REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11635
Tytuł: Małżeństwa w międzywojennej rodzinie chłopskiej w świetle dokumentów kościelnych na przykładzie diecezji kieleckiej
Inne tytuły: Marriage in the inter-war peasant family in the light of ecclesiastical documentation based on the example of diocese of Kielce
Autorzy: Renz, Regina
Słowa kluczowe: małżeństwo
rodzina chłopska
rodzina patriarchalna
separacje
życie na wiarę
diecezja kielecka
marriage
peasant family
patriarchal family
separation
living without marriage
diocese of Kielce
Data wydania: 2021
Data dodania: 1-paź-2021
Wydawca: Wydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecych
Źródło: Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(11), 2021, s. 9-21
Abstrakt: W środowisku wiejskim najbardziej rozpowszechniony był model rodziny patriarchalnej lansowany przez instytucje religijne. Propagowane na łamach prasy katolickiej ideały związane z modelem rodziny patriarchalnej eksponowały u mężczyzn zaradność, dbałość o żonę i dom, a u kobiet gospodarność, dobroć, troskę o dzieci i męża. Małżeństwa zawierano najczęściej wśród sąsiadów, w ramach sąsiednich wsi, w najbliższej okolicy. W warunkach tradycyjnej gospodarki chłopskiej kryterium podstawowym była powierzchnia gruntów posiadanych przez zainteresowane rodziny oraz kapitał pieniężny. Uczucie miłości, wzajemna atrakcyjność były wartościami w tym modelu pożądanymi, ale niewymaganymi. Za szczęśliwców uważano tych, którym udało się połączyć „godziwy” wybór małżeński z porywem serca. Kojarzenie małżeństw przez swatów, znajomych, członków rodziny odbywało się zawsze w granicach „pola wybieralności”. Model religijnej koncepcji małżeństwa zakładał, że związek małżeński powołany był przede wszystkim w celu prokreacji. Wykluczał on rozwody i traktował zasadę świadomego macierzyństwa jako sprzeczną z moralnością katolicką. W praktyce zachowania katolików różniły się od modelu propagowanego przez Kościół. Kościelno-etyczne zasady głoszące nierozerwalność małżeństwa i zakaz życia „na wiarę” nie były w pełni przestrzegane. Z wypowiedzi duchownych diecezji kieleckiej zamieszczonych w ankiecie dotyczącej moralności rodzinnej parafian z lat 1920–1929 wynika, że zaledwie w kilku parafiach nie stwierdzono samowolnych separacji i życia bez ślubu. Przyczyną separacji były głównie sprawy majątkowe, niezgodność charakterów, bezpłodność, choroba bądź okrucieństwo któregoś z partnerów. Również kościelne zakazy kontroli i planowania urodzin nie były powszechnie akceptowane. Zjawiska te świadczą o zmianach zachodzących w relacjach małżeńsko-rodzinnych w rodzinie chłopskiej w okresie międzywojennym.
The patriarchal family model, promoted by religious institutions, was the most prevalent in the rural areas. Role models, associated with patriarchal family, promoted in the catholic press, exposed features of men, such as resourcefulness, care for his wife and home, meanwhile, for women, these were features such as economy, kindness, care for her children and husband. People looked for future wives and husbands among neighbours, neighbouring villages and in the nearest area. Within traditional rural areas, basic criteria of marriage was the size of the lands owned by the families of the spouses, as well as owned money capital. Love and mutual attraction were desired but not required in this model. Those, who managed to combine “decent” conditions of the future marriage with elation of heart, were considered the lucky ones. Introducing couples by matchmakers, friends or family members had to guarantee “choosable” choices. Religious concept of marriage assumed that procreation is its main objective. It disregarded divorce and considered conscious maternity inconsistent with catholic morality. In practice, Catholics didn’t obey behaviour models promoted by the Church. Church’s ethical principles about the binding nature of marriage and the ones banning living without entering marriage, weren’t fully respected. Based on the survey conducted among priests in diocese of Kielce regarding family morality among congregation in years 192–1929, we learn that in just a few parishes self-willed separations and living without marriage were observed. The main reason behind separations were property issues, irreconcilable differences, infertility, illness or brutality of one of the spouses. Also, ban imposed on birth planning and control wasn’t generally respected. All of the above proves changes that were taking place in marriage and family relations in peasant families during inter-war period.
Afiliacja: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Nota biograficzna: Regina Renz – historyk, profesor nauk humanistycznych, w latach 2005–2012 rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Doktoryzowała się w 1981 r. w Instytucie Historii PAN. Stopień naukowy doktora habilitowanego uzyskała w 1990 r. na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na podstawie dorobku naukowego i rozprawy pt. Społeczności małomiasteczkowe w okresie międzywojennym na obszarze województwa kieleckiego. Postanowieniem Prezydenta RP z 24 stycznia 1997 r. otrzymała tytuł naukowy profesora nauk humanistycznych. Zainteresowania badawcze: stosunki społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich w XIX i XX w., ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki drobnotowarowej, społeczności małomiasteczkowych i problematyki kobiecej, problematyka obyczajowo-kulturowa, model rodziny, mniejszości narodowe, życie religijne, kwestie społeczno-gospodarcze w dobie kapitalizmu.
E-mail: regina.renz@ujk.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/11635
DOI: 10.15290/cnisk.2021.02.11.01
ISSN: 2451-3539
e-ISSN: 2543-7011
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-1409-4186
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2021, nr 2(11)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2011_R_Renz_Malzenstwa_w_miedzywojennej_rodzinie.pdf244,24 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons