REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11448
Tytuł: Wpływ czwartej rewolucji przemysłowej na innowacyjność usług
Inne tytuły: The impact of the Fourth Industrial Revolution on the services innovation
Autorzy: Wodnicka, Monika
Słowa kluczowe: Przemysł 4.0
innowacje
usługi
rynek usług
nowe technologie
Industry 4.0
innovations
service market
new technologies
Data wydania: 2021
Data dodania: 8-wrz-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 3(105) 2021, s. 48-59
Abstrakt: Cel – Artykuł poświęcony jest czwartej rewolucji przemysłowej i innowacyjności usług. Przedstawiono w nim istotę Przemysłu 4.0, podjęto próbę wskazania zjawisk występujących w obszarze usług będących efektem dyfuzji nowych technologii, porównano usługi oraz produkcję w odniesieniu do innowacji. Podano także praktyczne przykłady obszarów mplementacji nowych technologii w usługach. Metoda badań – Metodą badawczą była analiza literatury z zakresu czwartej rewolucji przemysłowej, studium przypadku – formy i obszary zastosowania w praktyce oraz własna obserwacja zmian, jakie zachodzą na rynku usług w kontekście nowych technologii. Wnioski – Obecnie sektor usług i jego potencjał innowacyjny determinowany jest nowymi technologiami, które w coraz większym stopniu w sposób bezpośredni i pośredni oddziałują na oferowane usługi i procesy usługowe, implikując tym samym ciągłą ich ewolucję. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Zakładając, że rozwój nowych technologii 4.0 będzie postępował, powstaje konieczność intensyfikacji badań interdyscyplinarnych nad problemem innowacyjności usług w świetle szybkiego generowania nowych rozwiązań i zacierania się granicy pomiędzy produktem a usługą.
Purpose – The article is devoted to the Fourth Industrial Revolution and services innovation. It presents the essence of Industry 4.0, attempts to identify phenomena occurring in the area of services resulting from the spread of new technologies, as well as compares services and production with reference to innovation. Also, some practical examples of the areas of implementation of the new technologies in services are given. Research method – The research method was the analysis of literature and a case study – forms and areas of application in practice as well as author’s own observation of the changes taking place on the service market in the context of the new technologies. Results – Currently, the service sector and its innovative potential are determined by new technologies, which increasingly, directly and indirectly affect the provided services and service processes, thus implying their constant evolution. Originality / value / implications / recommendations – Assuming that the development of new 4.0 technologies will continue, there is a need to intensify the interdisciplinary research on the problem of service innovation in the light of the rapid generation of new solutions and the blurring of the boundary between the product and the service.
Afiliacja: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki
E-mail: monika.wodnicka@uni.lodz.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/11448
DOI: 10.15290/oes.2021.03.105.04
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-9656-5713
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku;
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2021, nr 3(105)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_3_2021_M_Wodnicka_Wplyw_czwartej_rewolucji_przemyslowej.pdf181,89 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)