REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11269
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKlasińska, Barbara-
dc.date.accessioned2021-07-12T08:17:35Z-
dc.date.available2021-07-12T08:17:35Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Białystok 2021, s. 241-256pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-660-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11269-
dc.description.abstractThis article discusses hermeneutic competences not only comprehensively, but also vertically and horizontally, emphasizing their family determinants in particular. In such a proposed set and arrangement of content it seems possible not only to isolate the essence of those competences, but also deepen their understanding, or even initiate a dialogue and a discussion about the need for and possibilities of their improvement and acquisition during academic education for social professions. The basis of hermeneutic competences is understanding oneself, another human being, and the world and their deep, humanistic sense manifests itself in the attitude towards an individual, realised in interactions; a broad spectrum of knowledge oscillating around certainty and uncertainty and between scientific knowledge and knowledge based on biographical experience or practical professional skills; a capability of deepened reflection, endurance and acceptance of reality, even if it is opaque and not always possible to plan for, and not persuading ourselves and others that that we have everything under control.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleRodzinne uwarunkowania kompetencji hermeneutycznychpl
dc.title.alternativeFamily determinants of hermeneutic competencespl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/ewpspz.2021.15-
dc.description.BiographicalnoteBarbara Klasińska – dr, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesBajcar B., Podmiotowe i organizacyjne uwarunkowania kompetencji strategicznych – wrodzone zdolności czy nabyte umiejętności. Studium teoretyczne, „Zeszyty Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie” 2016, z. 97.pl
dc.description.referencesBiała J., Współczesna rodzina wobec nowych zagrożeń i wyzwań, [w:] A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.pl
dc.description.referencesBukowski P., Hermeneutyczne kompetencje tłumacza, [w:] M. Piotrowska, A. Czesak, A. Gomola (red.), Kompetencje tłumacza. Tom dedykowany prof. dr hab. Elżbiecie Tabakowskiej, Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej Tertium, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesBłasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesDobrołowicz J., Rodzicielstwo i rodzina w neoliberalnej rzeczywistości, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2018, nr 32.pl
dc.description.referencesKaliszewska M., Klasińska B., Kompetencje hermeneutyczne w teorii i praktyce akademickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2018.pl
dc.description.referencesKawula S., Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka, [w:] S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna, dokonania, aktualność, perspektywy. Podręcznik akademicki dla pedagogów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.pl
dc.description.referencesKlasińska B., Kaliszewska M., Kompetencje hermeneutyczne. Doskonalenie przez (samo)kształcenie. Wokół inspiracji dla studentów pedagogiki i pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2019.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKocór M., Podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania twórczej szkoły i nauczycieli, „Rocznik Komitetu Nauk Pedagogicznych” 2013, t. 66.pl
dc.description.referencesKoller H.-Ch., Grundbegriffe, Theorien und Methoden der Erziehungs-wissenschaft. Einr Einfürung, Verlag W. Kohlhammer, Stuttgard 2006.pl
dc.description.referencesKwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo Akademicke Żak, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesMartowska K., Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Liber Libri, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesMatczak A., Martowska K., Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych, „Studia Psychologica” 2011, nr 11 (1).pl
dc.description.referencesMorbitzer J., Ekspertyza dotycząca zmian w sposobie uczenia się osób urodzonych po 1990 roku (pokolenie C, pokolenie homo mediens) z uwzględnieniem rekomendacji dotyczących dostosowania metod i treści nauczania, w szczególności e-podręczników do potrzeb i sposobu uczenia się współczesnych uczniów oraz wyzwań wynikających z rozwoju technologii informacyjnej, ORE, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesOpozda D., Pedagogiczna wielowymiarowość rozwoju osób w rodzinie, [w:] M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2012.pl
dc.description.referencesRogozińska-Pawelczyk A., Kompetencje w organizacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2006, nr 199.pl
dc.description.referencesSchierz M., Thiele J., Hermeneutische Kompetenz durch Fallarbeit. Uberlegungen zum Stellenwert kazistischer Forschung und Lehre an Beispielen antinomischen Handels in sportpedagogischen Berufsfrldern, „Zeitschift und Pedagogik” 2002, nr 1.pl
dc.description.referencesSchwarz R., Supervision in der Pflege. Auswirkungen auf das professionelle Handeln Pflegender, VS. Verlag, Wiesbaden 2009.pl
dc.description.referencesSiewiora J., Transgresja i acedia jako skrajne postawy procesu wychowania, [w:] M. Jaśko, J. Siewiora (red.), Rodzina i szkoła. Od rozpoznawania problemów do efektywnej współpracy, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2017.pl
dc.description.referencesŚwidrak E., Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesUrbaniak M., Biologiczne wymiary rozumienia. Od ewolucji do hermeneutyki ludzkiego myślenia. Wydawnictwo Aureus, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesUrbaniak M., Spojrzenie na zdolności hermeneutyczne człowieka z perspektywy zoologicznej, „Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne” 2018, t. 6.pl
dc.description.referencesZimmerman M. und R., Hermeneutische Kompetenz’ und Bibeldidaktik. Durch Unverständnis der Bibel das Verstehen lernen, „Glaube und Lernen” 2005, nr 1 (20).pl
dc.description.referencesKoller H.-Ch., https://www.tu-braunschweig.de/MedienDB/paedagogik/2grundbegriffe_theorien_und_methoden_der_erziehungswissenschaft.pdf. 2015.pl
dc.description.referencesPiecychna B., Wpływ dydaktycznego modelu hermeneutycznego Radegundis Stolze na akwizycję kompetencji tłumaczeniowej – wstępne wyniki eksperymentu, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2875/1/BAJ_14_Piecychna.pdf.pl
dc.description.firstpage241pl
dc.description.lastpage256pl
dc.identifier.citation2Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarcpl
dc.identifier.orcid0000-0002-7017-8766-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Klasinska_Rodzinne_uwarunkowania_kompetencji_hermeneutycznych.pdf1,76 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)