REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11310
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPopławska, Agata-
dc.date.accessioned2021-07-15T11:09:26Z-
dc.date.available2021-07-15T11:09:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationNauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk, Białystok 2021, s. 77-96pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-658-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11310-
dc.description.abstractThe text presents the issue of autonomy. The centre of considerations is the conceptualization of the concept of ”teacher autonomy” and the exemplification of the various dimensions of teacher autonomy during constant education reforms in Poland. The work consists of three parts. The first characterizes subsequent school reforms carried out in democratic Poland. Particular attention was paid to regulations contained in educational law related to teacher autonomy. The second part discusses the concept of „autonomy” and „teacher autonomy”. An attempt was made to identify the stimulators and inhibitors of teacher autonomy. The third part presents selected results of periodically conducted research on the professional work of teachers, in particular their autonomy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleAutonomia nauczyciela w reformowanej szkolepl
dc.title.alternativeTeacher autonomy in a reformed schoolpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/nwwre.2021.05-
dc.description.BiographicalnoteAgata Popławska – prof. dr hab., Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiepl
dc.description.referencesBeauchamp T.L., Childress J.F., Principles of Biomedical Ethics, Sixth Edition, Oxford University Press, New York 2009.pl
dc.description.referencesBorawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesDeci E.L., M. Vansteenkiste, Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology, „Ricerche di Psichologia” 2004, nr 27.pl
dc.description.referencesDenek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Akapit, Toruń – Leszno 2005.pl
dc.description.referencesDenek K., Tocząca się reforma edukacji, [w:] A. Karpińska (red.), Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2008.pl
dc.description.referencesDylak S., Architektura wiedzy w szkole, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesKarpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesKupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesLevels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe tłum. E. Kolanowska, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie, Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego/Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesMichalak J.M., Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, [w:] J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.pl
dc.description.referencesNiemiec J., Edukacja „toczących się" reform, [w:] A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2002.pl
dc.description.referencesNiemiec J., Nauczyciele w przemianie i perspektywie, [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1998.pl
dc.description.referencesNiemiec J., Opinia o reformie oświaty, [w:] Cz. Kupisiewicz, M. Kupisiewicz, R. Nowakowska-Siuta (red.), Drogi i bezdroża polskiej oświaty w latach 1945-2005, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesParis S.G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesPolak K., Edukacja integralna a idea podmiotowości człowieka w procesach kształcenia i wychowania, [w:] J. Kędzierska, K. Polak (red.), Nauczanie zintegrowane w szkole, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, Krosno 2002.pl
dc.description.referencesPopławska A., Idea samorządności. Podmiotowość – autonomia – pluralizm, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesPopławska A., W drodze ku pełnej podmiotowości. Kompetencje podmiotowe gimnazjalistów, Wydawnictwo NWSP, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesRadziewicz J., Szkoła demokracji – demokracja w szkole, [w:] J. Radziewicz (red.), Nauka demokracji, CODN, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesReforma systemu edukacji. Projekt, WSiP, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, Dz.U. 2009, nr 89 poz. 730.pl
dc.description.referencesRyan R.M., Deci E.L., Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being, „American Psychologist” 2000, t. 55, nr 1.pl
dc.description.referencesSmołalski A., Koncepcja szkoły samorządnej i samoregulującej się, „Edukacja” 1987, nr 1.pl
dc.description.referencesSośnicki K., Teoria środków wychowania, Warszawa 1973, cyt. za B. Śliwerski, hasło: Autonomia, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016.pl
dc.description.referencesSzymański M.J., W poszukiwaniu drogi: szanse i problemy edukacji w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesSzymański M.J., Szkoła – między tradycją, dążeniem do nowoczesności i chaosem, [w:] M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., hasło: Autonomia, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2016.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Lęk wobec nauczycielskiej wolności, [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1998.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesWilczyńska W., Analiza transakcyjna a rozwijanie autonomii w komunikacji szkolnej i obcojęzycznej, [w:] M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań – Kalisz – Konin 2008.pl
dc.description.referencesWykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu – problemy i wyzwania. Raport z badań, Centrum Nauki Kopernik, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesWysocka M., Granice autonomii nauczyciela języków obcych i jego uczniów, [w:] M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań – Kalisz – Konin 2008.pl
dc.description.referencesDryden J., Internet Encyclopedia of Philosophy. A Peer-Reviewed Academic Resource, http://www.iep.utm.edu/autonomy/ (dostęp: 09.09.2019).pl
dc.description.referencesMaxwell B., To what extent do teachers have professional autonomy? https://www.academia.edu/12891872/To_what_extent_do_teachers_have_professional_autonomy (dostęp: 09.09.2019).pl
dc.description.referencesPolska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz PCG Edukacja, Warszawa 2017. https://www.nck.pl/upload/attachments/319726/RAPORT%20CYFRYZCJA%20SZK%C3%93%C5%81%202017.pdf (dostęp: 09.09.2019).pl
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage96pl
dc.identifier.citation2Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczukpl
dc.identifier.orcid0000-0002-2519-6121-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Poplawska_Autonomia_nauczycielska_w_reormowanej_szkole.pdf1,12 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)