REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11339
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBartkowiak, Grażyna-
dc.date.accessioned2021-07-19T10:49:16Z-
dc.date.available2021-07-19T10:49:16Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationNauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk, Białystok 2021, s. 267-286pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-658-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11339-
dc.description.abstractAccording to data from 2018, Poland is a relatively homogeneous country in the European Union in terms of nationality. Around 345 000 representatives of other nations live in our country, of which about 46% are immigrants from Ukraine. Despite the fact that these people, in comparison with other countries in the European Union, face more difficulties both in terms of formal requirements related to permanent residence, access to medical care, institutions dealing with education, and opportunities to find their place in the labour market, this trend is growing and their children constitute about 0,7% of the Polish children’s population (Portal: prawy.pl). In Poland, the system of free, obligatory education covers children and youth up to 18 years in primary, and since 2010 also secondary, schools. In this situation, one can expect that a significant problem that will appear before the Polish education system in the near future will be the education of refugee children in Polish schools. The subject of the article is the attitudes of teachers towards the education of immigrant children in Poland and problems related to the education of these children. The article aims to answer the following questions: 1. What are the attitudes towards the education of immigrant children presented by Polish teachers? 2. What kind of didactic and educational problems can occur in connection with the appearance of immigrant children in Polish schools? 3. What actions should teachers take to improve the teaching process to integrate the school environment? In order to get an answer to a research problem formulated thusly, surveys using a specially prepared questionnaire were planned and carried out in a group of 42 primary and middle school teachers in two Polish cities (with over 600 000 inhabitants) and subsequently interviews with them were conducted. The data obtained generally showed an understanding of the problems of education of immigrant children and the teachers’ professional approach to their education.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titlePostawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach. Problemy związane z ich edukacjąpl
dc.title.alternativeTeachers’ attitudes towards the education of immigrant children in Polish schools. Problems related to their educationpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/nwwre.2021.17-
dc.description.BiographicalnoteGrażyna Bartkowiak – prof. dr hab., Akademia Marynarki Wojennej w Gdynipl
dc.description.referencesAiken R.L., Late Life, Philadelphia Press, Philadelphia 1978.pl
dc.description.referencesBartkowiak G., Niepełnosprawni w przemysłowych zakładach pracy, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesBennet M.J., Towards ethnorelativism: a development model of intercultural diversity, [w:] R.M. Paige (red.), Education for the intercultural experience, Intercultural Press, Yarmouth, Maine 1993.pl
dc.description.referencesBąbka J., Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji: Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012.pl
dc.description.referencesCabańska J., Uwarunkowania migracji ludności na jednolitym rynku europejskim na przykładzie państw członkowskich Unii Europejskiej, nieopublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem B. Gruchmana, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2015.pl
dc.description.referencesDobrowolska B., Diagnoza pedagogiczna w środowisku klasy zróżnicowanej kulturowo. Aktualne problemy i dylematy a orientacja prospektywna – analiza badań, [w:] B. Dobrowolska (red.), Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2010.pl
dc.description.referencesDobrowolska B., Odmienność kulturowa w klasie szkolnej na przykładzie dzieci czeczeńskich w Polsce. Badanie kompetencji kulturowych, [w:] J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesEkiert-Grabowska B., Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesFalkowska E., Telusiewicz-Pacak A. (red.), Dzieci w Polsce. Dane, liczby, statystyki, Wydawnictwo UNICEF, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesFiske S.T., Cuddy A.J.C., Glick P., Xu J., A model of (often mixed) stereotype content: Competence and warm respectively from perceived status and competition, „Journal of Personality and Social Psychology” 2002, t. 82.pl
dc.description.referencesGardner H., Five Minds for the future, Harvard Business Press, Boston – Massachusetts 2008.pl
dc.description.referencesGrzybowski P.P., Edukacja europejska. Od wielokulturowości do międzykulturowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesHeckhausen J., Dixon R.A., Bales P.B., Gains and losses in development. Throughout adulthood as perceived by different adult age groups, „Developmental Psychology” 1989, t. 25.pl
dc.description.referencesKoryś P., Okólski M., Czas globalnych migracji. Mobilność międzynarodowa w perspektywie globalizacji, „Seria Prace Migracyjne”, nr 55, Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesLiberska B., Współczesne procesy globalizacji gospodarki światowej, [w:] B. Liberska (red.), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesMajda A., Zalewska-Puchała J., Barczyk E., Postawy studentów pielęgniarstwa wobec osób odmiennych kulturowo, „Problemy Pielęgniarstwa” 2013, t. 21, nr 3.pl
dc.description.referencesMarek A., Skowron-Nalborczyk A., Nie bój się islamu. Leksykon dla dziennikarzy, Towarzystwo Więź, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesMazurkiewicz G., Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesNowicka E., Blaski i cienie migracji. Problemy cudzoziemców w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesRon P., Elderly people’s attitudes and perceptions of aging and old age The role of cognitive dissonance?, „International Journal of Geriatric Psychiatry” 2007, t. 22.pl
dc.description.referencesRosencrantz H., McNewin T.A., Factor analysis of attitudes toward the aged, „Gerontologist” 1969, t. 9(1).pl
dc.description.referencesSoros G., George Soros on Globalization, Perseus Book, Cambridge 2002.pl
dc.description.referencesStasiuk K., Maison D., Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesStefaniak A., Bilewicz M., Winiewski M., Uprzedzenia w Polsce, Wydawnictwo Stowarzyszenie Filomatów Liberi Libri, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesStephan W.G., Stephan C.W., Intergroup anxiety, „Journal of Social Issues” 1985, t. 41.pl
dc.description.referencesStrabac Z., Listhaung O., Anti-Muslim prejudice in Europe. A multilevel analysis of survey data from 30 countries, „Social Science Research” 2008, t. 37.pl
dc.description.referencesVan Zomeren M., Fischer A.H., Spears R., Testing the limits of tolerance: How intergroup anxiety amplifies negative and offensive responses to out-group-initiated contact, „Personality and Social Psychology Bulletin” 2007, t. 33.pl
dc.description.referencesWojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.pl
dc.description.firstpage267pl
dc.description.lastpage286pl
dc.identifier.citation2Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczukpl
dc.identifier.orcid0000-0002-9292-0538-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
G_Bartkowiak_Postawy_nauczycieli_wobec_ksztalcenia.pdf2,29 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)