REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11480
Tytuł: From Reverse Perspective to Performative Space: Gadamerian Reflections on Florensky’s Aesthetics
Autorzy: Ruta, Marcello
Słowa kluczowe: philosophy
Hans‑Georg Gadamer
Pavel Florensky
connection
subjectivity
filozofia
Paweł Florenski
podmiotowość
relacja
Data wydania: 2021
Data dodania: 20-wrz-2021
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Monastycyzm i mistycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian, red. Lilia Citko, Jarosław Ławski, Krzysztof Rutkowski, Białystok 2021, s. 95-127
Konferencja: VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia", Białystok - Supraśl, 28-29 września 2020
Abstrakt: In this paper I attempt a parallel reading of certain texts by Pavel Florensky and Hans‑Georg Gadamer, particularly, although not exclusively, Florensky’s seminal essay “Reverse Perspective”, and Gadamer’s main work Truth and Method. I do not thereby seek to establish a problematic historical‑philosophical connection between the two thinkers. I rather analyze some notions and considerations developed by both of them in order to allow the emergence of some common views, or at least of common orientations, in relation to two overarching aesthetic topics: on the one side, what can preliminarily be labelled a critique of modern aesthetics, and on the other an idea of the aesthetic experience as taking place in what I will call a performative space. While, in relation to the first point, both authors seem to adopt a Hegelian reading of modernity, characterized on the one side by an alienated subjectivity, on the other side by the reduction of the world to a collection of dead objects, the second point indicates a possible alternative to this lamentable situation, consisting in the conception of a (performative, space, where acquaintance with objects can only be achieved via participation in events. In this respect, while both authors developed their views in the course of reflection on cultural and artistic phenomena of the past (medieval visual arts and Greek tragedy respectively), they come to results which have been reached autonomously by those aesthetic approaches that are premised on the so‑called performative turn.
Afiliacja: Uniwersytet w Bernie (Szwajcaria)
Nota biograficzna: MARCELLO RUTA – dr hab., filozof, urodzony w Mediolanie. Uzyskał dyplom fortepianu w Bolonii, a tytuł mistrza fortepianu w Trieście. Kończył kursy mistrzowskie u Aleksandra Lonquicha, Bruna Canino i Johannesa Goritzkiego. Studiował filozofię najpierw w Mediolanie (licencjat), a następnie w Strasburgu (magisterium i doktorat). W 2010 roku obronił rozprawę doktorską nt. Druga droga postkantyzmu – czas i wieczność w filozofii Schopenhauera i Schellinga. Od lutego 2015 roku do stycznia 2018 był koordynatorem projektu finansowanego przez SNF Ontologia utworów muzycznych i analiza praktyk muzycznych, kierowanego przez prof. dr. Dale’a Jacquette’a (a od września 2016 roku przez prof. dr. Clausa Beisbarta). W ramach tego projektu uzyskał habilitację z filozofii w listopadzie 2017 roku. Od 2018 roku pracuje jako docent na Uniwersytecie w Bernie oraz na Uniwersytecie we Fryburgu. Wraz z Alessandrem Bertinetto jest współredaktorem mającego się niebawem ukazać The Routledge Handbook of Philosophy and Improvisation in the Arts (2022).
URI: http://hdl.handle.net/11320/11480
ISBN: 978-83-7657-406-6
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-2357-2939
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021
Występuje w kolekcji(ach):VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia", 28-29 września 2020

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Ruta_From_Reverse_Perspective_to_Performative_Space.pdf314,57 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)