REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11469
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAdamski, Tomasz-
dc.contributor.authorArcimowicz, Krzysztof-
dc.contributor.authorCitko, Katarzyna-
dc.contributor.authorKępa, Ewa-
dc.date.accessioned2021-09-15T12:25:40Z-
dc.date.available2021-09-15T12:25:40Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-83-64109-41-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11469-
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Vedapl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectfilmpl
dc.subjectserialpl
dc.subjectPolskapl
dc.subjectStany Zjednoczonepl
dc.subjectSzwecjapl
dc.subjectMeksykpl
dc.titleŚwiat wartości i jego reprezentacje we współczesnych filmach i serialachpl
dc.typeBookpl
dc.rights.holderCopyright © by Tomasz Adamski, Krzysztof Arcimowicz, Katarzyna Citko, Ewa Kępa, Warszawa 2018pl
dc.description.BiographicalnoteTOMASZ ADAMSKI - dr nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa (filmoznawca), zatrudniony na stanowisku adiunkta w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe związane są z filmoznawstwem ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii skandynawskiej. Jest autorem wielu artykułów naukowych związanych z tematyką filmoznawczą. Współautor książki Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne (2015). Reżyser wielu filmów dokumentalnych, kurator licznych pokazów filmowych w Polsce i za granicą.pl
dc.description.BiographicalnoteKRZYSZTOF ARCIMOWICZ - dr hab. nauk społecznych w zakresie socjologii, zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadził zajęcia z zakresu studiów nad męskością (men's studies) na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Brał udział w międzynarodowym projekcie badawczo-wdrożeniowym Elastyczny Pracownik - Partnerska Rodzina (The Flexible Worker - The Partnership Family) realizowanym w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Unii Europejskiej EQUAL. Uczestniczył także w projekcie badawczym "Rodziny z wyboru w Polsce" finansowanym ze środków budżetowych na naukę (grant "Idea Plus"). Opublikował dwie książki Obraz mężczyzny w polskich mediach (Gdańsk 2003) oraz Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach (Warszawa 2013). Jest autorem ponad 50 artykułów naukowych oraz kilku o charakterze popularnonaukowym w języku polskim, a także angielskim, niemieckim i rosyjskim. Jego artykuły ukazały się w pracach zwartych oraz periodykach, między innymi w "Studiach Socjologicznych", "Kulturze i Społeczeństwie", "Studiach Humanistycznych AGH", "Czasie Kultury", "Roczniku Lubuskim", "Kwartalniku Pedagogicznym", " Foli i Sociologica. Acta Universitatis Lodziensis", "Jahrbuch Polen", "Creativity. Theories - Research - Applications". Jego obecne zainteresowania badawcze są w największym stopniu związane z socjologią kultury, antropologią mediów, socjologią płci oraz analizą dyskursu.pl
dc.description.BiographicalnoteEWA KATARZYNA CITKO - dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (filmoznawstwa), zatrudniona na etacie profesora Uniwersytetu w Białymstoku. Pracuje w Zakładzie Kulturoznawstwa jako kierownik zespołu. Stypendystka AECI, programu przyznawanego przez hiszpańskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Ministerio de Asuntes Exteriores en Espaiia) - środki w ramach "Becas MAE-AECI 2003-2004" na miesięczną kwerendę pobytową na Universidad Autónoma de Madrid. Jest autorką i współautorką 5 książek, w tym monografii o filmowej twórczości Pedra Almodóvara Filmowy świat Pedra Almodóvara. Universum emocji, Trans Humana, Białystok 2007, a także ponad 50 artykułów naukowych w języku polskim, hiszpańskim i angielskim. Jest wiceprezesem Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych oraz członkiem Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Pełni funkcję członka Komitetu Naukowego anglojęzycznego czasopisma "Creativity". Jej zainteresowania badawcze związane są z kinem hiszpańskim, meksykańskim i latynoskim, a także z problematyką wartości w kulturze współczesnej.pl
dc.description.BiographicalnoteEWA KĘPA - dr nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadziła zajęcia w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Zajmuje się interdyscyplinarnymi studiami nad kulturą współczesną ze szczególnym uwzględnieniem problematyki gender studies. W swoich badaniach odkrywa znaczenia zapisane w praktykach codzienności. Od niedawna zajmuje się również auto etnografią. Należy do zarządu Polskiego Stowarzyszenia Strategii Twórczych. Jest redaktorem "Czasopisma Naukowego Instytutu Studiów Kobiecych". Autorka książki Historie wydobyte z cienia. Autobiograficzne relacje starszych kobiet (2012) oraz wielu artykułów naukowych. Publikowała między innymi w "Kwartalniku Pedagogicznym", "Przeglądzie Kulturoznawczym" i "Kulturze Współczesnej".pl
dc.description.AffiliationTOMASZ ADAMSKI - Instytut Studiów Kulturowych Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationKRZYSZTOF ARCIMOWICZ - Instytut Studiów Kulturowych Uniwersytet w Białymstoku-
dc.description.AffiliationEWA KATARZYNA CITKO - Instytut Studiów Kulturowych Uniwersytet w Białymstoku-
dc.description.AffiliationEWA KĘPA - Instytut Studiów Kulturowych Uniwersytet w Białymstoku-
dc.description.referencesAllen R. c., Introduction, [w:] R. C. Allen (red.), To Be Continued ... : Soap Operas Around the World, Routledge, London-New York 1995.pl
dc.description.referencesAllen R. C. (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, przeł. E. Stawowczyk, Wydawnictwo Szumacher Kielce 1998.pl
dc.description.referencesAltman R., Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesArcimowicz K, Antybohaterowie neoseriali - gra (z) wartościami, "Ars Inter Culturas" 2016, nr 5.pl
dc.description.referencesArcimowicz K, Determinants oj the Content and Creation oj Modern Tele vision Series Selected Issues, "Creativity. Theories - Research - Applica tions" 2016, nr 3(1).pl
dc.description.referencesArcimowicz K, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesArcimowicz K, Męskość hegemoniczna i granice dyskursu w serialu "Breaking Bad", [w:] D. Bruszewska-Przytuła i inni (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Instytut Polonistyki i Logopedii UWM w Olsztynie, Olsztyn 2017.pl
dc.description.referencesArcimowicz K, Obraz kondycji współczesnego człowieka i społeczeństwa w nowej generacji seriali telewizyjnych, "Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych" 2016, t. XXVIII/2.pl
dc.description.referencesArvas P., Nestingen A., Scandinavian Crime Fiction, University of Wales Press, Cardiff 2011.pl
dc.description.referencesAvina R., Una mirada insólita. Temas y generos del cine mexicano, Oceano, Mexico 2004.pl
dc.description.referencesAyala Blanco J., La aventura del cine mexicano: En la epoca de oro y despues, Grijalbo, Mexico 1997.pl
dc.description.referencesLarsson S., Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, przeł. B. Walczak-Larssan, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesButler J., Television. Critical Methods and Applications, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey-London 2007.pl
dc.description.referencesListonosz zawsze dzwoni dwa razy (The Postman Always Rings Twice), reż. Bob Rafelson, Stany Zjednoczone (1981)pl
dc.description.referencesLos Bastardos, reż. Amat Escalante, Francja, Meksyk, Stany Zjednoczone (2008)pl
dc.description.referencesŁowca androidów (Blade Runner), reż. Ridley Scott, Stany Zjednoczone (1982)pl
dc.description.referencesJabłońska B., Władza i wiedza w krytycznych studiach nad dyskursem - szkic teoretyczny, "Studia Socjologiczne" 2012, nr 1.pl
dc.description.referencesMillenium: Mężczyźni, którzy nienawidzq kobiet (Man som hatar kvinnor), reż. Niels Arden Oplev, Dania, Niemcy, Norwegia, Szwecja (2009)pl
dc.description.referencesMillenium: Dziewczyna, która igrała z ogniem (Flickan som lek te med el den), reż. Daniel Alfredson, Dania, Niemcy, Szwecja (2009)pl
dc.description.referencesSyska R., Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo Avalon, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesBauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesBiernat R., Zachowania dewiacyjne młodzieży w kontekście dysjunkcji i patologii życia rodzinnego, "Społeczeństwo. Edukacja. Język", 2005, t. 3.pl
dc.description.referencesBauman Z., Sztuka życia, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesMillenium: Zamek z piasku, który runął (Luftslottet som spriingdes), reż. Daniel Alfredson, Dania, Niemcy, Szwecja (2009)pl
dc.description.referencesMój tata Maciek, reż. Małgorzata Szumowska, Polska (2005)pl
dc.description.referencesNieoswojeni (La región salvaje), reż. Amat Escalante, Dania, Francja, Meksyk, Niemcy, Norwegia (2016)pl
dc.description.referencesOjciec [w:] Solidarność, Solidarność, reż. Małgorzata Szumowska, Polska (2005)pl
dc.description.referencesLarsson S., Dziewczyna, która igrała z ogniem, przeł. P. Rosińska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesObce ciało, reż. Krzysztof Zanussi, Polska, Rosja, Włochy (2014)pl
dc.description.referencesJanicka B., Ścinki. Baba z wozu, "Kino" 2002, nr 11.pl
dc.description.referencesCampbell J., Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem, oprac. B. S. Folwers, przeł. L Kania, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesObce niebo, reż. Dariusz Gajewski, Polska, Szwecja (2015)pl
dc.description.references"Breaking Bad" Creator Vince Gilligan Answers Fan Questions, AMC, 18 października 2013: http://www.amc.com/shows/breaking-bad/talk/2013/10/breaking-bad-creator-vince-gilligan-answers-fan-questions-part-ipl
dc.description.referencesBarwy szczęścia, scen. Ilona Łepkowska, reż. Jakub Skoczeń i inni, Polska (2007-)pl
dc.description.referencesPlac Zbawiciela, reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, Polska (2006)pl
dc.description.referencesPokój szybkich randek, reż. Anna Maliszewska, Polska (2007)pl
dc.description.referencesM jak miłość, scen. Ilona Łepkowska i inni, reż. P. Wereśniak i inni, Polska (2000-)pl
dc.description.referencesSyska R., Nostalgia za Tarkowskim. Kino Carlosa Reygadasa i Aleksandra Sokurowa, [w:] L A. NDiaye, M. Sokołowski (red.), Strefa filmu. Kino Andrieja Tarkowskiego, Toruń 2013.pl
dc.description.referencesPora umierać, reż. Dorota Kędzierzawska, Polska (2007)pl
dc.description.referencesPost tenebras lux, reż. Carlos Reygadas, Francja, Holandia, Meksyk, Niemcy (2012)pl
dc.description.referencesPrzywiązani (Amarrados), reż. Amat Escalante, Meksyk (2002)pl
dc.description.referencesSokół maltański (The Maltese Falcon), reż. John Huston, Stany Zjednoczone (1941)pl
dc.description.referencesJohansson Robinowitz c., Werner Carr L., Modern-Day Vikings: A Practical Guide to Interacting with the Swedes, Intercultural Press, Boston-London 2009.pl
dc.description.referencesCarlos Reygadas, wywiad, zapis audiowizualny, 2012: http://ianpelczar.Blogspot. com/2012/07/carlos-reygadas-wywiad.htmlpl
dc.description.referencesSponsoring, reż. Małgorzata Szumowska, Francja, Niemcy, Polska (2012)pl
dc.description.referencesHas-Tokarz A., Kategoria "gatunku" i "formuły" w refleksji teoretyków literatury, filmu i mediów: korespondencje i transpozycje, " Folia Bibliologica" 2008, t. L.pl
dc.description.referencesLarsson S., Zamek z piasku, który runął, przeł. A. Rosenau, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesSzybki cash (Snabba Cash), reż. Daniel Espinosa, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja (2006)pl
dc.description.referencesSzybki cash II (Snabba Cash II), reż. Babak Najafi, Szwecja (2012)pl
dc.description.referencesCantor M. G., Pingree S., Opera mydlana, "Dialog" 1997, nr 4.pl
dc.description.referencesMost nad Sundem (Bron/Broen), scen. Mans Marlind, reż. Henrik Georgsson i inni, Szwecja, Dania, Niemcy (2011-)pl
dc.description.referencesSzybki cash III (Livet deluxe), reż. Jens Jonsson, Szwecja (2013)pl
dc.description.referencesSyska R., Panorama kontekstów amerykańskiego noir, "Studia Filmoznawcze" 2010, nr 31.pl
dc.description.referencesTatarak, reż. Andrzej Wajda, Polska (2009)pl
dc.description.referencesCeglińska P., Rekordowa liczba nielegalnych pobrań siódmego sezonu "Gry o tron". Te liczby was zaskoczą" Wp.pl, 7 września 2017: https://teleshow.wp.pl/rekordowa-liczba-nielegalnych-pobran-siodmego-sezonu-gry-o-tron-te-liczby-was-zaskocza-6163559972480641apl
dc.description.referencesCarr J. D., Tabakiera cesarza, przeł. K. Tomorowicz, Czytelnik, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesSzlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesBeck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesMr. Robot, scen. Sam Esmail i inni, reż. Niels Arden Oplev i inni, Stany Zjednoczone (2015-)pl
dc.description.referencesNa dobre i na złe, scen. Ilona Łepkowska i inni, reż. Maciej Dejczer i inni, Polska (1999-)pl
dc.description.referencesNa wspólnej, scen. Bartosz Wierzbięta i inni, reż. F. Zybler i inni, Polska (2003-)pl
dc.description.referencesSamo życie, scen. Maria Ciunelis i inni, reż. W. Nowak i inni, Polska (2002-2010)pl
dc.description.referencesSecret City, scen. Belinda Chayko i inni, reż. Emma Freeman i inni, Australia (2016-)pl
dc.description.referencesŁaciak B., Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych. Prezentacje i odbiór, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesPietrasik Z., Samotna kobieta, Polityka.pl, 30 września 2011: http://www.polityka. pl/tygodnikpolityka/kul tura/film/ 1519 796, 1,recenzj a-filmu-krez-leszek-dawid.readpl
dc.description.referencesCervantes P. M., La Evolución de la Sociedad y los Valores de Mexico, Instituto de Investigaciones Estrategicas de la Armada de Mexico, 30 maja 2017: http://www.cesnav.edu.mx/ININVESTAM/docs/docs_ opinion/do_14-17.pdfpl
dc.description.referencesThe Bridge: Na granicy (The Bridge), scen. Meredith Stiehm i inni, reż. Gerardo Naranjo i inni, Stany Zjednoczone (2013-2014)pl
dc.description.referencesKrzyżanowski M., The Discursive Construction of European Identities, Peter Lang, Frankfurt am Main 2010.pl
dc.description.referencesThe Killing (Dochodzenie), scen. Veena Sud i inni, reż. Patty Jenkins i inni, Stany Zjednoczone, Kanada (2011-2014)pl
dc.description.referencesRenzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, przeł. A. Gromkowska-Melosik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesJohnston C., Kino kobiece jako kino buntu, przeł. A. Helman, "Film na Świecie" 1991, nr 384.pl
dc.description.referencesTop of the Lake, scen. Jane Campion i inni, reż. Jane Campion i inni, Australia, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania (2013-)pl
dc.description.referencesTrawka (Weeds), scen. Jenji Kohan i inni, reż. Lee Rose i inni, Stany Zjednoczone (2005-2012)pl
dc.description.referencesTrue Detectiv, scen. Nic Pizzolatto i inni, reż. Cary Fukunaga i inni, Stany Zjednoczone (2014-)pl
dc.description.referencesCarr J. D., Tajemnica Marie Stevens, przeł. L Ciechanowska-Sudymont, J. S. Zaus, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesTunnel, scen. Olivier Kohn i inni, reż. Udayan Prasad i inni, Francja, Wielka Brytania (2013-)pl
dc.description.referencesDr House (House), scen. Peter Blake i inni, reż. K. Gordon i inni, Stany Zjednoczone(2004-2012)pl
dc.description.referencesWallander, scen. H. Mankell i inni, reż. Kathrine Windfeld i inni, Szwecja (2005-2013)pl
dc.description.referencesZadzwoń do Saula (Better call Saul), scen. Vince Gilligan i inni, reż. Vince Gilligan i inni, Stany Zjednoczone (2015-)pl
dc.description.referencesPolsat Watch: http://polsatwatch.blox.pl/html/1310721,262146,21.html?489945pl
dc.description.referencesCarroll N., Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.pl
dc.description.referencesRodewald M., Indywidualizm amerykański na tle innych społeczeństw zachodnich, "Język, Komunikacja, Informacja" 2009, nr 4.pl
dc.description.referencesŁaciak B., Obraz rodziny w polskich serialach obyczajowych, [w:] J. Izdebska (red.), Media elektroniczne kreujące obraz rodziny i dziecka, Trans-Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesJulia D., Słownik filozofii, przeł. K. Jarosz, Wydawnictwo Książnica, Katowice 1984.pl
dc.description.referencesSzczepaniak M., Wstęp: Fragmenty dyskursów miłosnych, czyli miłość niejedno ma imię, [w:] M. Szczepaniak (red.), Miłość we współczesnych tekstach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010.pl
dc.description.referencesCastrejón Diez J., La politica segun los Mexicanos, Oceano, Mexico 1995.pl
dc.description.referencesCegiełkówna L, Spragnione obecności, "Kino" 2016, nr 9 .pl
dc.description.referencesCzubakowska S., Jakby na nich nie spojrzeć - legalni. Serwis CDA.pl i kulisy działania polskiego YouTube, Dziennik.pl., 1 listopada 2015: http://technologia. dziennik.pl/internet/artykuly/504361,cda-pl-skad-sie-wzialserwis-z-filmami-i-grami-cda-pl.htmlpl
dc.description.referencesCitko K, "Bitwa w niebie", czyli marzenia meksykańskiego szofera, [w:] W. J. Burszta, A. Kisielewski (red.), Kultura pragnień i horyzonty neoliberalizmu, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015.pl
dc.description.referencesCitko K, Sacrum i profanum w kinie Carlosa Reygadasa, [w:] M. Sokołowski (red.), Blask religii. Media w poszukiwaniu sacrum i autorytetów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.pl
dc.description.referencesConnell R. W., Masculinities, University of California Press, Berkeley-Los Angeles 2005.pl
dc.description.referencesDarska B., To nas pociąga: o serialowych antybohaterach, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2012.pl
dc.description.referencesDeleuze G., Kino 1. Obraz-ruch, 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.pl
dc.description.referencesSalwa O., Zbliżenia, "Kino" 2014, nr 10.pl
dc.description.referencesPopielecki J., Prawda i wyzwanie, Filmweb.pl, 28 sierpnia 2014: http://www.Filmweb.pl/review/Prawda+i+wyzwanie-16229pl
dc.description.referencesDijk van T., Badania nad dyskursem, [w:] T. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. G. Grochowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesW sypialni, reż. Tomasz Wasilewski, Polska (2012)pl
dc.description.referencesDijk van T., Kontekstualizacja w dyskursie parlamentarnym. Aznar, Irak i pragmatyka kłamania, [w:] A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesCztery kobiety w różnym wieku, portal Stowarzyszenia Filmowców Polskich sfp.org.pl, 12 listopada 2013: https://www.sfp.org.pl/wydarze nia,91 ,17426,1, l ,Cztery-kobiet y-w roznym -wieku.htmlpl
dc.description.referencesDuch-Krzystoszek D., Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesSzczepański T., Skandynawowie, [w:] T. Lubelski i inni (red.), Historia kina. Kino klasyczne t. 2, Universitas, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesŁuczaj K, Zmieniająca się rodzina w zmieniającym się serialu, "InterAlia. Pismo Poświęcone Studiom Queer" 2013, nr 8.pl
dc.description.referencesDukaj J., Serial zamiast powieści, "Filmowy. Magazyn do Czytania" 2012, nr 11.pl
dc.description.referencesEncyklopedia socjologii, t. 2, H. Domański i inni (red.), oprac. A. Kojder, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesFairclough N., Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research, Routledge, London 2003.pl
dc.description.referencesSamsel-Chojnacka M., Szwedzka powieść kryminalna jako literatura społecznie zaangażowana, "Studia Humanistyczne AGH" 2001, t. 10(1).pl
dc.description.referencesFairclough N., Duszak A., Wstęp. Krytyczna analiza dyskursu - nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych, [w:] A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesForshaw B., Death in a Cold Climate, Palgrave Macmillan, UK 2012.pl
dc.description.referencesBrezinka W., Wychowywać dzisiaj: zarys problematyki, przeł. H. Machoń, WAM, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesKurzępa J., Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2001.pl
dc.description.referencesLapidus J., Szybki cash, przeł. M. Kalinowski, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008 .pl
dc.description.referencesFiliciak M., Giza B., Wstęp, [w:] M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesFiske J., Television Culture, Routledge, London-New York 1987.pl
dc.description.referencesFiske J., Brytyjskie badania kulturowe, [w:] R. C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, przeł. E. Stawowczyk, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998.pl
dc.description.referencesFleischer M., Ideologia - jej funkcje komunikacyjne i kognitywne, [w:] I. Kamińska-Szmaj, T. Piekota, M. Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.pl
dc.description.referencesSzeremeta K., Ewolucja antybohatera na przykładzie trzech współczesnych seriali: "Trawka", "Breaking Bad", "Penoza", [w:] D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, Instytut Filologii Polskiej UWM, Olsztyn 2014.pl
dc.description.referencesForshaw B., Nordic Noir. The Pocket Essential Guide to Scandinavian Crime Fiction. Film and TV, Oldcastle Books, Chicago 2013.pl
dc.description.referencesSamsel-Chojnacka M., Trylogia Millenium Stiega Larssona, [w:] T. Szczepański (red.), Od Ibsena do Aho. Filmowe adaptacje literatury skandynawskiej, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015.pl
dc.description.referencesMajewski L., Pejzaż intymny. Rozmowy autobiograficzne o świecie i sztuce, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2017.pl
dc.description.referencesFromm E., O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesHofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, przeł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesGiddens A., Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesGiddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesKaapa P., Gustafsson T., Nordic Genre Film: Smali Nation Film Cultures in the Global Market, Wydawnictwo Edinburgh University Press, Edinburgh 2015.pl
dc.description.referencesRacięski B., Niech żyje Meksyk. Kino Amata Escalante, "EKRANy" 2014, nr 1: https://ecitydoc.com/download/bolesaw-raciski-niech-y je-meksyk-kino-amata_pdfpl
dc.description.referencesGiddens A., Socjologia, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesGodzic W, Telewizja i jej gatunki. Po "Wielkim Bracie", Universitas, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesGołaszewska M., Zarys estetyki: problematyka, metody, teorie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesGrabowski M. (wybór i red.), O miłości. Antologia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1998.pl
dc.description.referencesScheler M., Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, przeł. S. Czerniak, A. Węgrzecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesGramsci A., Listy z więzienia, przeł. M. Brahmer, Czytelnik, Warszawa 1951.pl
dc.description.referencesPoe E. A., Zabójstwo przy Rue Morgue i inne opowiadania, przeł. R. Dębski, Tradycja, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesSzkudlarek T., Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, "Socjologia Wychowania" Toruń 1997, t. XIII, z. 317.pl
dc.description.referencesGramsci A., Pisma wybrane, t. 1, przeł. B. Sieroszewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1961.pl
dc.description.referencesGreer G., Zmiana - kobiety i menopauza, przeł. M. Godlewska, Wydawnictwo Amber, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesBałaga M., "Jestem anonimowy i samotny". »Mr. Robot« i próba diagnozy społecznej, [w:] D. Bruszewska-Przytuła i inni (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Instytut Polonistyki i Logopedii UWM w Olsztynie, Olsztyn 2017.pl
dc.description.referencesKaja E., Amerykańskie seriale typu "post-soap opera" - nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji, "Kultura i Edukacja" 2014, nr2.pl
dc.description.referencesHalawa M., Życie codzienne z telewizorem, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesRacięski B., Współczesne kino meksykańskie, "EKRANy" 2015, nr 5: http://ekrany.org .pl/kino_ wspolczesne/wspolczesne-kino-meksykanskie/pl
dc.description.referencesHall S., Serial telewizyjny albo obłaskawianie świata (kilka wstępnych uwag krytycznych), "Przekazy i Opinie" 1979, nr 2.pl
dc.description.referencesMankell H., Morderca bez twarzy, przeł. A. Marciniakówna, Wydawnictwo W. A. B., Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesSzumowska M., Małgośka Szumowska: Sponsoring, Kinoswiat.pl, 16 lutego 2012: https://www.youtube.com/watch?v=RVEvH1N_OOkpl
dc.description.referencesLapidus J., Zimna stal, przeł. M. Kalinowski, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKaplan Ann E., Kobiety, kino, opór: zmiana paradygmatów, przeł. M. Radkiewicz, [w:] M. Radkiewicz [w:] Gender. Konteksty, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesKatechizm Kościoła Katolickiego, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1994.pl
dc.description.referencesKimmel M., The Gendered Society, Oxford University Press, Oxford-New York 2000.pl
dc.description.referencesKempna-Pieniążek M., Neo-Noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.pl
dc.description.referencesKisielewska A., Polskie tele-sagi - mitologie rodzinności, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesSzlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.pl
dc.description.referencesWarsaw by night, reż. Natalia Koryncka-Gruz, Polska (2014)pl
dc.description.referencesKisielewska A., Serial telewizyjny jako forma mitologizacji kultury, [w:] A. Kisielewska (red.), Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesStorey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. J. Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesKołakowski L., Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994.pl
dc.description.referencesEichner S., Mikos L., The Export oj Nordic Stories. The International Success oj Scandinavian TV Drama Series, "Nordicom Information" 2016, nr 38 (2): http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/nordicom-information_38_2016_2_17-21.pdfpl
dc.description.referencesSchrader P., Uwagi o filmie noir, "Studia Filmoznawcze" 2010, nr 31.pl
dc.description.referencesKonecki K., Odczarowanie świata dotyczy także miłości, [w:] K. Doktór, K. Konecki, W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), Praca - Gospodarka - Społeczeństwo, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.pl
dc.description.referencesKos-Krauze J., Krauze K. (w rozmowie z M. Felis i P. T. Felisem), Nasz plac Zbawiciela, "Gazeta Wyborcza. Duży Format" 09.10.2006, nr 40.pl
dc.description.referencesKościewicz D., Kulturowe wartości szwedzkiego państwa dobrobytu w świetle wybranych typologii kultury, "Społeczeństwo i Ekonomia" 2014, nr 2.pl
dc.description.referencesMankell H., Psy z Rygi, przeł. G. Ludvigsson, Wydawnictwo W. A. B., Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesKościewicz D., Idea solidarności i równości społecznej jako podstawa szwedzkiego modelu państwa dobrobytu - na przykładzie systemu emerytalnego i rynku pracy, "Nauki Społeczne" 2012, nr 2(6).pl
dc.description.referencesKotowska M., "Galerianki" nowa forma prostytucji dziecięcej czy nowy styl życia?, [w:] G. Kędzierska, W. Pływaczewski (red.), Kryminologia wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2010.pl
dc.description.referencesKrzyżanowska N., Wokół koncepcji demokracji. Parytet płci w świetle polskiego dyskursu prasowego, "Studia Socjologiczne" 2012, nr 1.pl
dc.description.referencesZbliżenia, reż. Magdalena Piekorz, Polska (2014)pl
dc.description.referencesMarai S., Nagłe wezwanie, [w:] S. Marai, Magia, tłum. I. Makarewicz, Czytelnik, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesEncuesta Nacional de Valores en Juventud 2012, Universidad Nacional Autónoma de Mexico, 2012: http://historico.juridicas.unam.mx/invest/areas/opinion/ envaj/pl
dc.description.referencesSzpakowska M., Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesShaw K., Men Who Hate Women: Masculinities, Violence and the Gender Politics ofNordic Noir, "International Journal ofHumanities and CulturaI Studies" 2015, vol. 2.pl
dc.description.referencesRatuszniak B., "M jak miłość" zarobiło 570 milionów złotych, Wirtualnemedia.pl, 2 stycznia 2010: http://media2.pl/media/58921-m-jak-milosc-zarobilo-570-mln-zlotych. htmlpl
dc.description.referencesMariański J., Wolność jako wartość społeczna i moralna, [w:] Daszykowska J., Rewera M. (red.), Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesMariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesMarklund E., Zamachowiec, przeł. P. Pollak, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesMatuszewski B., Nowe źródło historii. Ożywiona fotografia: czym jest, czym być powinna, Filmoteka Narodowa, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesMay R., Błaganie o mit, przeł. B. Moderska, T. Zysk, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.pl
dc.description.referencesMay R., Miłość i wola, przeł. H. i P. Śpiewakowie, Wydawnictwo Rebis, Poznań 1993.pl
dc.description.referencesBarker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesFlanagan M., Towards an Aesthetic of Slo w in Contemporary Cinema, 16:9dk: http://www.16-9.dk/2008-11/side11_inenglish.htmpl
dc.description.referencesZbłąkany pies (Nora inu), reż. Akira Kurosawa, Japonia (1949)pl
dc.description.referencesMazierska E., Ostrowska E., Women in Polish Cinema, Berghahn Press, Oxford-New York 2006.pl
dc.description.referencesHelman A., Wprowadzenie, [w:] G. Stachówna (red.), I film stworzył kobietę, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesMcQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesMerton T., Nikt nie jest samotną wyspą, przeł. M. Morstin-Górska, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2008.pl
dc.description.referencesRosling H., No su ch thing as Swedish values, portal The Local Client Studio, 13 maja 2015: https://www.thelocaLse/20150513/hans-rosling-im-an--ambassador-for-the-world-in-sweden -connectsweden -tlccupl
dc.description.referencesSztompka P., Kulturowe imponderabilia szybkich zmian społecznych. Zaufanie, lojalność, solidarność, "Studia Socjologiczne" 1997, nr 4.pl
dc.description.referencesMill J. S., Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska, A. Kurlandzka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesMolęda K., Szwedzi. Ciepło na północy, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesMorawiec J., Sagi islandzkie. Zarys dziejów literatury staronordyckiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesGusin M., Dwie koncepcje pragnienia: Lacan, Deleuze, Guattari, Tungpo land.org, 2006: http://www.jungpoland.org/pl/zbior-tekstow/dwie-koncepcje-pragnienia -lacan -deleuze-gu attari.htmlpl
dc.description.referencesMorawski S., Niewdzięczne rysowanie mapy. .. O postmodernizmie i kryzysie kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999.pl
dc.description.referencesMorley D., Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł. J. Mach, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesLaska K, Wokół kina gatunków, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesSyska R., Slow-czas, slow-cinema. Warstwa temporalna współczesnego neomodernizmu, "Media Kultura - Komunikacja Społeczna" 2014, nr 3.pl
dc.description.referencesMulvey L., Przyjemność wzrokowa i kino narracyjne, przeł. J. Mach, [w:] L. Mulvey, Do uraty wzroku. Wybór tekstów, K. Kuc, L. Thompson (red.), Korporacja Ha!art & Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesNacher A., Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesBartmańska J., Miłość. W krainie schorowanych pragnień, [w:] T. Lubelski (red.), Odwiecznie od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesNewcomb H. M., Hirsch P. M., Telewizja jako forum kultury, przeł. J. Mach, [w:] A. Gwóźdź (wybór, wstęp i opracowanie), Pejzaże audiowizualne: telewizja, wideo, komputer, Universitas, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesSondaż: Polacy zapominają o tradycyjnych wartościach, Nesweek.pl, 23 listopada 2010: http://www.newsweek.pl/polska/sondaz-polacy-zapominaja-o-tradycyjnych-wartosciach,68444,1,1.htmlpl
dc.description.referencesNiemczyńska A., Dr House - demaskator amerykańskiej "kultury cynizmu", [w:] M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesBogunia-Borowska M., Dyskursy miłości w kinie polskim lat 1989-2009, [w:] M. Szczepaniak (red.), Miłość we współczesnych tekstach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010.pl
dc.description.referencesTalarczyk-Gubała M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2013.pl
dc.description.referencesNijakowski L. M., Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, [w:] A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesNowicki P., Co to jest telenowela, Biblioteka Laboratorium Reportażu, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesOglądalność polskich i zagranicznych seriali TVP1, TVP2, Polsat, TVN we wrześniu, październiku, listopadzie 2009 ze szczególnym uwzględnieniem nowości jesiennej ramówki, Biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Departament Programowy, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesSjowall M., Wahloo P., Roseanna, przeł. H. Thylwe, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesZjawa (The Revenant), reż. Alejandro Gonzales Inarritu, Hongkong, Stany Zjednoczone, Tajwan (2015)pl
dc.description.referencesOlechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Wydawnictwo Graffiti BC, Toruń 1997.pl
dc.description.referencesParanagmi P. A, Mexican Cinema, Londres/Mexico: British Film Institute, 1995.pl
dc.description.referencesPawluczuk W., Miłość ponowoczesna. Trzy wykłady o ponowoczesności i mitonemach miłości, Oficyna Wydawnicza STOPKA, Łomża 2005.pl
dc.description.referencesPeacock S., Swedish Crime Fiction. Novel. Film. Television, Manchester University Press, Manchester 2014.pl
dc.description.referencesHernandez Hernandez A. i inni, Red de Investigadores del Fenómeni Religios en Mexico, 2016: http://www.rifrem.mx/?publicacion=encuesta-nacional- en -mexico -sobre-creenci as-y -practicas-religiosaspl
dc.description.referencesPierre P., Stockholms - detektiven: detektivroman utgiven med kommentarer och bildgalleri, Lokalhistoriska sallskapet i norra Sodermanland, 2007.pl
dc.description.referencesStaszczyszyn B., Niewidziane - kobiety polskiego kina, Culture.pl, 27 września 2016: http://culture.pl/pl/artykul/niewidzialne-kobiety-polskiego-kinapl
dc.description.referencesBauman Z., Ponowoczesność, [w:] B. Slachta (red.), Słownik społeczny, WAM, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesPierson D., Breaking Neoliberal? Contemporary Neoliberal Discourses and Policies in AMC's "Breaking Bad", [w:] D. Pierson (red.), Critical Essays on the Contexts, Politics, Style, and the Reception of the Television Series, Lexington Books, Lanham 2014.pl
dc.description.referencesKubiak A. E., New Age: religia ery konsumpcji, [w:] M. Kempny, K. Kiciński, E. Zakrzewska (red.), Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury, Uniwersytet Warszawski ISNS, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesSjowall M., Wahloo P., Ludzie przemocy, przeł. E. Chmielewska-Tomczak, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesPiotrowska A., W stronę światła, "Tygodnik Powszechny" 2008, nr 43 (3094).pl
dc.description.referencesŻar ciała (Body Heat), reż. Lawrence Kasdan, Stany Zjednoczone (1981)pl
dc.description.referencesPlaton, Uczta. Eutyfron. Obrona Sokratesa. Kriton. Fedon, przeł. W. Witwicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesTalarczyk-Gubała M., Wszystko o Ewie. Pilmy Barbary Sass a kino kobiet w II połowie XX wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.pl
dc.description.referencesForbrydelsen, scen. Soren Sveistrup, reż. Kristoffer Nyholm i inni, Dania (2007-)pl
dc.description.referencesBauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesSIany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2002 .pl
dc.description.referencesSłownik etnologiczny. Terminy ogólne, Z. Staszczak (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań 1987.pl
dc.description.referencesSłownik pojęć filozoficznych, W. Krajewski, R. Banajski (red.), Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesSłownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), przeł. A. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesSzwedowicz A. (w rozmowie z K. Tubylewicz), Małydziennik.pl: http://malydziennik. pl/szwedzi-przyj eli -tysiace-imigrantow -a -teraz-nie-wiedza-co-z-nimi-zrobic-nie-maja-pracy-i-perspektyw-a-kraj-wychowuje-kolejne-pokolenia-sfrustrowanych -muzulmanow,5451.htmlpl
dc.description.referencesHendrykowski M., Dokument - fikcja - realizm. Teoria wobec praktyki, "Kwartalnik Filmowy" 2011, nr 75-76.pl
dc.description.referencesSobota J., Bohater rozdarty - współczesne seriale jako obszar symulacji dylematów etycznych, (w:) M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska, P. Przytuła (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Serialowe sedno, Instytut Polonistyki i Logopedii UWM, Olsztyn 2016.pl
dc.description.referencesPenn M., Americans Are Losing Conjidence in the Nation but Still Believe in Themselves, Theatlantic.com, 27 czerwca 2012: https://www.theatlantic.com/national/ archive/2012/06/americans-are-losing-confidence-in-the-nation-but -still-believe-in -themselves/259039/pl
dc.description.referencesSobota J., Od Hamleta do Dextera - bohater ponad moralnością? Aksjologia współczesnych seriali, [w:] D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, Instytut Filologii Polskiej UWM, Olsztyn 2014.pl
dc.description.referencesJędrzejko M. i inni, Polki i Polacy zdradzają - coraz częściej, coraz intensywniej. Projekt badawczy: Ryzykowne zachowania Polaków, Centrum Profilaktyki Społecznej, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora, 2016: http://www.cps.edu.pl/pub/cms/files/131/2016_polacy_zdradzaja _edycja_ 4_raport.pdfpl
dc.description.referencesSójka J., Kulturoznawstwo - od znawstwa do dyscypliny naukowej, "Nauka" 2005, nr4.pl
dc.description.referencesStachówna G., Suczka, Cycofon, Faustyna i inne. Kobieta w kinie polskim, "Kino" 2001, nr 7-8.pl
dc.description.referencesStachówna G., Wstęp, [w:] G. Stachówna (red.), I film stworzył kobietę, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesTalarczyk-Gubała M., Wanda Jakubowska. Od nowa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesStarego K., Dyskurs, [w:] M. Cackowska i inni (red.), Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011.pl
dc.description.referencesBauman Z., Razem, osobno, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków2003.pl
dc.description.referencesStępniewska-Gębik H., Pedagogika i psychoanaliza. Potrzeba - pragnienie - inny. Konteksty epistemologiczne dla pedagogiki w świetle psychoanalitycznej koncepcji Jacques'a Lacana, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesHendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Wydawnictwo ARS NOVA, 2000.pl
dc.description.referencesTalarczyk-Gubała M., Reżyserki na indeksie. Historia kina kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej, "Porównania" 2011, nr 8.pl
dc.description.referencesBrown A., Fishing in Utopia. Sweden and a Future that Disappeared, Granta, London 2009.pl
dc.description.referencesKosecka B., Polskie kino kobiece, Culture.pl, 13 maja 2007: http://culture.pl/pl/artykul/polskie-kino-kobiecepl
dc.description.referencesCarr J. D., Diabeł w aksamitach, przeł. J. Zakrzewski, E. Krasnodębska, Wydawnictwo Alfa, Warszawa, 1994.pl
dc.description.referencesTapper M., Swedish Cops: Prom Sjowall and Wahloo to Stieg Larsson, Intellect Ltd, UK 2014.pl
dc.description.referencesThompson J. B., Studies in the Theory of ldeology, Polity, Cambridge 1984.pl
dc.description.referencesTitkow A., Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość - zmiana - konteksty, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesTubylewicz K., Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, Wydawnictwo Wielka Litera, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesTurowska-Rawicz M., Sypek R., Mitologie świata. Ludy skandynawskie, New Media Concept, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz.U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1111).pl
dc.description.referencesKuligowski W., Miłość na Zachodzie. Historia antropologiczna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.pl
dc.description.referencesHendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Wydawnictwo ARS NOVA, Poznań 1994.pl
dc.description.referencesWalczewska S., Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, Wydawnictwo eFka, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesProdeus A., Ciemne ciała, "Kino" 2013, nr 2.pl
dc.description.referencesBergman K., Swedish Crime Fiction. The Making oj Nordic Noir, Mimesis International, UK 2014.pl
dc.description.referencesWarner M., Home: aur Famous Island Race, "Independent" l3 marca 1994.pl
dc.description.referencesBreaking Bad, scen. Vince Gilligan i inni, reż. Terry McDonough, Stany Zjednoczone(2008-2013)pl
dc.description.referencesTalarczyk-Gubała M., Pilotażowy raport o pozycji kobiet w polskiej kinematografii. Fakty i liczby, Krytyka Polityczna, Stowarzyszenie Kobiet Filmoznawców 2016: http://krytykapolityczna.pl/file/2016/06/Raport-Monika_ Talarczyk_ Gubala. pdfpl
dc.description.referencesWartości i normy. Komunikat z badań, oprac. R. Boguszewski, CBOS, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesWejbert -Wąsiewicz E., Filmy kobiet. Zmiany i zwroty i " szklany sufit" w kinematografii polskiej przed i po 1989 roku, "Sztuka i Dokumentacja' 2015, nr 13.pl
dc.description.referencesWęgrzecki A., Scheler, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesWłodek P., Seriale nowej generacji a konwencje filmowe, [w:] A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, P. Przy tuła (red.), Seriale w kontekście kulturowym: gatunki, konwergencja, recepcja, Instytut Filologii Polskiej UWM, Olsztyn 2014.pl
dc.description.referencesWodak R, Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka, przeł. J. Wawrzyniak, A. Wójcicki, [w:] A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesSzlendak T., Architektonika romansu. O społecznej naturze miłości erotycznej, Wydawnictwo "Oficyna Naukowa", Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesRadkiewicz M. (w rozmowie z J. Chludzińską), Kino kobiet, Dwutygodnik.com, 04/2011: http://www.dwutygodnik.com/artykul/2149-kino-kobiet.htmlpl
dc.description.referencesWodak R, Krzyżanowski M., Glosariusz terminów, [w:] M. Krzyżanowski, R. Wodak (red.), Jakościowa Analiza Dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesWodak R, Meyer M., Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and Methodology, [w:] Wodak R. i Meyer M. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications, London 2009.pl
dc.description.referencesKurzępa J., Lisowska A., Pierzchalska A., Prostytucja nieletnich w perspektywie Dolnoślązaków. Raport z badań, Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej, Wrocław 2008.pl
dc.description.referencesWodak R., Wstęp: Badania nad dyskursem - ważne pojęcia i terminy, przeł. D. Przepiórkowska, [w:] Krzyżanowski M., Wodak R. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBroadchurch, scen. Chris Chibnall, Louise Fox, reż. Chris Chinball i inni, Wielka Brytania (2013-2017)pl
dc.description.referencesWojciszke B. (w rozm. z R. Mazurowską), Alfabet miłości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015.pl
dc.description.referencesTopnieje widownia "M jak miłość", Wirtualnemedia.pl, 2 maja 2007: http://wirtua-lnem edia.pl/document,2107983,Topnieje widownia_M_jak_milosc.htmlpl
dc.description.referencesBiblia Tysiąclecia - Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu, przeł. zespół, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2000.pl
dc.description.referencesWojciszke B., Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zobowiązanie, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2017.pl
dc.description.referencesWróblewski M., Wszyscy jesteśmy Dexterami, [w:] M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKowalska H., Trylogia przypadku: "Amores perros", ,,21 gramów", "Babel", Filmowo.net, 2016: http://filmowo.net/artykuly/trylogia-przypadku/pl
dc.description.referencesHobson D., Soap Opera, Polity Press, Cambridge 2003.pl
dc.description.referencesWyżlic M., Model rodziny w telenowelach Delii Fiallo, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007.pl
dc.description.referencesZaremba Bielawski M., Leśna mafia. Szwedzki thriller ekologiczny, Wydawnictwo AGORA SA, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesZeldin T., Intymna historia ludzkości, przeł. B. Stokłosa, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesŽižek S., Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesŻurek W, Od struktur mitologicznych w filmie do fenomenów religijnych w rzeczywistości społecznej na przykładzie "Gwiezdnych wojen" George'a Lucasa, "Ex Nihilo" 2009, nr 1.pl
dc.description.referencesDexter, scen. Tim Schlattmann i inni, reż. Michael Cuesta i inni, Stany Zjednoczone(2006-2013)pl
dc.description.referencesKurzępa J., Młodzi, piękne i niedrodzy. .. Młodość w objęciach seksbiznesu, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesAlexi S., Investigating Nordic Noir, Victoria University of Wellington, 2017:http://researcharchive.vuw.ac.nz/xmlui/bitstream/handle/10063/6244/thesis _ access. pdf?sequence=1pl
dc.description.referencesStrinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. Burszta, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.pl
dc.description.referencesLópez R. M., El estilo audiovisual de Carlos Reygadas, portal CorreCamara. com.mx: http://www.correcamara.com.mx/inicio/int.php?mod=historiadetalle&id_ historia =812pl
dc.description.referencesArest D., Jestem Twój, reż. Mariusz Grzegorzek, Dwutygodnik.com, 10/2010:http://www.dwutygodnik.com/artykul/ 1507-jestem -twojrez-mariusz-grzegorzek.htmpl
dc.description.referencesHofstede G., Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values, Sage Publications, Beverly Hills 1980.pl
dc.description.referencesBadania: Amerykanie mają, inny system wartości niż Europejczycy, Onet.pl, 18 listopada 2011: http://wiadomoscLonet.pl/swiat/badania-amerykanie-maja inny-system -wartos ci -niz-europejczycy/xntjjpl
dc.description.referencesUnitedState Cen sus Bureau, 2016: http://www.census.gov/quickfacts/table/PSTO 45215/35pl
dc.description.referencesKuśmierczyk S., Wprowadzenie. Analiza antropologiczno-morfologiczna dzieła filmowego jako praktyka filmoznawcza, [w:] S. Kuśmierczyk (red.), Antropologia postaci w dziele filmowym, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2015.pl
dc.description.references"M jak miłość" nie dało szans konkurencji, ale straciło 570 tys. widzów, Wirtualnemedia.pl, l czerwca 2017: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wyniki-ogladalnosci-m-jak-milosc-hit-tvp2#pl
dc.description.references"M jak miłość". Spada oglądalność M jak miłość! Widzowie nie chcą oglądać Mostowiaków?, Superseriale.pl, l kwietnia 2016: http://superseriale.se.pl/newsy/m-jak milosc-spada-ogladalnosc-m-jak-milosc-widzowienie-chca-ogladacmostowiakow 801867.htmlpl
dc.description.referencesMaciejewski Ł., Kobiety w polskim kinie, Filmweb.pl, 18 października 2011:http://wwwJilmweb.pl/article/Kobiety+w+polskim+kinie-78847pl
dc.description.referencesMajmurek T., Carlos Reygadas: nowy realizm, Dwutygodnik.com, 02/2013:http://www.dwutygodnik.com/artykul/4318-carlos-reygadas-nowy-realizm.htmlpl
dc.description.referencesHouse oj Cards , scen. Beau Willimon i inni, reż. David Fincher i inni, Stany Zjednoczone (2013-)pl
dc.description.referencesRadkiewicz M., "Kino kobiece" w perspektywie teoretycznej, [w:] M. Radkiewicz (red.), Gender. Konteksty, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesMaliszewska A., Eksplikacja reżyserska do filmu "Pokój szybkich randek", Onet.pl, 13 listopada 2009: http://fi1m.onet.pl/wiadomosci/eksplikacja--rezyserska -do-filmu-pokoj -szybkich randek/brb7kpl
dc.description.referencesTerje vigen, reż. Victor Sjostrom, Szwecja (1916)pl
dc.description.referencesBooth M., Skandynawski raj. O ludziach prawie idealnych, przeł. B. Gutowska-Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesMazierska E., Witches, Shamans, Pandoras - Representation oj Women in the Polish Postcommunist Cinema, "Scope" 2002, nr 2: https://www.nottingham.ac.uk/scope/ documents/2002/june2002/mazierska.pdfpl
dc.description.referencesMcCarthy J., Americans Remain Pessimistic About State oj Moral Values, Gallup.com, 25 maja 2016: http://www.gallup.com/poll/191858/americans-remain -pessimistic -state-moral-values. aspxpl
dc.description.referencesNetflix z niestabilną odwiedzalnością w Polsce, maksymalnie 386 tys. użytkowników miesięcznie, Wirtualnemedia.pl, 14 lutego 2017: http://www. wirtualnemedia. pl/artykul /netflix-w-polsce-liczba-uzytkownikow miesiecznie#pl
dc.description.referencesVestrheim E., What is Nordic Noir, Cinemascandinavia.com, 1 września 2014: http://www. academia.edu/8190109/What_is_Nordic_Noirpl
dc.description.referencesNieślubne dziecko Meksykanki. Rozmowa z Amatem Escalante, Dwutygodnik.com, 02/2014: http://www.dwutygodnik.com/artykul/5039-nieslubne-dziecko-meksykanki. htmlpl
dc.description.referencesLalman D., Oppenheimer J., Świstak J., Formalna teoria wyboru racjonalnego: kumulatywne nauki polityczne, "Studia Socjologiczne" 1994, nr 3-4.pl
dc.description.referencesOdorowicz A. (w rozmowie z M. Chacińskim), Najważniejszy jest widz, Legalnakultura.pl, 16 lutego 2015: http://legalnakultura.pl/pl/czytelniakulturalna/rozmowy/news/ 1582 ,agnieszka -odorowiczpl
dc.description.referencesRadkiewicz M., Kochanka Karola. Kobiety w polskich komediach lat osiemdziesiątych, [w:] Stachówna G. (red.), I film stworzył kobietę, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesW jaki sposób PISF współfinansuje produkcje filmową?, Polski Instytut Sztuki Filmowej: https://www.pisf.pl/instytut/infografika/w-jaki -sposob-pisf-wspolfinansuje-produkcje-filmowapl
dc.description.referencesLubelski T., Historia kina polskiego 1895-2014, Univeristas, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesMajor M., "Era antybohaterów" w amerykańskiej produkcji telewizyjnej. Próba diagnozy nowego zjawiska na mapie kultury popularnej, "Panoptikum" 2011, nr 10.pl
dc.description.referencesWartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r. (Notatka informacyjna na podstawie "Badania spójności społecznej"), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2015: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/ 5486121 I 1 I 1/wartosci_i_zaufanie _spoleczne_ w _polsce_w_2015c.pdfpl
dc.description.referencesWeber G. R., American Cultural Values, 1999: http://trends.gmfus.org/ doc/mmf/American%20Cultural%20Values.pdfpl
dc.description.referencesWhat are Swedish Values? Many Swedes are Unsure, Thelocal.se, 4 grudnia 2016: https://www.thelocal.se/20l61204/what -are-swedish -values-many-swedes-are-unsurepl
dc.description.referencesWięcek P., "Bitwa w niebie", reż. Carlos Reygadas, Nowehoryzonty.pl, 2017:http//nowe horyzonty.pl/m/artykul.do?id=1307pl
dc.description.references21 gramów (21 Grams), reż. Alejandro Gonzales lfiarritu, Stany Zjednoczone (2003)pl
dc.description.referencesBorysenko J., Księga życia kobiety. Ciało. Psychika. Duchowość, przeł. S. Pikiel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.pl
dc.description.referencesStrindberg A., Dramaty, przeł. Z. Łanowski, Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesRadkiewicz M., Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Korporacja Ha!art, Kraków 2011.pl
dc.description.references33 sceny z życia, reż. Małgorzata Szumowska, Niemcy, Polska (2008)pl
dc.description.referencesBaldwin E., Longhurst B., McCracken S., Ogborn M., Smith G., Wstęp do kulturoznawstwa, przeł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007.pl
dc.description.referencesA czego tu się bać, reż. Małgorzata Szumowska, Polska (2006)pl
dc.description.referencesHryciuk R. E., Korolczuk E., Wstęp. Pożegnanie z Matką Polką, [w:] R. E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesJordskott, scen. Henrik Bjorn reż. Andres Engstrom i inni, Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania, Norwegia (2015-)pl
dc.description.referencesAmores perros, reż. Alejandro Gonzales lnarritu, Meksyk (2000)pl
dc.description.referencesBabel, reż. Alejandro Gonzales Inarritu, Francja, Meksyk, Stany Zjednoczone (2006)pl
dc.description.referencesBanici, reż. Victor Sjostrom, Szwecja (1917)pl
dc.description.referencesBejbi blues, reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska (2011)pl
dc.description.referencesBez wstydu, reż. Filip Marczewski, Polska (2012)pl
dc.description.referencesStelmach M., Slow cinema - współczesne oblicze filmowego minimalizmu, Fragile.net.pl, 14 stycznia 2015: http://fragile.net.pl/home/slow-cinema-wspolczesne-oblicze-filmowego-minimalizmu/pl
dc.description.referencesBirdman, reż. Alejandro Gonzales Inarritu, Stany Zjednoczone (2014)pl
dc.description.referencesBitwa w niebie (Batalla en el cielo), reż. Carlos Reygadas, Belgia, Francja, Holandia, Meksyk, Niemcy (2005)pl
dc.description.referencesStróżewski W., Osoba i wartości, "Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein - Wobec Samotności" 2014, nr 12.pl
dc.description.referencesChemia, reż. Bartosz Prokopowicz, Polska (2015)pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Tatarak i inne opowiadania, Czytelnik, Warszawa 1962.pl
dc.description.referencesBourdieu P., Męska dominacja, przeł. L. Kopciewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKlan, scen. Ilona Łepkowska i inni, reż. P. Karpiński i inni, Polska (1997-)pl
dc.description.referencesLapidus J., Życie deluxe, przeł. P. Jankowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesCiche światło (Stellet licht/Luz silenciosa,), reż. Carlos Reygadas, Francja, Holandia, Meksyk, Niemcy (2007)pl
dc.description.referencesDziewczyna z tatuażem (The Girl with the Dragon Tattoo), reż. David Fincher, Stany Zjednoczone (2011)pl
dc.description.referencesReisigl M., Dyskryminacja w dyskursach, "Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs" 2010, nr 3.pl
dc.description.referencesGalerianki, reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska (2009)pl
dc.description.referencesGosta Berling, reż. Mauritz Stiller, Szwecja (1924)pl
dc.description.referencesHeli, reż. Amat Escalante, Francja, Holandia, Meksyk, Niemcy (2013)pl
dc.description.referencesJaponia (Japón), reż. Carlos Reygadas, Hiszpania, Holandia, Meksyk, Niemcy (2002)pl
dc.description.referencesJestem Twój, reż. Mariusz Grzegorzek, Polska (2009)pl
dc.description.referencesIzdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesSulima R., Głosy tradycji, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesKi, reż. Leszek Dawid, Polska (2011)pl
dc.description.referencesPfleger S., Schlickers S., La ley de Herodes: tendencias del cine mexicano actual, "La Colmena 74", abril- junio 2012: http://web.uaemex.mx/plin/colmena/Colmena_74/ Aguijon/ La_ley _ de_Herodes. pdfpl
dc.description.referencesJeziorak, reż. Michał Otłowski, Polska (2014)pl
dc.description.referencesReisigi M., Wodak R., The Discourse-Historical Approach, [w:] R. Wodak i M. Meyer (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications, London 2009.pl
dc.description.referencesKrew (Sangre,), reż. Amat Escalante, Francja, Meksyk (2005)pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Adamski_K_Arcimowicz_K_Citko_E_Kepa_Swiat_wartosci_i jego_reprezentacje.pdf86,38 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)