REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11480
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRuta, Marcello-
dc.date.accessioned2021-09-20T05:52:43Z-
dc.date.available2021-09-20T05:52:43Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationChrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Monastycyzm i mistycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian, red. Lilia Citko, Jarosław Ławski, Krzysztof Rutkowski, Białystok 2021, s. 95-127pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-406-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11480-
dc.description.abstractIn this paper I attempt a parallel reading of certain texts by Pavel Florensky and Hans‑Georg Gadamer, particularly, although not exclusively, Florensky’s seminal essay “Reverse Perspective”, and Gadamer’s main work Truth and Method. I do not thereby seek to establish a problematic historical‑philosophical connection between the two thinkers. I rather analyze some notions and considerations developed by both of them in order to allow the emergence of some common views, or at least of common orientations, in relation to two overarching aesthetic topics: on the one side, what can preliminarily be labelled a critique of modern aesthetics, and on the other an idea of the aesthetic experience as taking place in what I will call a performative space. While, in relation to the first point, both authors seem to adopt a Hegelian reading of modernity, characterized on the one side by an alienated subjectivity, on the other side by the reduction of the world to a collection of dead objects, the second point indicates a possible alternative to this lamentable situation, consisting in the conception of a (performative, space, where acquaintance with objects can only be achieved via participation in events. In this respect, while both authors developed their views in the course of reflection on cultural and artistic phenomena of the past (medieval visual arts and Greek tragedy respectively), they come to results which have been reached autonomously by those aesthetic approaches that are premised on the so‑called performative turn.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.subjectphilosophypl
dc.subjectHans‑Georg Gadamerpl
dc.subjectPavel Florenskypl
dc.subjectconnectionpl
dc.subjectsubjectivitypl
dc.subjectfilozofiapl
dc.subjectPaweł Florenskipl
dc.subjectpodmiotowośćpl
dc.subjectrelacjapl
dc.titleFrom Reverse Perspective to Performative Space: Gadamerian Reflections on Florensky’s Aestheticspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021pl
dc.description.BiographicalnoteMARCELLO RUTA – dr hab., filozof, urodzony w Mediolanie. Uzyskał dyplom fortepianu w Bolonii, a tytuł mistrza fortepianu w Trieście. Kończył kursy mistrzowskie u Aleksandra Lonquicha, Bruna Canino i Johannesa Goritzkiego. Studiował filozofię najpierw w Mediolanie (licencjat), a następnie w Strasburgu (magisterium i doktorat). W 2010 roku obronił rozprawę doktorską nt. Druga droga postkantyzmu – czas i wieczność w filozofii Schopenhauera i Schellinga. Od lutego 2015 roku do stycznia 2018 był koordynatorem projektu finansowanego przez SNF Ontologia utworów muzycznych i analiza praktyk muzycznych, kierowanego przez prof. dr. Dale’a Jacquette’a (a od września 2016 roku przez prof. dr. Clausa Beisbarta). W ramach tego projektu uzyskał habilitację z filozofii w listopadzie 2017 roku. Od 2018 roku pracuje jako docent na Uniwersytecie w Bernie oraz na Uniwersytecie we Fryburgu. Wraz z Alessandrem Bertinetto jest współredaktorem mającego się niebawem ukazać The Routledge Handbook of Philosophy and Improvisation in the Arts (2022).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Bernie (Szwajcaria)pl
dc.description.referencesAdorno T. W., 2006, Towards a Theory of Musical Reproduction, Polity Press.pl
dc.description.referencesBenjamin W., 1968, Illuminations, Schocken.pl
dc.description.referencesBrandom R., 2019, A Spirit of Trust: A Reading of Hegel’s Phenomenology, Harvard University Press.pl
dc.description.referencesChernyak L., 1988, The Theme of Language in the Works of P. A. Florenskii and in the Hermeneutics of H.-G. Gadamer, “Studies in Soviet Thought”, Vol. 36, No. 3, p. 203–220.pl
dc.description.referencesDanuser H., 1994, Interpretation, [in:] Musik in Geschichte und Gegenwart, Bärenreiter.pl
dc.description.referencesFischer‑Lichte E., 2008, The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics, Routledge.pl
dc.description.referencesFlorensky P., 2002, Beyond Vision – Essays on the Perception of Art (ed. by N. Misler), Reaktion Books.pl
dc.description.referencesFlorensky P., 2016, La filosofia del culto, San Paolo.pl
dc.description.referencesGadamer H.-G., 2004, Truth and Method, Continuum.pl
dc.description.referencesGethmann‑Siefert A., 2005, Einführung in Hegels Ästhetik, UTB.pl
dc.description.referencesHabermas J., 1987, The Philosophical Discourse of Modernity, MIT Press.pl
dc.description.referencesHaney F., 2001, Pavel Florenskij und Kant – eine wichtige Seite der russischen Kant­‑Rezeption, „Kant‑Studien“, Bd. 92, p. 81–103.pl
dc.description.referencesHegel G. W.F., 1975, Aeshtetics: Lectures of Fine Arts, 2 Vol., Clarendon Press.pl
dc.description.referencesHutchings S. C., 1991, Making Sense of the Sensual in Pavel Florenskii’s Aesthetics: The Dialectics of Finite Being, “Slavic Review”, Vol. 58, No. 1, p. 96–116.pl
dc.description.referencesLukács G., 1971, History and Class Consciousness: Studies in Marxist Dialectics, MIT Press.pl
dc.description.referencesMakkreel R., 1975, Dilthey: Philosopher of the Human Studies, Princeton University Press.pl
dc.description.referencesMenke Ch., 2002, Wahrnemung, Tätigkeit, Selbstreflexion: Zu Genese und Dialektik der Ästhetik, [in:] Falsche Gegensätze, ed. A. Kern, R. Sonderegger, Suhrkamp, p. 19–48.pl
dc.description.referencesMisler N., 2002, Pavel Florensky as Art Historian, [in:] P. Florensky, Beyond Vision – Essays on the Perception of Art (ed. by N. Misler), Reaktion Books, p. 29–93.pl
dc.description.referencesMorrison S., 2019, Russian Opera and the Symbolist Movement, University of California Press.pl
dc.description.referencesRussell B., 2019, The Problems of Philosophy, Dover.pl
dc.description.referencesRuta M., 2019, Hermeneutics and the Performative Turn: The Unfruitfulness of a Comple mentary Characterisation, “Proceedings of the European Society for Aesthetics”, Vol. 10, p. 557–597.pl
dc.description.firstpage95pl
dc.description.lastpage127pl
dc.identifier.citation2Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Monastycyzm i mistycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian, red. Lilia Citko, Jarosław Ławski, Krzysztof Rutkowskipl
dc.conferenceVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia", Białystok - Supraśl, 28-29 września 2020pl
dc.identifier.orcid0000-0002-2357-2939-
Występuje w kolekcji(ach):VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia", 28-29 września 2020

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Ruta_From_Reverse_Perspective_to_Performative_Space.pdf314,57 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)