu Filipinka)”, Zeszyty Prasoznawcze, nr 3 (231), 2017.pl
dc.description.referencesZielińska, Katarzyna Ewa. „Formuła wydawnicza czasopisma dla młodzieży i jej ewolucja (na przykładzie magazynu Filipinka)” – rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski, 2015.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue2(11)pl
dc.description.firstpage143pl
dc.description.lastpage157pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0003-2449-4124-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2021, nr 2(11)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2021_U_Sokolowska_Edukacyjna_rola_Filipinki.pdf275,83 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons