REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11590
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSaszko, Irena-
dc.date.accessioned2021-09-28T05:59:24Z-
dc.date.available2021-09-28T05:59:24Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationElpis, T. 23, 2021, s. 9-17pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11590-
dc.description.abstractThe Way of a Pilgrim was written by an unknown author originated from the second half of the 19th century. This work, which has been very popular in the Orthodox world, is an introduction to the Eastern Christian hesychastic spirituality. This book is a story about the pilgrimage of a Russian peasant to various sanctuaries and monasteries in the Russian Empire. The pilgrim, with the help of his elder – the spiritual father, explores the secret of the unceasing prayer. He draws God’s wisdom from the Holy Scriptures and the Philokalia. When the pilgrim meets various people on his way, he talks to them about prayer and shares with them his own experience of God’s prayer. The article carried out an analysis of the main issues of the Way of a Pilgrim, namely: the introduction into the Jesus prayer, the transforming power of the Word of God, the fight against passions, and the importance of spiritual guidance in the life of every Christian.pl
dc.description.abstractOpowieści pielgrzyma zostały napisane przez nieznanego autora z drugiej połowy XIX wieku. To cieszące się dużą popularnością w świecie prawosławnym dzieło jest wprowadzeniem we wschodnio-chrześcijańską duchowość hezychastyczną. Książka opowiada o pielgrzymowaniu rosyjskiego chłopa do różnych sanktuariów i monasterów na terenach Imperium Rosyjskiego. Pątnik, przy pomocy swojego starca – ojca duchowego, zgłębia tajemnicę nieustannej modlitwy. Mądrość Bożą czerpie z Pisma Świętego oraz Filokalii. Spotykając na swej drodze pielgrzymowania różne osoby, rozmawia z nimi o modlitwie, a także dzieli się własnym doświadczeniem obecności Boga. W artykule zostały przeanalizowane główne zagadnienia Opowieści pielgrzyma, a mianowicie: wprowadzenie w modlitwę Jezusową, przemieniająca moc Bożego Słowa, walka z pożądliwościami oraz znaczenie przewodnictwa duchowego w życiu każdego chrześcijanina.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjecthesychasmpl
dc.subjectthe unceasing prayerpl
dc.subjectcompunctionpl
dc.subjectthe Philokaliapl
dc.subjectthe spiritual fatherpl
dc.subjecthezychazmpl
dc.subjectnieustanna modlitwapl
dc.subjectgłęboka skruchapl
dc.subjectFilokaliapl
dc.subjectojciec duchowypl
dc.titleOpowieści pielgrzyma jako wprowadzenie w duchowość hezychastycznąpl
dc.title.alternativeThe Way of a Pilgrim as an introduction into the hesychastic spiritualitypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2021.23.01-
dc.description.Emailirenasaszko@gmail.compl
dc.description.AffiliationChmielnicki Uniwersytet Narodowy, Ukrainapl
dc.description.referencesAverincev, S. (2005). Isihazm. W: Sofiâ-Logos-Slovarʹ (s. 234-235) Kiev: Duh ì Lìtera [Аверинцев С. (2005). Исихазм. W: София-Логос-Словарь (с. 234-235) Киев: Дух і Літера].pl
dc.description.referencesBalʹtazar, G.U. fon. (2015). Varta vìri liše lûbov, (N. Komarova, Perekl.). Kiïv: Duh ì Lìtera 2015 [Бальтазар, Г.У. фон. (2015). Варта віри лише любов, (Н. Комарова, Перекл.). Київ: Дух і Літера 2015].pl
dc.description.referencesBehr-Sigel, E. (2018). Miejsce serca. Wprowadzenie w duchowość prawosławną. (A. Kocot, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBułgakow, S. (1992). Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego. (H. Paprocki, Tłum.). Białystok-Warszawa: Orthdruk-Formica.pl
dc.description.referencesCieślik, I. (2005). Starcy Pustelni Optyńskiej. Kraków: Wydawnictwo Homini.pl
dc.description.referencesCyrulski, M. (2011). Wstęp. W: Opowieści pielgrzyma. Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.pl
dc.description.referencesDrączkowski, F., Modzelewska, B. (1989). Filokalia. W: L. Beńkowski (red.) Encyklopedia Katolicka (t. V, s. 230-231). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesEvdokimov, P. (1962). Sacrement de l’Amour: le Mystère conjugal à la lumière de la Tradition orthodoxe. Paris: Editions de l ‚ Epi.pl
dc.description.referencesGuillet, J. (1994). Błogosławieństwo. (K. Romaniuk, Tłum.). W: X. Leon-Dufour (red.), Słownik teologii biblijnej (s. 78-85). Poznań: Pallotinum.pl
dc.description.referencesKlimak, Jan (2016). Drabina Raju. (W. Polanowski, Tłum.). Kęty: Wydawnictwo: Marek Derewiecki.pl
dc.description.referencesLesniewski, Ch. (2016). Clés spirituelles pour une plénitude de vie. Thérapie chrétienne au service de l’homme contemporain. (Colette Courtoy, Traduit). Nouan-le-Fuzelier: EdB.pl
dc.description.referencesLeśniewski, K. (2002). Prawosławna duchowość. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej (s. 701-713). Lublin-Kraków: Wydawnictwo „M”.pl
dc.description.referencesLeśniewski, K. (2006). „Nie potrzebują lekarza zdrowi...” Hezychastyczna metoda uzdrawiania człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.description.referencesLeśniewski, K. (2008): Opowieści pielgrzyma jako książka o wolności w Bogu. W: S. Pawłowski (red.), Różnić się w zgodzie. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Leonardowi Górce SVD z okazji 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej (s. 333–348). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesLeśniewski, K.(2008). Duchowość hezychastyczna – wczoraj i dziś. W: (H. Paprocki (red.). Wiara i poznanie: księga pamiątkowa dedykowana jego eminencji profesorowi Sawie (Hrycuniakowi) prawosławnemu metropolicie warszawskiemu i całej Polski. (78-95). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesMisijuk, W. (2014). Przewodnictwo duchowe w monastycyzmie prawosławnym. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.pl
dc.description.referencesNenarokova, M. (2005). «Otkrovennye rasskazy strannika duhovnomu svoemuotcu»: stilizaciâ v duhe romantizma W: N. Višnevskaâ, E. Saprykina (red.), Romantizm. Večnoe stranstvie (s. 290-306). Moskva: Nauka [Ненарокова, М. (2005). «Откровенные рассказы странника духовному своему отцу»: стилизация в духе романтизма W: Н. Вишневская, Е. Сапрыкина (red.), Романтизм. Вечное странствие (s. 290-306). Москва: Наука].pl
dc.description.referencesOpowieści pielgrzyma (2011). (M. Cyrulski, Tłum). Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.pl
dc.description.referencesPentkovskij, A. (2010). Kto napisal «Otkrovennye rasskazy strannika». Žurnal Mosovskoj Patriarhii, (1), 55-59 [Пентковский, А. (2010). Кто написал «Откровенные рассказы странника». Журнал Мосовской Патриархии, (1), 55-59].pl
dc.description.referencesPentkovskij, A. (2018). Istoriâ teksta i avtor «Otkrovennyh rasskazov strannika». Bogoslovskie trudy, (47-48), 343-449 [Пентковский, А. (2018). История текста и автор «Откровенных рассказов странника». Богословские Труды, (47-48), 343-449].pl
dc.description.referencesRabiej, S. (1993). Hezychazm. W: J. Walkusz (red.), Encyklopedia Katolicka (t. IV, s. 831-832). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesŠpidlík, T. (2000). Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka. (J. Dembska, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.pl
dc.description.referencesUer, K. (2009). Pravoslavna Cerkva. (N. Rogačevsʹka, Pereklad). Kiïv: Duh ì Lìtera [Уер К. (2009). Православна Церква. (Н. Рогачевська, Переклад). Київ: Дух і Літера].pl
dc.description.referencesVilken, R. L. (2015). U pošukah obliččâ Božogo. Vvedennâ u bogoslov`â rannʹoï Cerkvi. (T. Timo, Perekl.). Lʹvìv: Vidavnictvo Ukraïnsʹkogo katolicʹkogo unìversitetu [Вилкен, Р. Л. (2015). У пошуках обличчя Божого. Введення у богослов’я ранньої Церкви. (Т. Тимо, Перекл.). Львів: Видавництво Українського католицького університету].pl
dc.description.referencesWare, K. (2003). Módlcie się nieustannie: ideał ustawicznej modlitwy we wschodnim monastycyzmie (W. Misijuk, Tłum.). W: K. Leśniewski, W. Misijuk (red.), Królestwo wnętrza. (s. 113-129). Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.pl
dc.description.referencesWare, K. (2011). Milczenie w modlitwie: znaczenie hezychii (W. Misijuk, Tłum.). W: K. Leśniewski, W. Misijuk (red.), Tam skarb twój, gdzie serce twoje... (s. 125-149). Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.pl
dc.description.referencesWerbiński, I. (2013). Duchowa droga chrześcijanina odczytana w publikacji Opowieści pielgrzyma. Studia Wrocławskie, (15), s. 49-60.pl
dc.description.referencesWiseman, J. A. (2009). Historia duchowości chrześcijańskiej. (A. Wojtasik, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesYannaras, Ch. (1984). The Freedom of Morality. (E. Briere, Transl.). Crestwood NT.pl
dc.description.referencesZelinskij, V. (2008). Družba kak duhovničestvo W: K. Sigov (red.), Družba: ee formy, ispytaniâ i dary. Uspenskie čteniâ (s. 51-60). Kiïv: Duh ì Lìtera 2008 [Зелинский, В. (2008). Дружба как духовничество W: К. Сигов (ред.), Дружба: ее формы, испытания и дары. Успенские чтения (с. 51-60). Київ: Дух і Літера].pl
dc.description.volume23pl
dc.description.firstpage9pl
dc.description.lastpage17pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0003-2077-257X-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2021, T. 23

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons